20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Bjorkman »

Go´kväll på er, måste börja med att tacka för en mycket trevlig och informativ sida! :) Jag har kikat här då och då men registrerade mig idag då jag inte hittade svaren på alla mina frågor..

Jag håller som bäst på med att fylla ut mitt Samlade Betygsdokument på KomVux. Satsar på att fixa 20,00, full meritpoäng (EnB, EnC, MaE, Bi-breddning, PsA och förhoppningsvis både Fy-breddning och Ke-breddning. Annanrs får jag fixa Omvårdnad och en breddningskurs plus Etik & Livsfrågor) och kanske även förbättra mitt Högskoleprov (har 1,6)...

Vad jag undrar är, har jag en rimlig chans, tror ni, att ta mig in på Karolinska Institutet eller Sahlgrenska Akademien till HT 2010? Jag hamnar i direktgruppen/Grupp I i och med att jag tar ut mitt Slutbetyg från KomVux (100% KomVux-betyg) och bör fixa 2,5 meritpoäng..
Som alla andra skulle jag ju naturligtvis vara överlycklig om jag kom in någonstans men jag har släkt och mycket kompisar i Stockholm och Göteborg så leker med tanken lite. :)

Så till andra frågan, jag har ju förhoppningar att ta mig in någonstans i Sverige men det verkar ju skilja ganska mycket på de olika lärosätena? Alla utom Sahlgrenska/GU använder sig av PBL, mer eller mindre vad jag har förstått..?
Tror personligen att "Göteborgsmodellen" är den jag skulle föredr/passa mig bäst men tar gärna emot mer info om hur det är i Göteborg.
Och Linköping verkar ha ett annat sätt med kurser vad jag har förstått, med större "kurser" terminsvis, dvs ingen ren "Anatomi-kurs" till exempel..?

Och sist, men inte minst.. Vad bör jag kraftsamla på att komma ihåg från mina gymnasie-/KomVux-kurser jag läser nu? Inom biologi, fysik (?) respektive kemi etc. Vad kan jag lägga mindre energi på att komma ihåg och vad är viktigast? :wink:
Kan ju gissa att biokemi, till exempel kan vara bra att komma ihåg lite extra bra men kanske fysikens mekanik inte lika mycket..? :oops:

Tack på förhand för eventuella svar och lycka till alla ni andra som vill komma in på läkarprogrammet!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av empezar »

Du kommer med 100% säkerhet komma in vart som helst i Sverige med 22,5 och 1,6 på högskoleprovet, med reservation för KI där du kanske skulle kunna bli bortlottad, men risken att de ens behöver ta till lottning är ganska liten och om det skulle ske skulle du ändå ha 90%+ chans att inte bli bortlottad.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Bjorkman »

:) Då låter det som en bra plan att fortsätta att vara flitig i skolan och kämpa för det resultatet då.. :wink:
Hur många tillval får NV-elever göra för att få sina 2,5 meritpoäng? Eller behöver de knappt göra det..? De bör ju få 0,5 för MaE och EnB (om de inte väljer bort MaE), sedan något "modernt" språk etc. Ser ut som att ganska många ändå kommer ligga på 22,50 men kanske (?) ännu inte ha ett tokhögt HP-resultat. Iallafall inte tillräckligt många för att de skall norpa alla platser - överallt..

Gissar att KI är det populäraste lärosätet, korrekt? Hur ligger de andra sedan i hur folk önskar komma in tro..?

Var satsar du förresten på att komma in empezar..?

Och, tack för svaret förresten!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av empezar »

Det är flest som söker in till KI, skulle tro att Göteborg ligger tvåa.

Det som gör att 22,5 är ett så stensäkert resultat är att alla som inte går NV kommer hamna i en annan kvot, och de flesta som redan gått ut med 20,0 har inte 2,5 meritpoäng. Det innebär att det i praktiken bara är NV-studenterna som tar examen 2010 som kommer att konkurrera om platser i direktkvoten till läkarprogrammet HT'10. Visst är det en del som kommer att komma från Komvux som du och jag också, men vi är en minoritet. Betygskravet i direktkvoten kommer antagligen hamna under 22,5 i hela landet.

Jag ska söka in till läkarprogrammet i Umeå i höst. Jag har gått på Komvux nu i snart sex terminer och läst upp mitt högskoleprovresultat från 1,4 till 1,7. Du och jag är nästan i samma sits fast jag verkar söka ett år tidigare än du. Jag siktade också på 22,5 förut men eftersom jag kommer söka in tidigare, och betygen kommer kvitta (söker i intervjukvoten) så bryr jag mig inte så mycket om mina betyg längre. Kommer hamna omkring 19,5 i snitt med 1,0 meritpoäng.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Bjorkman »

Ok, gissar att det stora mängden människor som faktiskt bor nära Stockholm är anledningen även om Nobelkommitén och det där också hjälper till? :wink:
Jag har en hel del kompisar som läst i Umeå och hört mycket gott om det, men får jag välja så tar jag något lärosäte i södra Sverige, är ju härifrån..

Ja, det låter ju rimligt, statistikn om BG-gruppen HT -10. Jag har inte tänkt på att de som nu har 20,00, oftast inte har 2,5 meritpoäng..

Låter ju som en bra plan. Jag har fortfarande ett "öppet betyg" och de gamla betyg jag har från gymnasiet försvinner nu (tydligen gör de det efter åtta år..?) så för att få ett riktigt Slutbetyg måste jag ändå läsa färdigt 2350p. Helt ok för mig dock, efter denna termin har jag de "enkla" ämnena kvar. Är färdig till jul med det så kommer jag in VT -10 är det en bonus men jag räknar inte med det.

1,7? Då kan du väl söka PIL på KI med och ha en god chans att bli kallad där med, du gör det också va? :)
Har du den där relevanta arbetslivserfarenheten på tre år också? Lycka till iallafall, hoppas du kommer in där du vill - när du vill! Hoppas du fortsätter rapportera hit om din utbildning även efter att du kommit in.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av empezar »

Jag kommer inte göra PIL eftersom jag inte vill läsa i Stockholm. Jag har tur som bor i Umeå och samtidigt vill läsa här, eftersom det är det enklaste lärosätet att bli antagen till :)

Jag tycker det låter skumt att gymnasiebetyg skulle försvinna efter åtta år. Ska en 27-åring behöva läsa om gymnasiet om han kommer på att han vill läsa på universitetet? Absolut inte.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Bjorkman »

Ja, det är lite lustigt.. Men hade jag haft ett Slutbetyg så hade det ju fortfarande gällt. Bara Samlade Betygsdokument som det sker så med. Jag får väl skylla mig själv - fast det är ju, för mig, en fördel i detta läget faktiskt.. :oops:

Har du någon kontakt med läkarstudenter som läser i Umeå nu?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av empezar »

Bjorkman skrev:Ja, det är lite lustigt.. Men hade jag haft ett Slutbetyg så hade det ju fortfarande gällt. Bara Samlade Betygsdokument som det sker så med. Jag får väl skylla mig själv - fast det är ju, för mig, en fördel i detta läget faktiskt.. :oops:

Har du någon kontakt med läkarstudenter som läser i Umeå nu?
Har du kollat upp så att det där verkligen stämmer med åtta år? Jag har aldrig hört eller läst något om det.

Jag känner två personer som går T1 men har bara regelbunden kontakt med en av dem.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Bjorkman »

Nej, jag fick höra det av en SYO-konsulent (så tar det med en grävskopa salt.. :wink: ). Gör mig dock inget så det är lugnt, i vilket fall som helst måste jag tenta av de ämnena, har tiden och nu när jag saknar de betygen så har jag ju lättare att bli antagen till de kurserna - så det är lugnt! :)

Ok, trevligt med lite kontakt iallafall. Lycka till!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av empezar »

Lycka till själv.

Vilka är de "lätta ämnena" du talar om förresten?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Låst