20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Bjorkman »

Hej hej! :)

Fysik B Nationella är i början av juni.. Hoppas också det går bra för inför imorgon känns det inte bra. Alls. Elektriska fält och magnetism är så abstrakt för mig, de andra grejorna vi haft är både enklare och roligare och resten av kursen verkar vara så med.
Jag bör väl skriva VG iallafall och då får jag fanimej plugga på till det Nationella för att vara på säkra sidan om jag "bara" gör det.. ;)

Nollade iallafall ett Kemi B-prov idag, fick tillbaks det idag rättare sagt. Var ett litet namngivningsprov men iallafall, hehe. Så Kemin känns riktigt lugn, har haft väldigt bra där.

Aha, tack för tipsen. Jag skall läsa EnC o SvC på Lärstudion genom Folkuniversitetet men det är nog samma upplägg gissar jag. Låter iallafall som att jag får ligga - men det hade jag väl räknat med också.. :wink:
Etik & Livsfrågor verkar kul och det är skönt med något annorlunda, inte ett NV-ämne direkt..

Lite för ambitiös..? Hehe. Det börjar ju bli tungt men motivationen är fortfarande på topp. Jag börjar dock glida lite mot att göra det som krävs, precis, och inget mer för att orka med. Trist om jag faller in i den inställning, jag är ju annars perfektionist! 8)
Jajjamen! Det lutar ju åt VT-HT 2010 faktiskt.

Ja, allt är verkligen inte roligt i Fysiken. Vågor, ljus, strålning plus kvantfysik tycker jag är skoj men mekanik och sånt är mindre skoj. Har ju iallafall listat ut hur läraren funkar tror jag, vilken betydelse proven/Nationella har så det skall nog gå på något sätt.

Fyllde nyss 29 (kanske ingen "merit" på PILen..?) och där finns ingen flickvän nej.. Jag verkar nog helt fanatiskt insnöad på detta och är nog rädd för att det hade tagit värdefull tid från pluggandet. Definitivt en trist inställning och troligtvis fel, sånt går alltid. Så mycket pluggar jag ju inte. :wink:
Men jag är definitivt inne i en "transportperiod" i livet, nu gäller det bara att fixa detta, livet får gå vidare efter det, typ..Inbillar mig att det blir bättre när jag sett till att vara behörig och kan ta mig in, just nu krävs det ganska mycket att nå upp till de kraven.
Bla bla bla men du fattar nog vad jag menar..? :)

Jag satte så här:

1. KI (delvis för PILen, men det spelar ju ingen roll egentligen)
2. Gbg
3. Lund
4. Uppsala
5. Linköping
6. Umeå

Har ju bara chans på KI till hösten men listan ser nog likadan ut till hösten.

Ha det!
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av waterflash »

Hej igen,

Aha men då grejar du ju säkert fysiken iaf:=) Fysiken är ju 150p riktigt jobbigt med så mycket saker, jag hade nog lättare för den mekaniska delen, men inte vågor och det där, det var inte minn grej. Alltså undrar om man behöver minnas mycket fysik i framtiden, för det gör verkligen inte jag? Jag tror att jag förträngt det pga det inte tillhörde mitt främsta intresse.

Aha trodde du skulle läsa engelska C och Svenska C på distans också? Men folkuniversitetet eller vad du sa, är det helt distans, prov och så hemifrån eller hur funkar det då? Men etiken var NTI va? Vi kanske får sammma lärare, jag hade någon vid namn Stina jätte trevlig "tjej".

Alltså missförstå mig rätt, motivationen har man ju eftersom att man har ett mål där framme man vill nå, men kände själv att man la så mycket på skolan, och ändå så ger mig 20,00 faktiskt ingenting som det är just nu? Jag blir reserv 800 med 20,00 menar det är faktiskt på tiden attt vi får ett nytt betygssystem för HP tycker jag skall vara HP och betygen betyg!

29 år, men det måste vara bra för dig också att plugga på komvux och få upp studievanan, du kanske har denna sedan innan men jag känner själv att jag pluggade på ett helt annat sätt på komvux än gymnasiet, men jag gick ut med 19,50 i gymnasiet, det var ett riktigt bakslag för mig att läsa OM ALLT! Jag hade tänkt läsa upp till 20,00 som alla andra när jag blev informerad om de nya grupp II reglerna så på 1,5 år läste jag upp praktiskttaget 2350 - 500 (hade med mig 500p från gymnasiet i komvuxbetyget). Men 20,00 nu är ju inte värt något så det var min ända chans.

Spännande att se hur långt bak man blir reservplacerad till PIL, har ju aldrig sökt in till högskolan förens nu.

:=)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Bjorkman »

Hej-hopp!

Nu kommer jag inte ihåg riktigt, men det var inte så mycket formler med vågorna och jag tyckte det var spännande. Rörelsemängd var mindre spännande, hehe.
Provet idag gick nog hyffsat, iallafall bättre än jag trodde så det blir spännande att få tillbaka på måndag. Du kan ju få klura på sistauppgiften om du vill:

Det var en elektron som sköts in i ett magnetfält, gjorde en halvcirkelformad rörelse i det och for ut i motsatt riktning igen. Magnetfältet var 30mT (eller 50mT?) och frågan var hur länge elektronen befann sig i magnetfältet.
Klurigt men jag tror fasiken att jag klarade det.. 8) Magnetfältets styrka var et enda vi hade men i formelsamlingen finns massan och laddningen för elektronen så gillar du sånt, räkna ut det.. ;)

Ja, vad i fysiken är viktigt för oss och hur mycket av det? Skall vi kunna räkna på strålning, doser etc, kanske lite osmotiskt tryck mm? Grundkunskap eller kunna beräkna? Bra fråga.

EnC och SvC är på distans med men genom Lärstudion som här sköts av Folkuniversitet. Jag vet faktiskt inte mer än så, tja och att det är distansstudier.. E&L är dock genom NTI-skolan.

Mmm, betygssystemet är väl ingen hit nej.. Hoppas nästa blir bättre.
Jepp, inte dumt att få upp lite studievana igen, har förhoppningsvis igen det senare. :)
Ah, lite är väl 20,00 värt. Du kan iallafall bli inlottad i Göteborg och Stockholm även om chansen är liten och nu när du har det är det bara att öva på HP´t. Du måste ju komma in förr eller senare någonstans med det du har nu och det är bara att köra på och föröka höja det! Du fixar det!

Ja, lycka till med PIL-placeringen! Vad har du förresten för förväntningar på utbildningen och det framtida jobbet, några specialitéer som intresserar dig?

Ha det!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av empezar »

waterflash, läser du om 1850 poäng när du bara saknade MVG i ~200 poäng? Har du svårt för högskoleprovet?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av waterflash »

Haha mm...reste en hel del så visste inte när jag skulle komma hem (kom hem typ i julas...) så pluggade lite före och resten efter, och det var inte så jobbigt för jag gjorde mest massa prövningar i fysik, kemi och biologi och det var 3 prov, och sedan gjorde jag prövning i Svenska A/B och engelska A/B fick mvg på allt jag gjorde så tog inte så lång tid egentligen, HP går INTE bra för mig tyvärr....fått 1,2 och 1,5 skrivit det första gången 2005 och nu förra gången fick jag antagligen 1,5 jag får inte in tänket, så kan mycket väl få 1,0 eller något nästa gång så vill inte lägga för mycket tro på det liksom:=) Skolan funkade bättre för mig, skall verkligen gå in för HP till hösten dock..:/ kanske går?
Låst