h2010 - Utländska gymnasiebetyg, Ingen HP-chans?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
lillamy11
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 nov 2008, 19:13

h2010 - Utländska gymnasiebetyg, Ingen HP-chans?

Inlägg av lillamy11 »

Hej!
Jag går på gymnasiet i Norge (men är svensk) och kommer därför få utländska gymnasiebetyg. Jag har skrivit ett bra högskoleprov, 1,9 och skulle väldigt gärna vilja bli läkare. Vet ni någonting om det kommer finnas en HP-kvot för sökande i den betygsgruppen (utländska gymnasiebetyg) 2010 och ännu hellre en för kombinerat intag? Det verkar orättvist att jag ska ha mindre chanser med mitt HP-resultat än andra bara för att mina föräldrar inte jobbar i Sverige just nu.

Jag antar att det här är info som inte finns än. Det är väl universiteten som bestämmer vilka kvoter man söker i efter indelningen i utländska och inhemska osv.? Men jag försöker hoppfullt hitta info!
Jag vore jättetacksam för mer information. Man vill ju liksom veta vad man har för chans efter gymnasiet!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: h2010 - Utländska gymnasiebetyg, Ingen HP-chans?

Inlägg av Nils »

lillamy11 skrev:Hej!
Jag går på gymnasiet i Norge (men är svensk) och kommer därför få utländska gymnasiebetyg. Jag har skrivit ett bra högskoleprov, 1,9 och skulle väldigt gärna vilja bli läkare. Vet ni någonting om det kommer finnas en HP-kvot för sökande i den betygsgruppen (utländska gymnasiebetyg) 2010 och ännu hellre en för kombinerat intag? Det verkar orättvist att jag ska ha mindre chanser med mitt HP-resultat än andra bara för att mina föräldrar inte jobbar i Sverige just nu.

Jag antar att det här är info som inte finns än. Det är väl universiteten som bestämmer vilka kvoter man söker i efter indelningen i utländska och inhemska osv.? Men jag försöker hoppfullt hitta info!
Jag vore jättetacksam för mer information. Man vill ju liksom veta vad man har för chans efter gymnasiet!
Såvitt jag vet kan vem som helst söka via HP-kvoten, oavsett hur de uppfyller behörighetskraven. Du bör därför kunna bli antagen med ditt HP-resultat, förutsatt att de kurser du har läst motsvarar de svenska behörighetskurserna. :)

Du söker automatiskt till alla kvoter som du kvalificerar dig till enligt de handlingar du har skickat in till VHS (det är inte de lokala lärosätena som bestämmer vilka kvoter du söker i). Med utländska betyg kvalificerar du dig till betygskvot III, med högskoleprovsresultat kvalificerar du dig till HP-kvoten och så vidare.

Kvoterna som lär finnas 2010 är BG1 (kanske även BG1/HP), BG2, BG2/HP, BG3, BG4, BG4/HP, HP, PIL, LÄFO och Umeås intervjukvot. Särskilda kvoter (t.ex. PIL, LÄFO och Umeå-intervju) kan dock tillkomma eller försvinna.

Vad gäller "betygsgrupp III" (utländska betyg) så tror jag att den inte kommer att använda sig av HP-resultat för urskiljning av sökande vid lika betygssnitt eftersom den, vad jag har hört, verkar ska få en helt egen skala (istället för att de osvenska betygen jämförs med de svenska) och då blir sannolikheten för en upprepning av den svenska betygssituationen (massor av folk med maximala genomsnitt) rätt liten.
Låst