Angående mina chanser till antagning

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
innovi
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 nov 2008, 22:54

Angående mina chanser till antagning

Inlägg av innovi »

Hej!
Jag tog studenten i våras och jag har kommit på nu efter många om och men att det är läkare jag vill arbeta som i framtiden. Saken är den att jag inte har gått naturvetenskapliga programmet på gymnasiet. Jag saknar behörighetskurserna kemi B och Biologi A+B. Jag har heller inte 20.0 från mitt slutbetyg. Jag har just nu 18.45 i merit. Det betyder att jag måste läsa upp 10 VG-ämnen för att berättiga mig 20.0 (jag läste ett utökat program på 3000p). Men det är ju så att det träder i kraft nya regler angående urvalsgrupper och kvotering till alla utbildningar, vilket jag kommer att hamna i kvot 2 om jag kompletterar upp mina betyg och ansöker efter VT2010 till läkarprogrammet. Om jag turboläser de ämnen som jag har för att få 20.0 och samtidigt läser upp kemi B och biologi A+B så kan jag om jag har tur söka till vårterminen 2010 via BG-kvoten, men då är det väl troligt att det är lottning som sker? Eller om jag skulle skriva ett väldigt bra HP. Men jag tror inte att jag kommer att klara av det, dels för att jag kom på det ganska sent och att tiden för anmälan till min gamla skola har löpt ut och dels för att det är ganska många ämnen och som grädden på moset så måste jag även skriva ett superbra högskoleprov.

En annan sak som missgynnar mig när reglerna ändras är att jag inte läst de meritkurserna som berättigar meritpoäng för att söka till läkarprogrammet. Därför är min fråga om det är smartast av mig att satsa helhjärtat på högskoleprovet och försöka komma in där och vad är troligast att jag behöver för poäng för att bli antagen? för om jag har läst rätt på andra ställen så kommer inte den urvalsgruppen att ändras? Dessutom hur många platser finns det på enbart HP-kvoten? Jag vet att jag sitter i en ganska risig situation då jag verkligen känner att de nya reglerna bara missgynnar mig. Är det rent utav sagt omöjligt för mig att bli läkare?

Mycket tacksam för svar!
Innovi
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Angående mina chanser till antagning

Inlägg av empezar »

Det är knappast omöjligt, men hur du än gör kommer du behöva minst 1,7 på högskoleprovet för att ha någon chans, så det är nog lika bra att du börjar satsa hårt på högskoleprovet och hoppas på att du klarar av att sätta 1,9 eller 2,0. Om det inte är möjligt så återstår det bara att fixa 20,0 (eller 22,5), men då kommer du ändå behöva ett bra högskoleprovresultat.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Angående mina chanser till antagning

Inlägg av Nils »

Det finns därutöver även två intervjubaserade kvoter; PIL är tillgängligt för dem med 20,00 eller 1,6+ och Umeås särskilda urval för dem med 1,7+ (om man har MVG i vissa kurser).

Mitt tips skulle också vara att satsa främst på högskoleprovet och se betygskompletteringen som ett reservalternativ ifall högskoleprovet inte går tillräckligt bra för antagning i HP-kvoten (som omfattar runt en tredjedel av platserna på läkarprogrammet, Umeå undantaget p.g.a. deras upplägg).

Nästan all information du lär behöva bör finnas på denna sida:
http://läkarstudent.se/antagning.html
innovi
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 nov 2008, 22:54

Re: Angående mina chanser till antagning

Inlägg av innovi »

Hej igen!
Tack för svaren! Då vet jag ungefär vad som behövs och krävs av mig. :)
Låst