Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

"Lättare komma in på läkarprogrammen"

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års vårtermin.

22 jan 2010, 20:57

http://www.sjukhuslakaren.se/site/2010/ ... mment-5705

Detta kommer troligen inte som en större överraskning. För att sammanfatta artikeln så har HP-gränsen sjunkit till 1,8 vid Karolinska Institutet och 1,7 vid Umeå Universitet.

Det går även rykten om markanta sänkningar i BG/HP-kvoterna (till 1,5 eller rentav 1,4) och vi vet redan att även HP-gränsen för PIL har sjunkit. De senaste antagningarna verkar även oddsen vid BG/lottning ha förbättrats något.

Vilka fler överraskningar som denna antagning har att bjuda på återstår att se. En sammanställning kommer att påbörjas runt mitten av februari.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

24 jan 2010, 10:34

Kan nog hålla med. Kom in på första intaget i Lund nu i vår, har 1,8 i hp. Begärde och fick beviljat uppskov men till hösten börjar jag!!! :flinar:
IKA
Blivande läkarstudent

27 jan 2010, 10:52

IKA skrev:Kan nog hålla med. Kom in på första intaget i Lund nu i vår, har 1,8 i hp. Begärde och fick beviljat uppskov men till hösten börjar jag!!! :flinar:

wow, grattis IKA!
I love this site.
Doctor
Blivande läkarstudent
Sundsvall

28 jan 2010, 21:42

Hej Nils,
Det kan jag deffinitivt intyga. Jag var Umeås fjärde reserv efter andra intagningen och jag har förargerligt nog bara skrivit 1.4 på högskoleprovet. De ringde mig strax efter uppropet och erbjöd mig en plats. Det har nu gått två veckor och det dimper fortfarande in nya reserver, man kan närmast betrakta mig som gammal i gemet nu. Dock kan jag ju inte annat än jubla över att ha kommit in, det var verkligen otippat!

/Madde
madelen
Läkarstudent

28 jan 2010, 23:11

madelen skrev:Hej Nils,
Det kan jag deffinitivt intyga. Jag var Umeås fjärde reserv efter andra intagningen och jag har förargerligt nog bara skrivit 1.4 på högskoleprovet. De ringde mig strax efter uppropet och erbjöd mig en plats. Det har nu gått två veckor och det dimper fortfarande in nya reserver, man kan närmast betrakta mig som gammal i gemet nu. Dock kan jag ju inte annat än jubla över att ha kommit in, det var verkligen otippat!

/Madde

Tack och grattis! :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

31 jan 2010, 20:10

Doctor skrev:
IKA skrev:Kan nog hålla med. Kom in på första intaget i Lund nu i vår, har 1,8 i hp. Begärde och fick beviljat uppskov men till hösten börjar jag!!! :flinar:

wow, grattis IKA!

Tack! Det var gulligt skrivet! :glad:
IKA
Blivande läkarstudent