Blir jag antagen?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års hösttermin.
PaxxoR
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2009, 15:45

Blir jag antagen?

Inlägg av PaxxoR »

Hello, jag har egentligen bara en fråga och förhoppningsvis är det någon som orkar svara.

Jag har 1.8 på HP och efter intervjuerna på PIL känner jag mig väldigt osäker på antagning via KIs alternativa urval, därför undrar jag om det finns någon hyfsad chans för mig att komma in. Jag har kollat statistiken om och om igen, men jag är inte särskilt objektiv och folk runt mig är snarare mer subjektiva än mig, så jag tänkte kolla med någon opartisk som kanske har lite bättre koll.

Väldigt tacksam för svar!

PaxxoR
PaxxoR
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av empezar »

Du kommer inte komma in på KI med 1,8 om du inte gör det via PIL. Däremot har du en hyfsad chans att bli antagen om inte i höst, så i vår, i Göteborg, Linköping och Umeå. Till hösten och våren utökas läkarprogrammet med 55+55 platser, så HP-kravet kommer antagligen sjunka ytterligare. Redan till vårterminen 2009 kom någon in med 1,7 i Göteborg. Samma sak bör hända i Linköping och Umeå i höst eller nästa vår.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
PaxxoR
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2009, 15:45

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av PaxxoR »

Tack för svaret, men det finns alltså ingen chans för mig på KI förutom PIL enligt dig? Hur ser det ut med Uppsala och Lund då, ingen stor chans där heller?
PaxxoR
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Nils »

PaxxoR skrev:Tack för svaret, men det finns alltså ingen chans för mig på KI förutom PIL enligt dig? Hur ser det ut med Uppsala och Lund då, ingen stor chans där heller?
http://läkarstudent.se/antagning.html#statistik

1,8 bör ge relativt god möjlighet i både Uppsala och Lund (dock inte någon garanti).
PaxxoR
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2009, 15:45

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av PaxxoR »

Jo tack för länken, har nästan bott där den senaste månaden och försökt glo mig fram till ett antagningsbesked, tyvärr utan större framgångar!

Men tack för svaret, kan väl inte göra så mycket annat än att vänta på antagningsbeskedet nu!

Tack för er tid iaf! :)
PaxxoR
PaxxoR
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2009, 15:45

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av PaxxoR »

Nu har man fått poängen från PIL och om jag inte mistar mig så är 45 motsvarande 4,5 och innebär förmodligen direkt antagning medan 40 placerar in dig i första reservgruppen? Tyvärr fick jag det senare, så jag kan nog säga adjö till KI antar jag. Rätta mig GÄRNA om jag har fel (även om jag bara hoppas :))
PaxxoR
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Nils »

PaxxoR skrev:Nu har man fått poängen från PIL och om jag inte mistar mig så är 45 motsvarande 4,5 och innebär förmodligen direkt antagning medan 40 placerar in dig i första reservgruppen? Tyvärr fick jag det senare, så jag kan nog säga adjö till KI antar jag. Rätta mig GÄRNA om jag har fel (även om jag bara hoppas :))
Det beror helt och hållet på vad dina återstående "medtävlare" har fått för poäng...

Ditt antagningsbesked för urval 1 bör ligga uppe på studera.nu nu.
PaxxoR
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2009, 15:45

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av PaxxoR »

Japp, det sket sig ganska bra! Är 13 reserv på PIL, 98 på HP (KI). Det närmaste som jag får hoppas på är LiU, 8 reserv på HP. Annars är jag ganska långt ifrån en plats, runt 30 reserv i UU, GU och UMU. Så det kunde väl gått bättre! :wink:
PaxxoR
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Nils »

PaxxoR skrev:Japp, det sket sig ganska bra! Är 13 reserv på PIL, 98 på HP (KI). Det närmaste som jag får hoppas på är LiU, 8 reserv på HP. Annars är jag ganska långt ifrån en plats, runt 30 reserv i UU, GU och UMU. Så det kunde väl gått bättre! :wink:
Jag skulle säga att dina chanser i Linköping är väldigt goda; UU, GU och UmU bör du ha hyfsat goda chanser i; PIL är inte omöjligt det heller (dock finns inga garantier för någon av dessa kvoter, särskilt de andra än den i Linköping).
Låst