Frågor om Umeå igen...

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års hösttermin.
turesson
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 jan 2009, 23:48

Frågor om Umeå igen...

Inlägg av turesson »

Hallå igen!
Är nu besvärlig och ställer ytterligare frågor om Umeå. Har 20,0 + 1,6 och vill så mycket in till hösten. Brukar "gränsen" höjas med mer än 0,1 mellan terminerna? Och hur många var det egentligen av de som hade 20,0 + 1,5 som tog sig in i Umeå? Antar att det inte var alla.

Jag är så besviken, gick verkligen in för att plugga till senaste högskoleprovet, allt gick fel den dan och jag lyckades inte höja mig. Har Umeå redan utökat sina platser eller är det nu i höst som antalet platser ökar?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Frågor om Umeå igen...

Inlägg av Nils »

turesson skrev:Hallå igen!
Är nu besvärlig och ställer ytterligare frågor om Umeå. Har 20,0 + 1,6 och vill så mycket in till hösten. Brukar "gränsen" höjas med mer än 0,1 mellan terminerna? Och hur många var det egentligen av de som hade 20,0 + 1,5 som tog sig in i Umeå? Antar att det inte var alla.

Jag är så besviken, gick verkligen in för att plugga till senaste högskoleprovet, allt gick fel den dan och jag lyckades inte höja mig. Har Umeå redan utökat sina platser eller är det nu i höst som antalet platser ökar?
BG/HP-gränsen ligger väldigt stabilt just nu. De gånger gränsen har svängt hittills så har det varit med mindre än ett helt 0,1-intervall.

Det var inte alla med 1,5 som blev antagna, däremot kunde alla som ville det bli antagna med sitt 1,6.

Jag har intrycket att utökningen redan har skett, i stora drag, men jag är inte 100% säker - fråga gärna den lokala studievägledaren (och posta gärna svaret här så att andra kan se det).
turesson
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 jan 2009, 23:48

Re: Frågor om Umeå igen...

Inlägg av turesson »

Tack och bock, du är en ängel! Och, Ja som du säger, har kollat upp det; utökningen har redan skett.

Hm, ok. Tolkade nog informationen litet felaktigt.
Senast redigerad av turesson den 02 apr 2009, 21:49, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Frågor om Umeå igen...

Inlägg av judithstar »

så här står det på umu.se

http://www8.umu.se/medfak/studera/utokn ... rprog.html

Läkarutbildningen i Umeå utökas med 10 platser per termin med början fr.o.m. höstterminen 2008 och ytterligare 8 platser per termin från och med vårterminen 2009. Medicinska fakulteten och Programrådet för läkarutbildningen har rektors uppdrag att utforma en plan för regionalisering av läkarutbildningen i Norrland så att landstingen i Norrbotten, Jämtland och Västernorrland får ett permanent uppdrag att ge klinisk utbildning under de senare terminerna av läkarprogrammet. Fakulteten, programkommittén och studentrepresentanter arbetar nu tillsammans med de tre nämnda landstingen på en plan som i praktiken innebär att:

* 10 studenter vardera gör större delen av sin kliniska utbildning
(terminerna 6-9 och termin 11) vid sjukhusen i Sunderbyn, Östersund och Sundsvall.
* Pedagogiska samlingar och examination genomförs i Umeå.
* Urvalet till de olika sjukhusen sker så långt det är möjligt på frivillig bas och intresseanmälan kommer att tas upp redan under termin 1.

Det bör påpekas att arbetet ännu är på planeringsstadiet. Information kommer att ges fortlöpande via denna webbsida. Särskild information ges i samband med intervjuantagning och vid kursstart.
Låst