Kan det bli svårare att ta sig in om man söker i flera urval

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års hösttermin.
turesson
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 jan 2009, 23:48

Kan det bli svårare att ta sig in om man söker i flera urval

Inlägg av turesson »

Hej! Min fråga kan verka litet märklig, men jag har inte riktigt förstått detta. Jag har 20,0 i betyg och 1,6 i HP. Ska söka till läkarprogrammet till hösten i Umeå. Kan mina chanser försämras om jag väljer att söka i alla urvalsgrupper? Det jag menar är att: Ponera att jag har 20,0 + 1,6 och att detta räcker för att bli antagen i BG/HP men att jag samtidigt ansöker i intervjubaserade gruppen. Kan då "antagarna" välja att istället för att ge mig en plats via betyg/HP kalla mig till intervju för att ta reda på om jag är lämpad (eftersom jag även sökt i den gruppen) och att jag då inte tar mig in direkt via mina kvalificerade betyg?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kan det bli svårare att ta sig in om man söker i flera urval

Inlägg av Nils »

turesson skrev:Hej! Min fråga kan verka litet märklig, men jag har inte riktigt förstått detta. Jag har 20,0 i betyg och 1,6 i HP. Ska söka till läkarprogrammet till hösten i Umeå. Kan mina chanser försämras om jag väljer att söka i alla urvalsgrupper? Det jag menar är att: Ponera att jag har 20,0 + 1,6 och att detta räcker för att bli antagen i BG/HP men att jag samtidigt ansöker i intervjubaserade gruppen. Kan då "antagarna" välja att istället för att ge mig en plats via betyg/HP kalla mig till intervju för att ta reda på om jag är lämpad (eftersom jag även sökt i den gruppen) och att jag då inte tar mig in direkt via mina kvalificerade betyg?
Man ansöker automatiskt till alla nationella kvoter (BG, BF, BG/HP, BF/HP och HP) som man kvalificerar sig till och man får alltid placeringar i samtliga kvoter man ansöker till. Din placering i en kvot påverkas inte av vilka andra kvoter du kvalificerar dig till.

(Därtill måste du skicka in en särskild ansökan till Umeås lokala, intervjubaserade urval för att bli kallad till det; du får inte kallelse till den urvalskvoten bara genom att ansöka via VHS.)
Låst