Lite snabb statistik

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Lite snabb statistik - alla läkarprogram utom KI:s

Inlägg av Bjorkman »

Håller med, men samtidigt, är inte 61 kvar inom den gruppen ganska lite? Låter så jämfört med hur många som är kvar i den rena BG-gruppen..

Vet du förresten Nils, eller någon annan, varför man har kvar lottning till hälften av platserna i Göteborgi BG-gruppen..?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Lite snabb statistik - alla läkarprogram utom KI:s

Inlägg av empezar »

Bjorkman skrev:Håller med, men samtidigt, är inte 61 kvar inom den gruppen ganska lite? Låter så jämfört med hur många som är kvar i den rena BG-gruppen..

Vet du förresten Nils, eller någon annan, varför man har kvar lottning till hälften av platserna i Göteborgi BG-gruppen..?
Det var ju bara 761 som fick 1,7 förra terminen. Hur många av dem söker till Göteborgs läkarprogram?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lite snabb statistik - alla läkarprogram utom KI:s

Inlägg av Nils »

Bjorkman skrev:Vet du förresten Nils, eller någon annan, varför man har kvar lottning till hälften av platserna i Göteborg i BG-gruppen..?
Jag skulle gissa att det rör sig om att undvika en avsmalning av urvalet; högskoleprovet har kritiserats som urvalsmetod eftersom det verkar gynna infödda svenska killar från akademiker-bakgrund, för att göra en grov förenkling.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Lite snabb statistik - alla läkarprogram utom KI:s

Inlägg av Bjorkman »

empezar skrev: Det var ju bara 761 som fick 1,7 förra terminen. Hur många av dem söker till Göteborgs läkarprogram?
Sant. Jag hade faktiskt ingen koll på hur många som låg i det intervallet (vs. hur många av dem som vill plugga på läkarprogrammet).

@ Nils, ok jag förstår tanken. Känns dock inte som att det finns någon bättre urskiljningsmetod. Men men.. Jag var bara nyfiken.. :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lite snabb statistik

Inlägg av Nils »

Jag har fått statistik för KI också nu. Inga större nya överraskningar förutom att det blev reservantagning i PIL-kvoten denna gång och att intervju-kravet sjönk till 4,0.
BF - ingen reservantagning
BG - 6 reserver antagna, lägsta meritvärde 20,00, reservplats 7
HP - 8 reserver antagna, lägsta meritvärde 1,9, reservplats 16
PIL - 4 reserver antagna, lägsta meritvärde 40, reservplats 5
alice
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 mar 2009, 11:30

Re: Lite snabb statistik - Linköping, Umeå och Uppsala

Inlägg av alice »

Nils skrev:Just nu har jag ingen information om KI och GU, däremot trillade LU in under dagen:
BG 20,00/1,5 (77 reserver på den nivån blev inte antagna)
BF 4,0/1,6 (9 reserver på den nivån blev inte antagna)
HP 1,8 (17 reserver på den nivån blev inte antagna)
Vet du hur många resever i Hp gruppen blev antagna och vilken reservplacering nummer den sist antagne reserven hade ?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lite snabb statistik - Linköping, Umeå och Uppsala

Inlägg av Nils »

alice skrev: Vet du hur många resever i Hp gruppen blev antagna och vilken reservplacering nummer den sist antagne reserven hade ?
Jag vet inte hur många reserver som antogs men de sist antagnas nummer finns här:
läkarstudent.se/antagning.html#statistik
Låst