Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Lite snabb statistik

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.

16 mar 2009, 18:41

Håller med, men samtidigt, är inte 61 kvar inom den gruppen ganska lite? Låter så jämfört med hur många som är kvar i den rena BG-gruppen..

Vet du förresten Nils, eller någon annan, varför man har kvar lottning till hälften av platserna i Göteborgi BG-gruppen..?
Bjorkman
Läkarstudent

16 mar 2009, 19:09

Bjorkman skrev:Håller med, men samtidigt, är inte 61 kvar inom den gruppen ganska lite? Låter så jämfört med hur många som är kvar i den rena BG-gruppen..

Vet du förresten Nils, eller någon annan, varför man har kvar lottning till hälften av platserna i Göteborgi BG-gruppen..?

Det var ju bara 761 som fick 1,7 förra terminen. Hur många av dem söker till Göteborgs läkarprogram?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
empezar

16 mar 2009, 19:24

Bjorkman skrev:Vet du förresten Nils, eller någon annan, varför man har kvar lottning till hälften av platserna i Göteborg i BG-gruppen..?

Jag skulle gissa att det rör sig om att undvika en avsmalning av urvalet; högskoleprovet har kritiserats som urvalsmetod eftersom det verkar gynna infödda svenska killar från akademiker-bakgrund, för att göra en grov förenkling.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

16 mar 2009, 21:16

empezar skrev:
Bjorkman skrev:Håller med, men samtidigt, är inte 61 kvar inom den gruppen ganska lite? Låter så jämfört med hur många som är kvar i den rena BG-gruppen..

Det var ju bara 761 som fick 1,7 förra terminen. Hur många av dem söker till Göteborgs läkarprogram?

Sant. Jag hade faktiskt ingen koll på hur många som låg i det intervallet (vs. hur många av dem som vill plugga på läkarprogrammet).

@ Nils, ok jag förstår tanken. Känns dock inte som att det finns någon bättre urskiljningsmetod. Men men.. Jag var bara nyfiken.. :)
Bjorkman
Läkarstudent

17 mar 2009, 17:11

Jag har fått statistik för KI också nu. Inga större nya överraskningar förutom att det blev reservantagning i PIL-kvoten denna gång och att intervju-kravet sjönk till 4,0.

BF - ingen reservantagning
BG - 6 reserver antagna, lägsta meritvärde 20,00, reservplats 7
HP - 8 reserver antagna, lägsta meritvärde 1,9, reservplats 16
PIL - 4 reserver antagna, lägsta meritvärde 40, reservplats 5
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

20 mar 2009, 11:39

Nils skrev:Just nu har jag ingen information om KI och GU, däremot trillade LU in under dagen:
BG 20,00/1,5 (77 reserver på den nivån blev inte antagna)
BF 4,0/1,6 (9 reserver på den nivån blev inte antagna)
HP 1,8 (17 reserver på den nivån blev inte antagna)

Vet du hur många resever i Hp gruppen blev antagna och vilken reservplacering nummer den sist antagne reserven hade ?
alice

21 mar 2009, 10:08

alice skrev:
Nils skrev:Just nu har jag ingen information om KI och GU, däremot trillade LU in under dagen:
BG 20,00/1,5 (77 reserver på den nivån blev inte antagna)
BF 4,0/1,6 (9 reserver på den nivån blev inte antagna)
HP 1,8 (17 reserver på den nivån blev inte antagna)

Vet du hur många resever i Hp gruppen blev antagna och vilken reservplacering nummer den sist antagne reserven hade ?
Jag vet inte hur många reserver som antogs men de sist antagnas nummer finns här:
läkarstudent.se/antagning.html#statistik
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent