Funderingar angående reservantagning

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
antonsendel
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 dec 2008, 22:25

Funderingar angående reservantagning

Inlägg av antonsendel »

Hej!
Jag står som reserv 6 i KI:s HP-kvot inför VT-09, vilket inte direkt gett mig sinnesro... Enligt statistiken här på sidan har 5-6 reserver antagits de senaste två tillfällena, så man kan väl säga att jag ligger och väger i alla fall! Jag vill gärna ta del av era funderingar angående mitt läge: brukar antalet antagna reserver variera kraftigt? Är det helt kört om jag inte blir antagen efter urval 2, eller finns det ytterligare möjligheter - såsom om någon hoppar av under de första veckorna?

Tack,
Anton
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Funderingar angående reservantagning

Inlägg av Nils »

antonsendel skrev:Hej!
Jag står som reserv 6 i KI:s HP-kvot inför VT-09, vilket inte direkt gett mig sinnesro... Enligt statistiken här på sidan har 5-6 reserver antagits de senaste två tillfällena, så man kan väl säga att jag ligger och väger i alla fall! Jag vill gärna ta del av era funderingar angående mitt läge: brukar antalet antagna reserver variera kraftigt? Är det helt kört om jag inte blir antagen efter urval 2, eller finns det ytterligare möjligheter - såsom om någon hoppar av under de första veckorna?

Tack,
Anton
Statistiken på http://läkarstudent.se/antagning.html#statistik är för vilken reservplacering den sist antagne hade, inte nödvändigtvis hur många reserver som antogs. Statistiken gäller också reservantagningen efter urval 2 och hittills är bara urval 1 klart.
Jag skulle säga att du har en chans i både urval 2 och i reservantagningen.
antonsendel
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 dec 2008, 22:25

Re: Funderingar angående reservantagning

Inlägg av antonsendel »

Nils skrev: Statistiken på http://läkarstudent.se/antagning.html#statistik är för vilken reservplacering den sist antagne hade, inte nödvändigtvis hur många reserver som antogs. Statistiken gäller också reservantagningen efter urval 2 och hittills är bara urval 1 klart.
Jag skulle säga att du har en chans i både urval 2 och i reservantagningen.
Hej,
efter urval 2 står jag nu som reserv 1 i HP-kvoten till KI. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det innebär för mig sannolikhetsmässigt - någon som tackat ja, och kommit in, måste alltså avsäga sig sin plats? När brukar detta isåfall ske?

Tack,
Anton
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Funderingar angående reservantagning

Inlägg av Nils »

antonsendel skrev:Hej,
efter urval 2 står jag nu som reserv 1 i HP-kvoten till KI. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det innebär för mig sannolikhetsmässigt - någon som tackat ja, och kommit in, måste alltså avsäga sig sin plats? När brukar detta isåfall ske?

Tack,
Anton
Det bör förhoppningsvis ske före uppropet men kan dröja upp till 2 veckor efter.

De senaste två antagningarna blev reserv 5 respektive 6 antagna, så jag skulle säga att du har en god chans till reservantagning.
Låst