Reserv nr 80 i Gbg - bara att lägga ner?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
Blondie
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 aug 2008, 22:19

Reserv nr 80 i Gbg - bara att lägga ner?

Inlägg av Blondie »

Hej!
Jag har sökt läkarprogrammet till samtliga orter med 20.0 och 1.6, det är första gången jag söker.
Egentligen är bara Göteborg intressant. När antagningsbeskedet lades upp igår har jag reservplatsnummer under 5 till både Lund, Linköping, Uppsala och Umeå - chansen är med andra ord ganska stor att jag kommer in på någon av dessa orter. I Göteborgs BG/HP-kvot har jag däremot reservplats 80. Jag är helt förtvivlad och har inte fått en blund i ögonen inatt. Jag vill så fruktansvärt gärna läsa i Göteborg och slippa flytta ifrån min sambo och vår lilla dotter på 1 år.
Men samtidigt känns det dumt att tacka nej om/när man haft turen att bli antagen.... :cry:

Reservplats 80 i Göteborg alltså. Mikroskopisk chans eller ska jag radera hoppet från hjärnan helt?
Ni som är duktiga på statistik får gärna komma med en analys... :roll:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Reserv nr 80 i Gbg - bara att lägga ner?

Inlägg av Nils »

Blondie skrev:Hej!
Jag har sökt läkarprogrammet till samtliga orter med 20.0 och 1.6, det är första gången jag söker.
Egentligen är bara Göteborg intressant. När antagningsbeskedet lades upp igår har jag reservplatsnummer under 5 till både Lund, Linköping, Uppsala och Umeå - chansen är med andra ord ganska stor att jag kommer in på någon av dessa orter. I Göteborgs BG/HP-kvot har jag däremot reservplats 80. Jag är helt förtvivlad och har inte fått en blund i ögonen inatt. Jag vill så fruktansvärt gärna läsa i Göteborg och slippa flytta ifrån min sambo och vår lilla dotter på 1 år.
Men samtidigt känns det dumt att tacka nej om/när man haft turen att bli antagen.... :cry:

Reservplats 80 i Göteborg alltså. Mikroskopisk chans eller ska jag radera hoppet från hjärnan helt?
Ni som är duktiga på statistik får gärna komma med en analys... :roll:
:(
Reservplats 80 innebär tyvärr att du är rätt chanslös den här gången (även om du bör stå kvar som reserv där, bara för principens skull och för den pyttelilla chansen att massor av dem som står före dig råkar bli antagna till andra ställen).

Mitt råd är att du behåller Linköping och Lund i din lista eftersom de ligger närmast Göteborg och åtminstone innebär att du kan åka hem över helgerna någorlunda lätt (och sedan tillgodoräkna dig vårterminen när du flyttar dit - det bör gå bra med Lunds läkarprogram, är dock mindre säker på Linköpings).

Alternativt så kan du helt avstå från de chanserna denna termin och hoppas att det går bättre nästa gång, ifall det skulle vara för svårt att flytta ifrån dina kära.

I bägge fallen så bör du skriva högskoleprovet igen och försöka få 1,7-1,8 så att du med lätthet blir antagen i Göteborg till nästa termin.

(Det finns inte möjlighet för din sambo att flytta med dig?)
Låst