reservplaceringar.

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
tessel
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 dec 2008, 13:56

Re: reservplaceringar.

Inlägg av tessel »

Haha typiskt att jag då blev lottad den sista platsen av min grupp.

Hur fungerar egentligen antagningen? Jag är reserv nr 5 i uppsala, men vill helst komma in i Umeå. Vad händer om jag tackar ja till båda? Om jag kommer in i både Umeå och Uppsala, kommer jag att hamna i umeå då eftersom det är prio ett? Eller är det slumpmässigt? Och om jag inte kommer in i Umeå i andra urvalet, men i Uppsala, är det då kört för mig i Umeå eller kan jag komma in där ändå?

Tack!
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: reservplaceringar.

Inlägg av judithstar »

tessel skrev:Haha typiskt att jag då blev lottad den sista platsen av min grupp.

Hur fungerar egentligen antagningen? Jag är reserv nr 5 i uppsala, men vill helst komma in i Umeå. Vad händer om jag tackar ja till båda? Om jag kommer in i både Umeå och Uppsala, kommer jag att hamna i umeå då eftersom det är prio ett? Eller är det slumpmässigt? Och om jag inte kommer in i Umeå i andra urvalet, men i Uppsala, är det då kört för mig i Umeå eller kan jag komma in där ändå?

Tack!
om du antas till umeå så stryks uppsala eftersom du har det lägre prioriterat.
reservantagningarna har universiteten själva hand om så jag tror att de kan ringa dig även om du antagits till ett lägre prioriterat alternativ i andra urvalet.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: reservplaceringar.

Inlägg av Nils »

judithstar skrev:reservantagningarna har universiteten själva hand om så jag tror att de kan ringa dig även om du antagits till ett lägre prioriterat alternativ i andra urvalet.
Korrekt.

(jag kan f.ö. säga att det är en riktigt ljuv känsla att kunna tacka nej till en reservplats på ett läkarprogram, särskilt när det ger uppringaren en liten chock att man är så säker och sedan tackar nej till att få lite tid till att tänka igenom saken eftersom man inte vill fördröja reservantagningen för de följande reserverna...)
jeanette_189
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 dec 2008, 21:00

Re: reservplaceringar.

Inlägg av jeanette_189 »

Nils skrev: De ser bra ut, kan dock inte garantera att det blir före reservantagningen.
Jag kom in direkt på andra urvalet!!! Jag är så glad! :D :D :D
Grimnir
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 dec 2008, 20:42

Re: reservplaceringar.

Inlägg av Grimnir »

Jag kom in i Uppsala! som reserv 9 i hp-kvoten. Tyvärr blev placeringen på KI Pil (mitt förstaval) bara marginellt bättre, från 8 till 6. Nu får jag fundera på om det är någon som helst chans att komma in på KI kanske Nils har någon hint...?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: reservplaceringar.

Inlägg av Nils »

Grimnir skrev:Jag kom in i Uppsala! som reserv 9 i hp-kvoten. Tyvärr blev placeringen på KI Pil (mitt förstaval) bara marginellt bättre, från 8 till 6. Nu får jag fundera på om det är någon som helst chans att komma in på KI kanske Nils har någon hint...?
Enligt de senaste två terminerna är chansen för PIL-reservantagning (efter urval 2) i princip noll, tyvärr.
LovisaA
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 jan 2009, 22:01

Re: reservplaceringar.

Inlägg av LovisaA »

Är reserv 2 i Linköping och reserv 14 i Umeå efter urval 2, båda i BG-gruppen. Som så många andra frågar: Hur ser chanserna ut att komma in? Känns som att jag borde komma in i Linköping, men man kan ju aldrig vara säker... :|
trasher_me
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 sep 2008, 23:52

Re: reservplaceringar.

Inlägg av trasher_me »

Grattis Jeanette, då blir vi kursare :D
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: reservplaceringar.

Inlägg av Nils »

LovisaA skrev:Är reserv 2 i Linköping och reserv 14 i Umeå efter urval 2, båda i BG-gruppen. Som så många andra frågar: Hur ser chanserna ut att komma in? Känns som att jag borde komma in i Linköping, men man kan ju aldrig vara säker... :|
Med största sannolikhet blir du antagen i Linköping.

Du har även en reell chans att få ett erbjudande från Umeå (men det är inget jag skulle ingå vadslagning om).
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: reservplaceringar.

Inlägg av Nils »

jeanette_189 skrev:Jag kom in direkt på andra urvalet!!! Jag är så glad! :D :D :D
Grattis! :D
Låst