Hur stor är chansen?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
Slussbruden
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 dec 2008, 13:36

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Slussbruden »

Men hörrni, betyg/hp kvoten, är inte den borttagen på alla skolor förutom Göteborg? Har läst flera som skrivit om den i Lund, men när jag kollar på min ansökan på studera så finns den bara i GBG. Är det jag som är förvirrad? Har jag missat något?


Jag har reserv 7 betygkvoten i Linköping, jag är ganska körd va?

LYCKA TILL ALLIHOPA!
mella
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 dec 2008, 13:19

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av mella »

Nej den är kvar på alla ställen, men de skriver inte ut den, den heter bara BG på alla ställen utan gbg eftersom de endast har BG med HP som skiljekriterium och ingen ren BG kvot, i GBG däremot har de kvar ren BG kvot och en BG/HP kvot och därför skiljer de där på benämingen. Kanske lite krångligt, man luras lite..
Jag tror du har god chans med 7 som reserv!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av empezar »

Nils, du kanske borde göra en lathund för att undvika att forumet bombarderas av sannolikhetsförfrågningar nästa termin :)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Nils »

Slussbruden skrev:Jag har reserv 7 betygkvoten i Linköping, jag är ganska körd va?
Reservplats #7 är en bra placering. Jag gissar att du blir antagen i urval #2.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Nils »

mella skrev:Hur stor är chansen att komma in i GBG med reservplats 5 i BG kvoten och reservplats 8 i BG/HP kvoten? Kan jag ev komma in redan till andra urvalet eller ser det mörkt ut överhuvudtaget? Jag har ingen uppfattning.
Du har en rätt god chans att bli antagen i andra urvalet, i bägge kvoterna.
Hoppades mest på Linköping, men där ligger jag som reserv 46 (49 i UG) i BG/HP kvoten, är det att glömma helt då? Och i Lund reserv 37 (66 i UG) i BG/HP kvoten, finns det någon chans alls?
Chansen är rätt liten. Acceptera din reservplacering men räkna med att du inte blir antagen där.
Om jag börjar i Umeå, som jag blev antagen till, stryks jag från de andra ställena då eller kan de fortf kontakta mig säg 1 vecka in i utb. om nån hoppar av på de andra ställena? eller stryks jag pga av att jag tackat ja och börjat i umeå? Man vill ju inte missa en chans samtidigt som man vill hålla dörrarna öppna för all reservintagning.
Tacksam för svar :)
Du kan få ett reservantagnings-samtal även efter att du har börjat vid ett annat lärosäte.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Nils »

empezar skrev:Nils, du kanske borde göra en lathund för att undvika att forumet bombarderas av sannolikhetsförfrågningar nästa termin :)
Äsch, det är bara kul med lite ökad aktivitet på forumet. :)
(att jag håller på att fylla ut med reservantagnings-nummer på statistiksidan bör dock kunna hjälpa folk med en del av reservplacerings-frågorna)
jens84
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 dec 2008, 07:58

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av jens84 »

När det ändå droppas sannolikhetsfrågor tänkte jag göra likadant.
Jag har 1.9 på HP och kom in i Uppsala nu VT09, problemet är att jag skulle vilja resa lite i vår och egentligen hellre plugga i Umeå sen.
Hur stor sannolikhet är det att man kommer in i Umeå HT09 med 1.9 och inga pluspoäng?
Jag tänkte söka alla orter inför hösten utifall jag inte kommer in i Umeå så därför undrar jag hur stor chans jag har att komma in på godtyckligt läkarprogram i Sverige med 1.9 inför höstterminen?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Nils »

jens84 skrev:När det ändå droppas sannolikhetsfrågor tänkte jag göra likadant.
Jag har 1.9 på HP och kom in i Uppsala nu VT09, problemet är att jag skulle vilja resa lite i vår och egentligen hellre plugga i Umeå sen.
Hur stor sannolikhet är det att man kommer in i Umeå HT09 med 1.9 och inga pluspoäng?
Jag tänkte söka alla orter inför hösten utifall jag inte kommer in i Umeå så därför undrar jag hur stor chans jag har att komma in på godtyckligt läkarprogram i Sverige med 1.9 inför höstterminen?
Chansen borde vara rätt god. Chansen bör också vara stor i Umeås nya HP-kvot. De ändrade bonuspoängen (+0,3 för 4 istället för +0,2 för 3) kan dock mycket väl innebära att 1,9 inte längre räcker på egen hand i intervjukvoten.
morslillaolle
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 dec 2008, 22:09

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av morslillaolle »

Tjena!

Är nummer 2 i Linköping och nr 15 i Göteborg, båda i HP kvoten!
Hur ser chanserna ut inför 2:a antagningen?
AnR
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 dec 2008, 12:38

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av AnR »

Har en dotter som försökt komma in till Karolinska via PIL och står som 4:e reserv, stämmer det att det de 2 senaste terminerna inte tagits in några reserver alls?

dvs inget hopp alls?
Låst