Hur stor är chansen?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
Andreas
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 jul 2008, 20:58

Hur stor är chansen?

Inlägg av Andreas »

Jag är reserv 40 i Uppsalas 36 personer stora HP-kvot. Hur stor är chansen att de ringer in mig som reserv? :oops:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Nils »

Andreas skrev:Jag är reserv 40 i Uppsalas 36 personer stora HP-kvot. Hur stor är chansen att de ringer in mig som reserv? :oops:
Väldigt liten. Du ska helst ner under reservplacering #10 i urval 2.
Inför ht08 fick dock reserv #24 (urval 2) börja där, så det är inte 100% kört även om du får sämre reservplacering än #10 i urval 2.
Andreas
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 jul 2008, 20:58

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Andreas »

28 reserv i den 32 personer stora Gtb-kvoten, odds?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Nils »

Andreas skrev:28 reserv i den 32 personer stora Gtb-kvoten, odds?
Ifall du syftar på HP-kvoten där så är svaret "det kan kanske gå, men i sådana fall sannolikt i reservantagningen".
(Jag fick ungefär samma placering i Linköpings mindre HP-kvot för något år sedan och gick då ned till reservplats 8 i andra urvalet, bägge gångerna. I Göteborgs HP-kvot bör du hamna under reservnummer 10 för att ha en rimlig chans till reservantagning. Med tanke på kvotens storlek så bör du få bättre placering än 10 i urval 2 men det beror helt och hållet på hur de andra som står i kön tänker och har prioriterat.)
eden
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 nov 2008, 17:43

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av eden »

reserv 74 i bg/hp uppsala, det är väl ingen idé att ens tacka ja till reservplatsen?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Nils »

eden skrev:reserv 74 i bg/hp uppsala, det är väl ingen idé att ens tacka ja till reservplatsen?
Med största sannolikhet inte.
(du bör dock fortfarande tacka ja av ren princip, bara utifall att världen skulle råka bli tokig ett tag)
eden
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 nov 2008, 17:43

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av eden »

har jag haft otur i lottningen nisse? känns som att jag är ganska långt bak i reservlistan..folk med 1.5 har fått reserv 85+ :?

borde egentligen inte gnälla, kom nämligen in i linköping, är väldigt glad och tacksam för det förstås :) får väl försöka fixa 1.8+ om jag skulle vantrivas där..
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Nils »

eden skrev:har jag haft otur i lottningen nisse? känns som att jag är ganska långt bak i reservlistan..folk med 1.5 har fått reserv 85+ :?
Jo, ibland händer det att man hamnar i bakersta ledet av sitt poängskikt vid något lärosäte...

(Som exempel fick jag med mitt tidigare 1,9 reservplacering #1 i Lund, #1 i Göteborg och konstigt nog #36+ i Linköping i urval 1 inför vt07, fastän Linköping skulle vara lättast att bli antagen till... slumpen kan leda till att osannolika saker händer, helt enkelt. :) )
dikan
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 dec 2008, 21:25

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av dikan »

Hej!

Vad tror ni om 8e reserv i Uppsala och 13 i Lund? Är det troligt/säkert eller bör jag vänta med att hoppa av min nuvarande utbildning?
mella
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 dec 2008, 13:19

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av mella »

Hur stor är chansen att komma in i GBG med reservplats 5 i BG kvoten och reservplats 8 i BG/HP kvoten? Kan jag ev komma in redan till andra urvalet eller ser det mörkt ut överhuvudtaget? Jag har ingen uppfattning.
Hoppades mest på Linköping, men där ligger jag som reserv 46 (49 i UG) i BG/HP kvoten, är det att glömma helt då? Och i Lund reserv 37 (66 i UG) i BG/HP kvoten, finns det någon chans alls?
Om jag börjar i Umeå, som jag blev antagen till, stryks jag från de andra ställena då eller kan de fortf kontakta mig säg 1 vecka in i utb. om nån hoppar av på de andra ställena? eller stryks jag pga av att jag tackat ja och börjat i umeå? Man vill ju inte missa en chans samtidigt som man vill hålla dörrarna öppna för all reservintagning.
Tacksam för svar :)
Låst