20,0+1,8 hur säkert är det?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
Borrod
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 nov 2008, 00:45

20,0+1,8 hur säkert är det?

Inlägg av Borrod »

Hej alla på medicinstudent.nu! Jag har ett problem och tänkte fråga er om råd.

Jag har nästan 20,0 Det är endast matematik E och Fysik B som fattas (jag har redan skrivit prov i bådadera och väntar bara på resultaten). Jag höjde mig även nu på senaste högskoleprovet från 1,6 till 1,8.

Tidigare i år när jag sökte inför VT 2009 tänkte jag att det viktigaste var att komma in på läkarlinjen och valde därför Umeå i förstahand (för att ha större chans att komma in via intervjun). Jag är nu kallad till intervjun och måste bestämma mig innan lördag om jag skall åka på den eller ej. 90 personer är kallade varav 65 antas. Jag har fått veta att jag ligger någonstans i intervallet 1-60, intervjun påverkar rangordningen väldigt lite och att det oftast är några av de högst rangordnade som kommer in på andra orter vilket lämnar plats åt oss andra.

Jag tror (och hoppas) med andra ord att jag inom kort befinner mig i följande situation: Jag blir antagen via umeås intervju samt jag har 20,0+1,8. Problemet ligger i att jag helst inte vill läsa i Umeå, inte för att jag har något emot staden i sig. Men min flickvän kommer antagligen att läsa i Uppsala och den studieort jag nu kommer in på skall jag dras med i 5,5 år. Jag funderar alltså på om jag i den sittsen vågar stryka Umeå och en säker plats på läkarlinjen för att få en chans att komma in i Uppsala, Stockholm eller kanske Linköping. Om jag inte stryker Umeå Kommer jag ju att komma in på mitt förstahandsval och alltså inte ens delta i de andra urvalen.

Om jag inte kommer in i Uppsala, stockholm eller Linköping så passar Göteborg eller Lund inte sämre än Umeå för mig. Finns det någon risk att jag, om jag stryker Umeå inte kommer in på någon av de andra orterna överhuvudtaget?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: 20,0+1,8 hur säkert är det?

Inlägg av judithstar »

jag är inte säker på ngt... men om du nu får 20.0 så borde det ju räcka med 1.8 på dem ställen där de har högskoleprovet som skiljevärde mellan de som har 20.0.... 1.8 i sig själv hoppas jag själv ska räcka för att ta sig in.... sorry att jag inte kan svara på din fråga... nån annan kanske har lite bättre statistik....
Saltlakrits
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 sep 2008, 21:49

Re: 20,0+1,8 hur säkert är det?

Inlägg av Saltlakrits »

Du kommer in med 20,0 + 1,8, kan jag säga med 105% säkerhet, i Uppsala om det är dit du nu vill :) Bara du får 20,0 så är det lugnt.
LinneaBee
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 okt 2008, 22:40
Kontakt:

Re: 20,0+1,8 hur säkert är det?

Inlägg av LinneaBee »

Gå på intervjun, om du får 20,0 stryk Umeå och du kommer komma in i Uppsala. Om du inte får 20,0 så börja i umeå? Hoppas det går vägen!
Sia
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 maj 2008, 21:38

Re: 20,0+1,8 hur säkert är det?

Inlägg av Sia »

20.0 + 1,8 bör räcka, iaf skulle det nog ha gjort det för mig då jag hade detta när jag sökte i höstas med dessa resultat och söktrycket är ju högre då. LinneaBees plan låter bra. Så vida man inte totalt sabbar intervjun i Umeå är det inte så svårt att komma in (har dock ingen personlig erfarenhet utan har bara hört från folk). Iofs måste man dock ta en dag ledigt och åka dit, men intervjuerna är nog inte så svåra. Sedan är det inte omöjligt att byta efter en termin eller två, även om man troligtvis möter motstånd gällande byråkrati.

Grattis till ett sådant bra resultat på HP och lycka till med att komma in på läkarprogrammet! :)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: 20,0+1,8 hur säkert är det?

Inlägg av empezar »

Räknar man med att kunna byta utan att söka in på nytt och tillgodoräkna sig så begår man nog ett digert misstag.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Borrod
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 nov 2008, 00:45

Re: 20,0+1,8 hur säkert är det?

Inlägg av Borrod »

Tack till alla som tagit sig tid att svara!

Det lutar åt att jag stryker Umeå. Läraren har rättat fysik B nu och jag fick mvg så bara matematik E (sista fjuttiga men ack så viktiga 0,11 poängen) kvar. Stryker inte förens jag vet att jag har betygen.

Empezar har nog rätt i att man absolut inte kan räkna med att kunna byta mellan studieorterna utom genom att söka om till första terminen.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: 20,0+1,8 hur säkert är det?

Inlägg av Nils »

Borrod skrev:Tack till alla som tagit sig tid att svara!

Det lutar åt att jag stryker Umeå. Läraren har rättat fysik B nu och jag fick mvg så bara matematik E (sista fjuttiga men ack så viktiga 0,11 poängen) kvar. Stryker inte förens jag vet att jag har betygen.

Empezar har nog rätt i att man absolut inte kan räkna med att kunna byta mellan studieorterna utom genom att söka om till första terminen.
Jag har för mig att det ska vara lättare att byta till t.ex. Umeå, där de har formaliserad antagning till senare delar. Det är de mer populära lärosätena, särskilt KI, som är nästan omöjliga att byta till och endast släpper in folk utifrån väldigt särskilda skäl.
Låst