Lund vt09 med HP 1,9

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
fluddyflea
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 okt 2008, 10:41

Lund vt09 med HP 1,9

Inlägg av fluddyflea »

För att göra en liten (stor) rip-off på "linköping med 1.9"-tråden startar jag denna tråd. Man vill ju inte vara sämre, diskriminera skåne eller något sådant. Även denna gäller läkarprogrammet.

Jo iaf för den som vill hjälpa en vilsen skåning ska jag presentera mitt dilemma--->

1. jag har ont i huvudet
2. jag sökte KI via PIL som förstahandsval då jag inte hade en tanke på att kunna komma över 1.8 och jag inte insåg att jag egentligen skulle valt det universitet jag helst velat komma in på så klart. Jag vill nog helst Lund, vilket är mitt tredjehandsval efter gbg som 2:a. Om jag blir antagen på KI efter första urvalet, då stryks alla under redan då och jag har ingen chans eller? Jag läste på studera.nu att man kunde bli antagen till högst 45 poäng, så om detta gäller även första urvalet så måste jag alltså stryka mina första- och andrahandsval för att ha en chans att komma in i lund? Om reglerna däremot är mer generösa för första urvalet kan jag bara lugnt sitta och invänta första antagningsbeskedet, men så är det inte va? har jag fattat galoppen? Och, när måste jag senast stryka? Jag har linköping som 4ehandsval så jag gör bedömningen att jag om jag stryker 1an o 2an ändå har mkt god chans att bli antagen i antingen lund eller lpg. Skulle dock vara riktigt surt om jag klarar PIL för KI, stryker det, och sedan inte blir antagen alls, då vill jag såklart hellre komma in på KI. Så ja.... jag söker lite vänskap, lite bekräftelse på att mitt resonerande är åtminstonde hjälpligt vettigt och sist, om någon har ännu lite mer energi kvar att ödsla på mig, lite berömmande ord för att jag höjt mig från 19 rätt första gången på hp till 35 nu :) *stolt*

3. (tillhör dock förmodligen ej dilemmat) läste på denna utmärkta sida att KI och Lund utökar med ca 30 platser medan det var mindre för de andra. Detta i kombination med att det gäller vårterminen samt att sista reserv som kom in hade 1.8 i höstas bör väl i princip innebära att jag kommer in i Lund om jag nu stryker de andra? Jag fattar att ingen vill vara garant för detta men men... skriv bara vad ni tror men lämna inte ut era hemadresser så sitter ni säkra :roll:

/Mark
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lund vt09 med HP 1,9

Inlägg av Nils »

1. Testat huvudvärkstablett? ;)

2. I både urval 1 och 2 stryks man från lägre alternativ vid antagning till ett högre prioriterat. Om jag minns rätt så kan du stryka dig själv från alternativ fram till just innan de börjar köra ett urval.

3. Det är dock helårsplatser och endast några av dem går till HP-kvoten; de kommer inte att göra någon stor skillnad där. Du bör kunna känna dig relativt säker med 1,9 - men det är fortfarande ett risktagande att söka till färre lärosäten.
fluddyflea
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 okt 2008, 10:41

Re: Lund vt09 med HP 1,9

Inlägg av fluddyflea »

tackar! =)
Låst