Dilemma

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
Andreas
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 jul 2008, 20:58

Dilemma

Inlägg av Andreas »

Har 1.8 och sökt in till våren. Uppsala först, Umeå två.

Jag kan förmodligen börja i Uppsala om jag skulle bli antagen till våren, men i Umeå skulle jag bli tvungen att tacka nej och kan tidigast till hösten.

Hur ser det ut inför våren med 1.8 till Uppsala? Hur många procent av 1.8:orna kan tänkas komma in?

Till Umeå räknar jag med att bli kallad med totalt 1.9. Är det värt att åka till Umeå på intervju inför vårterminen för att ev. få en godkänd intervju inför hösten, eller kommer det här med vårdprovet att sätta käppar i hjulet? En godkänd intervju ger ju morot till att tenta upp betyg också, för jag vill inte tenta upp betyg i tre ämnen och sedan bli underkänd på intervju.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Dilemma

Inlägg av Nils »

Andreas skrev:Har 1.8 och sökt in till våren. Uppsala först, Umeå två.

Jag kan förmodligen börja i Uppsala om jag skulle bli antagen till våren, men i Umeå skulle jag bli tvungen att tacka nej och kan tidigast till hösten.

Hur ser det ut inför våren med 1.8 till Uppsala? Hur många procent av 1.8:orna kan tänkas komma in?

Till Umeå räknar jag med att bli kallad med totalt 1.9. Är det värt att åka till Umeå på intervju inför vårterminen för att ev. få en godkänd intervju inför hösten, eller kommer det här med vårdprovet att sätta käppar i hjulet? En godkänd intervju ger ju morot till att tenta upp betyg också, för jag vill inte tenta upp betyg i tre ämnen och sedan bli underkänd på intervju.
Jag vet tyvärr inte hur Umeå tänker göra med sin särskilda antagning, förutom att de antagligen slutar använda betygsbonus när de går över till vårdprovet.

Chansen för antagning med 1,8 lär vara liten eftersom det fortfarande är så nytt att 1,8 kan ge antagning (d.v.s. eftersom det ännu torde finnas många med gamla 1,8-resultat).
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Dilemma

Inlägg av Nils »

Nils skrev: Jag vet tyvärr inte hur Umeå tänker göra med sin särskilda antagning, förutom att de antagligen slutar använda betygsbonus när de går över till vårdprovet.
Ändring: tydligen kommer vårdprovet att skrotas. Du kan alltså med största sannolikhet använda dig av en eventuell godkänd intervju för antagningen inför höstterminen.

http://blogg.läkarstudent.se/2008/10/utvecklingen-av-vrdprovet-upphr.html
Andreas
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 jul 2008, 20:58

Re: Dilemma

Inlägg av Andreas »

Godkända intervjuer kommer att gälla i tre år framöver enligt Ingegerd.
Låst