Linköping vt09 med HP 1,9

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
don Dandelion
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 okt 2008, 17:19

Linköping vt09 med HP 1,9

Inlägg av don Dandelion »

Nils, väne omnipotente Nils!

Jag har läst detta forum ofta, men inte vågat registrera mig förrän nu; jag söker läkare i Linköping till våren (jag är bunden hit av fru och barn, så det är inte tal om annan studieort), och undrar vad du tror om chanserna till antagning med HP 1,9 nu till våren?

Jag har förstått att det räckte med 1,8 nu i höst, och vad jag läst verkar det ju vara en smula enklare att ta sig in till våren?

Hur ligger jag till..? 50-50, eller bättre?

Tack på förhand, och tack för en alldeles utmärkt sida!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Linköping vt09 med HP 1,9

Inlägg av empezar »

Chansen är nog snarare 99%.

Jag lämnar 1% åt lågkonjunkturens effekter, som absolut inte borde hinna få någon effekt till vårens antagning :)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
don Dandelion
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 okt 2008, 17:19

Re: Linköping vt09 med HP 1,9

Inlägg av don Dandelion »

Såpass? Du gör mig alldeles överlycklig... I'm gonna quit my day job! 8)

Nåde dig om du har fel, dock, då är det du som fixar ett nytt skitjobb åt en surmulen 28-åring som äntligen fått skägget ur brevlådan och bestämt sig för att bli något riktigt! :wink:

Nejvars, men är du helt säker på dina 99%? Någon annan som kan intyga rimligheten i procentsatsen i fråga? Man vill ju ha på fötterna innan man berättar för chefen att man minsann inte tänker slava under julruschen!

Shazam!
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Linköping vt09 med HP 1,9

Inlägg av judithstar »

Jag hoppas verkligen att det räcker med 1.8 nu när jag lyckas få det idag.(annars får jag väl försöka igen) har prioriterat linköping högst, tycker pbl verkar som en bra idé.
don Dandelion
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 okt 2008, 17:19

Re: Linköping vt09 med HP 1,9

Inlägg av don Dandelion »

Ja, visst känns det som att en läkarutbildning borde må bra av PBL? Jag tycker't.

Jag skrev 1,8 i våras, men lottades bort nu till hösten - det vore ju alldeles otroligt nedrigt om gränsen klättrar upp till 1,9 till våren, och man bortlottas igen...

Jag väntar fortfarande på mer bekräftelse från statistik-maffian, eller allra helst från El Maestro Statistico himself. Jag vill känna mig tillräckligt säker på att jag kommer in för att säga upp mig från mitt vedervärdiga jobb, och bara sitta helt stilla och ladda hela julen!

Kom igen nu, lova att 1,9 räcker!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Linköping vt09 med HP 1,9

Inlägg av empezar »

don Dandelion skrev:Såpass? Du gör mig alldeles överlycklig... I'm gonna quit my day job! 8)

Nåde dig om du har fel, dock, då är det du som fixar ett nytt skitjobb åt en surmulen 28-åring som äntligen fått skägget ur brevlådan och bestämt sig för att bli något riktigt! :wink:

Nejvars, men är du helt säker på dina 99%? Någon annan som kan intyga rimligheten i procentsatsen i fråga? Man vill ju ha på fötterna innan man berättar för chefen att man minsann inte tänker slava under julruschen!

Shazam!
Det räckte med 1,8 i höstas redan i urval 2. Det är lägre söktryck till våren (255 förstahandssökande av totalt 2364 jämfört med 401/3770 i höstas). Om du inte kommer in med 1,9 ska jag äta mina skor.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Linköping vt09 med HP 1,9

Inlägg av judithstar »

jag undrar hur många som kom in som hade 1.8. hur stor chans har jag med mina 1.8 alltså?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Linköping vt09 med HP 1,9

Inlägg av Nils »

don Dandelion skrev:Nils, väne omnipotente Nils!

Jag har läst detta forum ofta, men inte vågat registrera mig förrän nu; jag söker läkare i Linköping till våren (jag är bunden hit av fru och barn, så det är inte tal om annan studieort), och undrar vad du tror om chanserna till antagning med HP 1,9 nu till våren?

Jag har förstått att det räckte med 1,8 nu i höst, och vad jag läst verkar det ju vara en smula enklare att ta sig in till våren?

Hur ligger jag till..? 50-50, eller bättre?

Tack på förhand, och tack för en alldeles utmärkt sida!
Jag skulle säga att dina chanser för antagning är väldigt goda med HP 1,9. Gränsen nu till våren kommer antagligen att gå vid 1,7-1,8. Detta bör dock tas med en nypa salt i väntan på att jag får tag på höstens statistik för reservantagningen i Linköping.
don Dandelion
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 okt 2008, 17:19

Re: Linköping vt09 med HP 1,9

Inlägg av don Dandelion »

Tackar och bockar för det svaret! Jag ställer in mig litet grann på att jag kommer in, då..?

Bara för att göra mig ännu hoppfullare, hur ofta (om någonsin?) har det varit svårare att ta sig in på våren än på hösten? Finns det t o m chans att man blir antagen i 1:a urvalet med 1,9?

Fortsätt att lugna mig, vetja!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Linköping vt09 med HP 1,9

Inlägg av Nils »

don Dandelion skrev:Tackar och bockar för det svaret! Jag ställer in mig litet grann på att jag kommer in, då..?

Bara för att göra mig ännu hoppfullare, hur ofta (om någonsin?) har det varit svårare att ta sig in på våren än på hösten? Finns det t o m chans att man blir antagen i 1:a urvalet med 1,9?

Fortsätt att lugna mig, vetja!
Möjligtvis kan man säga att det blev svårare för BG-kallelser till PIL mellan ht04 och vt05 men annars är "regeln" att det är lättare inför vårterminer än höstterminer.

Med 1,9 finns det chans för antagning i första urvalet men det finns också en mycket liten risk för ingen antagning alls.
Låst