Final countdown

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2008 års hösttermin.
julls
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 maj 2008, 21:17

Final countdown

Inlägg av julls »

Alright, då är det den 3/7 idag och första antagningsbeskedet kommer om en vecka!
Vad tror ni kommer stå i det? Vad våndas ni för och vad hoppas ni på?


Själv är jag ganska lugn eftersom att jag vet att jag lyckat ta mig in på läkarprogrammet, förmodligen hamnar jag i Linköping men eftersom inget är 100% säkert så är jag ändå förväntansfull! :D Vilka här på forumet tror att ni hamnar i Linköping (håller tummarna för allegro :)) ? Vilka fler ska jag hålla tummarna för?
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Final countdown

Inlägg av Bernardo »

Jag har sökt 1:a KI, 2:a Uppsala och 3:a Limköping med 2.0.

Jag är optimistisk över att komma in. Frågan är bara vart. Uppsala och Stockholm skulle vara trevligt.
grolle
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 maj 2008, 15:48

Re: Final countdown

Inlägg av grolle »

Hej!
Jag har sökt Umeå som 1:a och KI som 2:a. Känner mig också lugn då jag är bland de 30 första i Umeås alternativa urval och jag kom dessutom in via PIL. Därefter kommer övriga läkarprogram, men då jag bara har 1,8 och fått besked från Umeå o KI torde det inte spela någon roll.

Det kommer nog att stå: Umeå Universitet, Läkarprogrammet: Antagen :D
karloz
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 jun 2008, 16:10

Re: Final countdown

Inlägg av karloz »

Har sökt Lund som 1:a och Linköping 2:a med 20.0 + 1.6. Jag är verkligen hur nervös som helst då mina meriter gör att jag har knappt en 50/50 chans... Usch... Men man får räkna med det värsta och hoppas på det bästa!
Maria
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 maj 2008, 07:43

Re: Final countdown

Inlägg av Maria »

Här är också en som är nervös :shock: Söker med 20.0 + 1.7 och har Göteborg och Uppsala som första och andra prioritet..

Förresten, tror ni att antagningsbeskedet kommer exakt den 10 juli? det står ju faktiskt 10-16 juli på studera.nu.

Lycka till alla! :)
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Final countdown

Inlägg av Solen08 »

Jag söker med endast 20.0...och då är det lottning i Göteborg och KI som gäller. Hoppas att jag inte kommer in i Gbg eftersom vi inte vill flytta (det är mer komplicerat att flytta om man har familj)...så chanserna uppskattas ju till ca 5% att bli antagen i KI. Det är svårt att förutse vad som kommer att stå i mitt besked: det kan stå allt från Antagen till reservplats nr.500+. Man ska kanske ordna en tävling: vem gissar bäst min reservplats?! :lol:
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Final countdown

Inlägg av Bernardo »

I gbg är det än ganska bra chans, eller hur ?

Varför inte skriva HP så kan du läsa i Uppsala eller LiU ?
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Final countdown

Inlägg av Solen08 »

Nils uppskattade sannolikheten att bli antagen genom lottning i Gbg till 3,8% någonting...så det verkar vara lägre i Gbg än i Ki (ev.på grund av att de lottar färre platser i Gbg).
Jo, jag skrev Hp 1 gång, men inte fått något duggligt resultat...svenska som andra språk (6 år i Sverige) är inte fördel direkt vad gäller nuvarande HP...man tappar oerhört mycket på ORD (och LÄS)...Tänk dig att tappa 20p på ORD (det är ju ca -0.2)! Så det är bara hoppas på lottning och fortsätta kämpa med HP
Maria
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 maj 2008, 07:43

Re: Final countdown

Inlägg av Maria »

Solen08, det går ju nog att plugga upp ord delen.. :P Det är många som faktiskt höjer sig från runt 20 till ca 34-36 om inte mera!
butchok
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 maj 2008, 08:21

Re: Final countdown

Inlägg av butchok »

Solen08 skrev:Nils uppskattade sannolikheten att bli antagen genom lottning i Gbg till 3,8% någonting...så det verkar vara lägre i Gbg än i Ki (ev.på grund av att de lottar färre platser i Gbg).
Jo, jag skrev Hp 1 gång, men inte fått något duggligt resultat...svenska som andra språk (6 år i Sverige) är inte fördel direkt vad gäller nuvarande HP...man tappar oerhört mycket på ORD (och LÄS)...Tänk dig att tappa 20p på ORD (det är ju ca -0.2)! Så det är bara hoppas på lottning och fortsätta kämpa med HP
Det går att förbättra resultatet på ORD rejält. Har själv svenska som andraspråk (bodde i Sverige 1997 till 2001 och kom tillbaka hösten 2007) och hade tidigare fått 1.6 till 1.8 på HP. Jag trodde att 1.8 var det bästa resultatet jag kunde åstadkomma men när jag insåg att det var närmast omöjligt för mig att komma in genom PIL bestämde jag mig för att satsa på HP och fick 2.0 på senaste provet. Några tips är att lära dig morfemer och att använda uteslutningsmetoden.
Låst