BG/Hp

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2008 års hösttermin.
Bofflan
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 maj 2008, 11:48

BG/Hp

Inlägg av Bofflan »

Jag har lite funderingar angående bg/hp kvoten till hösten...
Hur många 20.00+1.6 är det som inte brukar komme in tror ni? Och hur många av dessa "dammsuger" borttagandet av HA bort?
Hade gött...
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: BG/Hp

Inlägg av Bernardo »

Jag kan mkt väl vara helt ute och cykla nu, men jag tror inte borttagandet av HA-kvoten dammsuger upp något annat än ett gäng 2,0- och 1,9:or som blir antagna direkt genom HP-kvoter. Grejen är väl att betygsurvalet går ju först, så att de som har 20 + 2,0 eller 20 +1,9 ändå kommer att ta en plats i BG/HP-kvoten även om de hade kommit in enbart genom sitt högskoleprov om de haft sämre gymnasiebetyg.

20.0 + 1,6 har väl varit ett gränsfall på en del lärosäten har jag för mig.´ :|
Bofflan
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 maj 2008, 11:48

Re: BG/Hp

Inlägg av Bofflan »

Det kan mycket väl vara så, jag vet inte. I praktiken skulle det ju kunna innebära att gränserna blir, hp 1.7 och bg/hp 20.0 +1.7 :o
Kul!
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: BG/Hp

Inlägg av Bernardo »

Det här att BG/HP är det "primära" urvalet är jättebra för HP-kvoten. Men det vore ju helt sjukt annars, om inte betygen räknades först.

Skulle gärna få Nils input på det här då jag inte ens vet om det ÄR på det här sättet. Jag vet bara att jag inte skulle byta mitt 2.0 mot 20.0 för allt smör i småland. Har runt 18.2 i betyg men kunde inte bry mig mindre.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: BG/Hp

Inlägg av empezar »

Det är slumpmässigt vilken kvot man antas i. Någon med 20.0 + 2.0 behöver inte nödvändigtvis antas i BG/HP-kvoten.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: BG/Hp

Inlägg av Bernardo »

Är det slumpmässigt ? Det låter konstigt.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: BG/Hp

Inlägg av empezar »

Ja säg att datorn slumpar ditt 20.0 / 2.0 i BG/HP-kvoten till 4:e plats, och ditt 2.0 till 2:a plats i HP-kvoten, då kommer du antas först i HP-kvoten och sedan strykas från BG/HP-kvoten.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: BG/Hp

Inlägg av Nils »

I Uppsala antogs nästan ingen med 1,6 i våras, såvitt jag vet.


Vid placeringslottningen får man först lottade platser i varje separat kvot, sedan flyttas alla om så att t.ex. de med 2,0 i HP-kvoten får bättre placeringar i HP-kvoten än dem som har 1,9 - de behåller dock fortfarande sina inbördes platser inom samma "skikt".

Om vi t.ex. har fyra sökande med dessa meriter...
A: 20,0 och 1,6
B: 20,0 och 1,7
C: 19,8 och 1,7
D: 19,7 och 1,8

Så kan lottningen först ge listordningen...
BG: CABD
HP: BACD
I BG ska både A och B gå före C, som har lägre poäng än dem. A behåller dock sin ledning över B.
BG: ABCD
I HP ska D gå först (1,8) och A sist (1,6). B och C behåller dock sin inbördes turordning.
HP: DBCA


Jag är dock inte säker på hur det avgörs vilken kvot man blir antagen i ifall man blir antagen i flera.
Låst