Chanser till antagning med 20,0 + 1,8?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2008 års hösttermin.
Sia
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 maj 2008, 21:38

Chanser till antagning med 20,0 + 1,8?

Inlägg av Sia »

Hej hej!

Jag går snart ut trean och har kollat runt med betygen så det ser ut som att jag lär (kanske?) få 20,0 i snitt. Har skrivit 1,8 sedan tidigare och undrar hur chanserna till att komma in på läkarprogrammet blir nu till hösten. Har sökt till samtliga lärosäten, även KI:s PIL-kvot där jag nu har varit på intervju (dock ej helt säker på om det gick sådär jättebra) samt funderar även på Umeå där jag har totalpoäng 2,0 hittills, rankat det i 3:e plats och sitter i 41-90-gruppen om jag ska gå dit också (det är lite krock med en annan viktig aktivitet runt intervjudagen). Min fråga är då om jag kan räkna med att komma in till hösten till något lärosäte? Skulle jag kunna komma in i Umeå via BG+HP om jag inte gick på intervjun? Om jag gick på intervjun, hur stor chans skulle jag ha för att komma in?

Oj vad många frågor det blev. Hoppas att någon vänlig själ kan svara på nått :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chanser till antagning med 20,0 + 1,8?

Inlägg av Nils »

Med 20,0 och 1,8 har du i princip antagningsgaranti i samtliga BG-kvoter där HP används för rangordning. Du har även en hyfsad chans för antagning via HP-kvoten. Du kan utgå från att du kommer in till hösten.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Chanser till antagning med 20,0 + 1,8?

Inlägg av Bernardo »

Kommer man in på läkare med 1.8 nu för tiden? Saker och ting måste verkligen ha förändrats på sistånde eftersom det länge ansågs som i stort sett omöjligt att bli antagen utan möjligtvis med 2.0. Känns ju konstigt att det inte ska krävas högre HP-resultat för läkare än för exempelvis juridik på Stockholms Universitet.
Sia
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 maj 2008, 21:38

Re: Chanser till antagning med 20,0 + 1,8?

Inlägg av Sia »

Om man har 20.0 plus det HP-resultatet och ansöker till lärosäten med BG+HP, ja. Som Nisse kanske minns frågade jag faktiskt denna fråga ett år sedan (inte så fullt säkra på vad betygssnittet skulle hamna på dock) och fick ungefär samma svar, tror jag. Ville bara för säkerhets skull kolla eftersom det har hänt ganska mkt sedan dess och ska hända mer, t.ex. införandet av VP nu till hösten i Umeå (har skrivit en gång och ska på en utprövningsgrej till om jag får klartecken från tjejen som är ansvarig).

Om man däremot bara ska titta på HP-kvoten så krävs det nog ganska höga HP-resultat (typ 2.0?). Iofs kan jag säkert ha fel, är inte precis någon guru på detta område...
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Chanser till antagning med 20,0 + 1,8?

Inlägg av Bernardo »

Varför skulle det krävas jättehöga HP-resultat ? 1,8:or har ju kommit in senaste terminerna (dock väldigt få). 1,9 är nog mer än 50% antagningschans till hösten.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Chanser till antagning med 20,0 + 1,8?

Inlägg av empezar »

Bernardo skrev:Varför skulle det krävas jättehöga HP-resultat ? 1,8:or har ju kommit in senaste terminerna (dock väldigt få). 1,9 är nog mer än 50% antagningschans till hösten.
Det kom kanske in några enstaka 1.8:or den här vårterminen. Tidigare terminer har HP-kvoten aldrig gått så lågt. Nu till hösten är det ökat söktryck, men borttagning av HA-kvoten. 1.9 borde vara ett rätt säkert resultat om man söker på samtliga lärosäten.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chanser till antagning med 20,0 + 1,8?

Inlägg av Nils »

Det kommer att komma in folk med 1,8 i HP-kvoten nu till hösten, frågan är bara hur många och på vilka orter. Jag skulle inte utesluta någon enstaka med 1,7 i Linköping, Lund eller Göteborg men gränsen lär inte falla under 1,9 vid KI och det är möjligt att den håller sig kvar vid 2,0.

Det är alltså väldigt oförutsägbart just nu.
Pavel
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 maj 2008, 10:24

Re: Chanser till antagning med 20,0 + 1,8?

Inlägg av Pavel »

Jag förstår inte hur det kommer komma in 1.8or i Lund t.ex. samt eventuellt några 1.7or men det är osäkert om 20.0+ 1.7 är tillräckligt i säg Lund. Har alla 1.7or även 20.0? :S
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chanser till antagning med 20,0 + 1,8?

Inlägg av Nils »

Pavel skrev:Jag förstår inte hur det kommer komma in 1.8or i Lund t.ex. samt eventuellt några 1.7or men det är osäkert om 20.0+ 1.7 är tillräckligt i säg Lund. Har alla 1.7or även 20.0? :S
Nej, inte alla med 1,7 har 20,0.

Att det är teoretiskt möjligt att gränsen kommer att gå vid 1,7 för både BG/HP och HP beror på att marginalen mellan de två kvottyperna har blivit så hoptryckta.



I våras var det i Lund samtliga med 1,9 och några med 1,8 som antogs.
Nu har HA-kvoten avskaffats och då blir HP-kvoten dubbelt så stor samtidigt som de tidigare HA-ansökande inte har riktigt lika bra poäng. Därför lär många med 1,8 bli antagna och det kan inte uteslutas att någon med 1,7 också blir antagen.

Samtidigt är det hösttermin och ökat söktryck inför denna antagning, vilket kan driva upp gränsen från 1,6 till 1,7 (de flesta med 1,7 borde dock bli antagna).

Att gränsen skulle hamna på 1,7 i båda kvoterna är mycket osannolikt men det kan inte uteslutas just nu. Det kan leda till att HP-kvotens nuvarande storlek, kanske dess existens överhuvudtaget (vid läkarprogrammet), börjar ifrågasättas - åtminstone fram till 2010.
Låst