Göteborg HT08 20,0 + 1,7???

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2008 års hösttermin.
dreistein
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 maj 2008, 17:23

Göteborg HT08 20,0 + 1,7???

Inlägg av dreistein »

Hej!

Jag har nu bestämt mig för att det är i Göteborg jag vill läsa om jag inte kommer in på LäFo på KI. Är ganska traditionell av mig och jag tror inte PBL skulle passa mig särskilt bra. De verkar även ha en del intressanta utbyten med USA :) .
Dock undrar jag hur pass stora chanser jag har att komma in med 20,0 + 1,7 i Göteborg? De har ju färre BG + HP platser eftersom bara hälften av BG platserna är det. Enligt hemsidan så har det räckt med 1,6 de senaste terminerna, men det kanske bara är någon enstaka som kommit in med det?
Bör det räcka med 1,7?? Stämmer det som jag tror att det är svårast att komma in med 20,0+1,7 i Göteborg av alla städer som kör med BG+HP?
Har av någon anledning tidigare prioriterat Lund och Linköping före, så jag måste ta bort dem om jag vill gå i Göteborg. Vågar jag göra det?
Bör dock påpeka att det inte är hela världen om jag inte kommer in i höst och får vänta till våren, eftersom jag då har en chans till att komma in via PIL på KI.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Göteborg HT08 20,0 + 1,7???

Inlägg av Nils »

Jag skulle säga att du bör ha god chans att bli antagen med 1,7 men det finns en liten risk för att du inte blir det.

En variant du skulle kunna pröva är att stå kvar på Lund och Göteborg (och kanske även Linköping) och se hur du placeras i första urvalet, varefter du har ett bättre hum om chanserna att bli antagen. Risken är dock att du kanske blir antagen direkt i urval 1 till ett alternativ som du har rangordnat högre än Göteborg.

Det är möjligt att byta från Lund till Göteborg efter en termin (genom att bli antagen där + tillgodoräkna), flera i min klass gjorde det mellan termin 1 och termin 2. Risken finns dock att du fastnar för Lund eller någon person däri och inte vill flytta, alternativt att termin 2 redan är fullsatt.
isak
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 maj 2008, 06:09

Re: Göteborg HT08 20,0 + 1,7???

Inlägg av isak »

Hej!

Hur mycket större är chanserna om man har Göteborg som förstaval (har också 20.0 och 1.7)? Vet att det är en ganska så omöjlig fråga att svara på, men du vet, man blir rätt nojig när man ligger på gränsen mellan att vara säker och att precis hamna utanför..
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Göteborg HT08 20,0 + 1,7???

Inlägg av Nils »

isak skrev:Hej!

Hur mycket större är chanserna om man har Göteborg som förstaval (har också 20.0 och 1.7)? Vet att det är en ganska så omöjlig fråga att svara på, men du vet, man blir rätt nojig när man ligger på gränsen mellan att vara säker och att precis hamna utanför..
Din rangordning av Göteborg spelar inte någon roll för din rangordning hos dem. Den enda skillnaden det gör är att du inte kan bli struken från Göteborg eftersom du inte kan bli antagen till ett alternativ som du har rangordnat högre.
isak
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 maj 2008, 06:09

Re: Göteborg HT08 20,0 + 1,7???

Inlägg av isak »

Hej Nils!

Kan lika gärna fortsätta och fråga dig i den här tråden. Jag vill helst läsa i Göteborg, men skulle kunna tänka mig Lund. Min prioriteringsordning var: 1: Göteborg 2: Stockholm 3: Uppsala 4: Lund 5: Linköping

Nu i efterhand var det dumt att placera Lund såpass långt ner, men läget är hur som helst annorlunda nu. "Risken" är väl ganska stor att jag kommer in i Uppsala om jag inte kommer in i GBG i första urvalet (Lund stryks)? Mitt dilemma är att jag inte vet om jag vågar stryka Uppsala, för att jag då kanske inte kommer in någonstans. Är risken stor för att det sker? Tror du att det är värt för mig att stryka Uppsala, då jag helst vill läsa i GBG eller Lund?

Extrafråga. Jag läste naturvetenskapligt basår det här året, och de sa att det skulle gå direkt in i ladok. På studera står det att min anmälan behandlas på alla utom Linköping (där det står att de ser att jag har läst basår) och Lund där det står att jag saknar behörighet. (??) Jag borde ringa VHS nu på måndag va?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Göteborg HT08 20,0 + 1,7???

Inlägg av Nils »

isak skrev:Hej Nils!

Kan lika gärna fortsätta och fråga dig i den här tråden. Jag vill helst läsa i Göteborg, men skulle kunna tänka mig Lund. Min prioriteringsordning var: 1: Göteborg 2: Stockholm 3: Uppsala 4: Lund 5: Linköping

Nu i efterhand var det dumt att placera Lund såpass långt ner, men läget är hur som helst annorlunda nu. "Risken" är väl ganska stor att jag kommer in i Uppsala om jag inte kommer in i GBG i första urvalet (Lund stryks)? Mitt dilemma är att jag inte vet om jag vågar stryka Uppsala, för att jag då kanske inte kommer in någonstans. Är risken stor för att det sker? Tror du att det är värt för mig att stryka Uppsala, då jag helst vill läsa i GBG eller Lund?

Extrafråga. Jag läste naturvetenskapligt basår det här året, och de sa att det skulle gå direkt in i ladok. På studera står det att min anmälan behandlas på alla utom Linköping (där det står att de ser att jag har läst basår) och Lund där det står att jag saknar behörighet. (??) Jag borde ringa VHS nu på måndag va?
(Beklagar att mitt svar blev lite sent, har haft tokmycket saker att göra senaste månaden och har inte hunnit ta mig an hemsidan förrän nu.)

Att du angavs sakna behörighet i Lund var konstigt; ifall det inte rättades till och du inte ingick i urvalet till Lund, fastän du borde ha gjort det, bör du anmäla det till både VHS och Lunds medicinska fakultet.

För att besvara din första fråga behöver jag information om vad du söker in med, d.v.s. om det är hp, bg, bf eller betyg+hp. Med 1,9+ i hp är risken väldigt stor för att du blir antagen på ett högre alternativ än Lund (fast också god chans för Göteborg) medan t.ex. 20,0+1,7 skulle ge en chans till icke-antagning på samtliga alternativ.
isak
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 maj 2008, 06:09

Re: Göteborg HT08 20,0 + 1,7???

Inlägg av isak »

Nils skrev:(Beklagar att mitt svar blev lite sent, har haft tokmycket saker att göra senaste månaden och har inte hunnit ta mig an hemsidan förrän nu.)

Att du angavs sakna behörighet i Lund var konstigt; ifall det inte rättades till och du inte ingick i urvalet till Lund, fastän du borde ha gjort det, bör du anmäla det till både VHS och Lunds medicinska fakultet.

För att besvara din första fråga behöver jag information om vad du söker in med, d.v.s. om det är hp, bg, bf eller betyg+hp. Med 1,9+ i hp är risken väldigt stor för att du blir antagen på ett högre alternativ än Lund (fast också god chans för Göteborg) medan t.ex. 20,0+1,7 skulle ge en chans till icke-antagning på samtliga alternativ.
Hej Nils! Jag kom in i Göteborg! :D
Var bara tvungen, är skitglad nu!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Göteborg HT08 20,0 + 1,7???

Inlägg av Nils »

isak skrev:Hej Nils! Jag kom in i Göteborg! :D
Var bara tvungen, är skitglad nu!
Grattis! :)
Låst