Vad kommer att krävas i Höst

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2008 års hösttermin.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Bernardo »

Det här är säkert en fråga som har ställts här många gånger, men jag hoppas få lite vägledning.
Vilka är utsikterna att komma in på KI eller Uppsala med 2.0 till hösten ? :ugeek:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av empezar »

Praktiskt taget garanterad vid båda lärosätena.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Nils »

2,0 är nästan synonymt med antagningsgaranti. Bokstavligen.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Bernardo »

Jag ser att det är äver 4000 sökande till hösten, det är mer än det brukar, tom. för hösterminer. Är det någon risk att detta försvårar möjlighten att komma in med 2.0 ?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av empezar »

Bernardo skrev:Jag ser att det är äver 4000 sökande till hösten, det är mer än det brukar, tom. för hösterminer. Är det någon risk att detta försvårar möjlighten att komma in med 2.0 ?
Absolut inte, det blir ju dubbelt så många HP-platser.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Nils »

Bernardo skrev:Jag ser att det är äver 4000 sökande till hösten, det är mer än det brukar, tom. för hösterminer. Är det någon risk att detta försvårar möjlighten att komma in med 2.0 ?
Konkurrensen blir större men HA-kvotens borttagning har samtidigt dubblerat HP-kvotens storlek och det har tillkommit många fler platser i KI:s HP-kvot. Föregående svar gäller alltså. :)
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Bernardo »

Jag är jättetacksam att det finns individet som ni vilka är pålästa rörande de här teknikaliteterna. Jag har insett att ansökan till läkarprogram har förvandlats till en jungel pga. det korrupta betygssättningen och massiva betygsinflationen - därav alla dessa föränderliga kvoter.
levalivet
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 maj 2008, 19:26

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av levalivet »

Nils, kan man lita på statistik?
Varför skulle hela HA-delen gå till HP?
Varför tror du att man i princip säkert kommer in med 2.o på KI och Uppsala?
Jag har hört om lottning - är det så i HP-kvoten också? Då kan man ju inte vara säker på att komma in där man vill helst vill!
Det är ju endast enstaka 1.9 som kommit in på princip alla lärosäten på hösten, eller läser jag statistiken negativt? Det är fler sökande i år!!!
Kan man se hur många som har platser sparade från förra året i någon statistik? Dessa platser kan ju sparas i flera år, tänk om alla vill ta sin plats just i år...
Hmm, idag är jag positiv... Jag kanske ser allt lite väl nattsvart idag... Statistik... ;)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av empezar »

levalivet skrev:Varför skulle hela HA-delen gå till HP?
Varför skulle HA-platserna tillfalla BG? HA är ju redan en HP-kvot, med möjlighet till extrapoäng.

Det är vad, 10-20% fler sökanden i år än förra året? Det är 100% fler HP-platser. Ännu fler egentligen eftersom KI har gjort sin HP-kvot större. Det borde väl resultera lägre antagningsnivåer?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Bernardo »

Det står ju på studera.nu att HA-platserna tillfallit HP-kvoten. Det står också på respektive lärosätes hemsidor.

Om man har 2.0 skulle jag våga säga att man 100% kommer in om man söker till alla lärosäten.

Har du 2.0 behöver du inte vara nervös över att inte bli antagen, däremot har jag ingen aning om hur stor chanser är att komma in på KI, om det är det du vill helst. Jag har sökt KI med 2.0 och ger mig själv ungefär 50/50. Kan tänka mig att ungefär 70st 2.0 söker KI i första hand, och de har 35 platser att dela ut.
Låst