Vad kommer att krävas i Höst

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2008 års hösttermin.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Bernardo »

Jag önskar att jag prioriterat Lund över Linköping.
levalivet
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 maj 2008, 19:26

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av levalivet »

Bernardo, det är ju du som propagerar strykning, lyd ditt eget råd... ;)
Jag tror nog alla utbildningar är ok, bara man rör sig med positiva människor...

Jag har tyvärr inte haft tid att sätta mig in vilka upplägg olika lärosäten har, men jag tror på samarbete och att ta var på den gemensamma erfarenheten och kunskapen. Då känns det bra att få träffa olika sorters "vård-människor" i utbildningen, för ofta krävs insatser från flera olika sorters "vårdare" och det samarbetet kan definitivt bli bättre inom svensk sjukvård och så är det i Linköping om jag förstått det hela rätt, kanske även fler lärosäten har det?
Det är ju en fördel om man känner förtroende för utbildningen man kommit in på...
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Bernardo »

Ja, det är givetvist inte "idiotiskt", men jag känner inget större sug efter den typ av utbildningsplan helt enkelt. Kan tyvärr inte stryka, då jag skulle behöva stryka fler än ett lärosäte för att prioritera upp Lund.
levalivet
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 maj 2008, 19:26

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av levalivet »

Vad är det som drar i Lund?
Jag trodde du ville till KI eller Uppsala?
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Bernardo »

Det vill jag. Det är mina två huvudsakliga val. Jag kommer från Stockholm och är svag för Uppsala. Men jag måste ju ha back-up alternativ. Göteborg har dåligt anseende, linköping har den här helhetsorienteringen, Umeå (är sol- och värmeälskande ) är inte aktuellt. Återstår Lund.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Nils »

Bernardo skrev:Det vill jag. Det är mina två huvudsakliga val. Jag kommer från Stockholm och är svag för Uppsala. Men jag måste ju ha back-up alternativ. Göteborg har dåligt anseende, linköping har den här helhetsorienteringen, Umeå (är sol- och värmeälskande ) är inte aktuellt. Återstår Lund.
Överlever man januari och februari så har Umeå väldigt gott om sol och värme på sommaren.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Bernardo »

Jag kom precis på att jag inte ens kan komma in i Umeå då de inte har någon HP-kvot. Jag kommer dvs. inte att läsa där. Annars är allt jag hört om Umeå bra, det ska tydlighen vara en fantastisk studiemiljö och en sympatisk anda på universitetet.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Solen08 »

Jag undrar om lottning av de 35 platserna till KI som det så mycket pratas om på HPG.
1. Vilka deltar i lottningen? Lottar de först bland alla med 20.0? Låt oss säga att någon med 20.0 + 2.0-1.9 eller som skulle komma in genom PIL får plats genom lottning, det känns ju lite "onödigt"...eller får de plats i sina kvoter först och sedan lottar man bland resten, dvs. 20.0 + HP 0.0-1.8 och 20.0 utan HP?
2. Får man någon reservplats på lottning (låter konstigt, men jag frågar ändå :)? Det kan ju hända att någon\några kommer in någon annanstans och tackar nej till KI. Lottar de på nytt i urval 2 samt efterantagning el. kommer man få någon reservplats även på de lottningsplatserna?
Jag vill även veta vad informationen om de 35 platser genom lottning till KI kommer ifrån (någon annan källa än din, Nisse, sida) likaså 5% och 3,6% chanser till KI resp. GU (endast 20.0 utan HP)?
Är det säkert att de platserna (lottning) finns även för HT08? Jag kan hitta info om det varken på KI eller GU
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Bernardo »

Du menar i betygskvoten ? Det här har vi redan avhandlat i en annan tråd. Det är tydligen så att att om du hypotetiskt har såväl 20.0 som 2.0 kan du fortfarande ta upp en plats i betygskvoten då kvotplacering sker datoriserat.

För de platser som utgör HP-kvoten ges de ju helt enkelt till de 35 me högst HP-resultat. Om det finns 2.0 över lottas platserna bland samtliga sökande med 2.0. Om alla med sökande med 2.0 få plats lottas resterande platser bland samtliga sökande med 1.9 osv.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Solen08 »

i vilken tråd då?
Jag menar betygskvoten...alltså endast 20.0 utan HP eller 20.0+HP 1.8-00.00 (som inte har chans i HP eller BG\HP kvoten)...
Låst