Lund med 1,8

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2008 års hösttermin.
monocyten
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 maj 2008, 20:53

Lund med 1,8

Inlägg av monocyten »

Finns det nån liten möjlighet att bli antagen i Lund med hp 1.8?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Lund

Inlägg av empezar »

Möjligt, inte alls troligt.

Gränsen gick ju vid 1.8 i våras, och med HA+HP-sammanslagningen kanske gränsen stannar kvar vid 1.8. Det finns dock väldigt många sökande med 1.8.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lund

Inlägg av Nils »

Chansen är liten men verklig. Jag skulle gissa på att du antagligen inte blir antagen i Lund - men chansen är ändå stor nog för att du bör tänka på att vara förberedd ifall det skulle hända.

Det finns en betydande risk för att du kanske blir antagen på ett annat ställe (ifall du har sökt till dem alla) och kanske måste välja mellan att börja flytta dit eller vänta och hoppas på Lunds reservantagning.
monocyten
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 maj 2008, 20:53

Re: Lund

Inlägg av monocyten »

Jag har bara sökt Lund (har familj här så jag kan inte flytta). Tror ni sannolikheten är större till vt? Jag hade i första hand tänkt försöka få tjänstledigt från mitt nuvarande jobb, men det är ju lite svårt att komma till sin arbetsgivare och säga att man med största sannolikhet inte kommer in.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Lund

Inlägg av empezar »

Sannolikheten är hög att antagningsnivåerna är "lägre" till vårterminen. Med "lägre" menar jag att chansen att antas med 1.8 blir högre, inte att själva antagningsnivåerna sjunker. Antagningsnivåer under 1.8 tror jag inte att någon informerad person vågar hoppas på.

Umeå slopar högskoleprovet helt och hållet till vårterminen och ersätter det med vårdprovet. Det är svårt att säga hur det kommer påverka övriga lärosäten. Men Nils verkar övertygad om att det inte kommer få någon effekt alls, eller åtminstone väldigt liten. Personligen väljer jag att avvakta tills vårterminen är här och vi vet säkert. Gillar inte att spekulera när det är så stora förändringar det gäller :)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lund

Inlägg av Nils »

De sista HA-kraven gick vid 2,2 (2,1 i Linköping och 2,4 till KI) så 1,7 är inte en omöjlighet - men ifall gränsen sjunker så lågt till vårterminen så blir det nog ändå nästan ingen med 1,7 som blir antagen, sett relativt till antalet sökande med 1,7. Det vore också konstigt om HP-gränsen började tangera BG/HP-gränsen...
monocyten skrev:Jag har bara sökt Lund (har familj här så jag kan inte flytta). Tror ni sannolikheten är större till vt? Jag hade i första hand tänkt försöka få tjänstledigt från mitt nuvarande jobb, men det är ju lite svårt att komma till sin arbetsgivare och säga att man med största sannolikhet inte kommer in.
Sannolikheten är större till vt. Det finns en risk för att du inför denna ht inte vet säkert förrän reservantagningen men förhoppningsvis bör du kunna se vart det barkar redan i urval 1.
monocyten
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 maj 2008, 20:53

Re: Lund

Inlägg av monocyten »

Nils skrev:...men förhoppningsvis bör du kunna se vart det barkar redan i urval 1.
Finns det någon statistik på vilken sista reservplats i urval 1 som brukar leda till antagning?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lund

Inlägg av Nils »

monocyten skrev: Finns det någon statistik på vilken sista reservplats i urval 1 som brukar leda till antagning?
Tyvärr, så pass detaljerad statistik finns inte...

Min ovetenskapliga tumregel är att din placering inte bör överskrida 100% av HP-kvotens storlek (eller 25% av betygskvotens storlek, för dem som söker in den vägen).
monocyten
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 maj 2008, 20:53

Re: Lund

Inlägg av monocyten »

Ok, tack för informationen.
Låst