20,0 och 1,6

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2008 års hösttermin.
buzz_killington
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 maj 2008, 19:50

20,0 och 1,6

Inlägg av buzz_killington »

Hej!

Vilka chanser skulle ni tro att man har med 20,0 och 1,6 på högskoleprovet om man söker alla orter? Hade gärna hört era funderingar både om antagningen HT2008 och VT 2009
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: 20,0 och 1,6

Inlägg av empezar »

I höst är det väl ingen garanti men till våren ska du nog ha en ganska god chans att bli antagen. Jag låter nisse besvara mer exakt :)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: 20,0 och 1,6

Inlägg av Nils »

buzz_killington skrev:Hej!

Vilka chanser skulle ni tro att man har med 20,0 och 1,6 på högskoleprovet om man söker alla orter? Hade gärna hört era funderingar både om antagningen HT2008 och VT 2009
Hej!

Per lärosäte är chansen ganska liten men alla sammanräknade ser det bättre ut. Med reservation för att det bara är en gissning och inte en garanti skulle jag säga att utsikterna ser ut ungefär så här...


Till Karolinska är det ca 5% chans för direkt antagning men dessutom ca 20% chans för inbjudan till nästa termins PIL (baseras på din placering i urval 2). I Göteborgs BG-utan-HP-kvot är det ca 3% chans för antagning.

För BG/HP-kvoterna skulle jag gissa att chansen i genomsnitt är 10% (möjligtvis en väl försiktig gissning å min sida).

Vår vän matematiken ger oss då att chansen för icke-antagning blir 0,9^5*0,97*0,95, d.v.s. chansen för antagning är 45,6% om ovanstående antaganden är korrekta. Dessutom tillkommer ovan nämnda chans för inbjudan till nästa termins PIL.

Inför våren är chanserna större per lärosäte men samtidigt finns inte Umeås BG/HP längre.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: 20,0 och 1,6

Inlägg av empezar »

Det ska bli intressant att se hur Linköpings BG/HP-kvot påverkar detta. Om något så axlar den åtminstone förlusten av Umeås BG/HP-kvot.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
buzz_killington
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 maj 2008, 19:50

Re: 20,0 och 1,6

Inlägg av buzz_killington »

Tack för svaren gräbs
Ida1985
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:33

Re: 20,0 och 1,6

Inlägg av Ida1985 »

Nisse, trodde du inte att chansen var ca 1/4? Jag ställde samma fråga här om dagen och fick det svaret. (Om det nu är läkarlinjen ni pratar om). Det är ju självklar bara att spekulera, men kul att ha et hum om vilka chanser man kan tänkas ha. //Ida
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: 20,0 och 1,6

Inlägg av Nils »

Ida1985 skrev:Nisse, trodde du inte att chansen var ca 1/4? Jag ställde samma fråga här om dagen och fick det svaret. (Om det nu är läkarlinjen ni pratar om). Det är ju självklar bara att spekulera, men kul att ha et hum om vilka chanser man kan tänkas ha. //Ida
Verkar som att min magkänsla kan variera lite beroende på hur optimistisk jag känner mig för stunden (och på hur mycket jag krånglar till den)... :oops:

Ifall den genomsnittliga chansen att bli antagen med 20,0/1,6 i BG/HP-kvoterna är 5% så blir den sammanlagda chansen ungefär 29%, ifall chansen är 10% så blir den sammanlagda chansen cirka 46%. Jag kan tyvärr inte ge någon definitiv exakt gissning - bara 46% ifall man är lite optimistisk och 29% ifall man vill vara mera försiktig med sina förhoppningar (eller "en på tre" ifall man bara vill ha ett enkelt svar).

Hoppas att det blev lite tydligare nu.
Låst