Antagning Läkarprogrammet Ht-08

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2008 års hösttermin.
Camilla_S
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 maj 2008, 16:13

Antagning Läkarprogrammet Ht-08

Inlägg av Camilla_S »

Fick mitt högskoleprovsresultat idag! Hade räknat med 1.8, men hade visst rättat/överfört fel så det blev 1.9 istället :D Mitt mål är att komma in på läkarprogrammet i höst. När jag gjorde min VHS-anmälan var jag säker på att det skulle bli 1.8, vilket gjorde att jag rangordnade orterna enl följande:
1.Umeå
2.KI
3.Uppsala
4.Linköping
5.Göteborg
6.Lund

Umeå högst upp enbart för att ha större chans att komma in vid intervju. Saken är den att jag bor i Örebro och vill egentligen komma in på någon ort närmare än Umeå... Frågan är: Vågar jag stryka Umeå hos VHS? Hur stor är chansen att jag kommer in på någon (vilken som helst) av de andra orterna i höst? Målet är trots allt att komma in i höst... Hur skulle ni gjort?

(Har även postat denna fråga på ett annat forum, men vi ha så många åsikter som möjligt!)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning Läkarprogrammet Ht-08

Inlägg av Nils »

Camilla_S skrev:Fick mitt högskoleprovsresultat idag! Hade räknat med 1.8, men hade visst rättat/överfört fel så det blev 1.9 istället :D Mitt mål är att komma in på läkarprogrammet i höst. När jag gjorde min VHS-anmälan var jag säker på att det skulle bli 1.8, vilket gjorde att jag rangordnade orterna enl följande:
1.Umeå
2.KI
3.Uppsala
4.Linköping
5.Göteborg
6.Lund

Umeå högst upp enbart för att ha större chans att komma in vid intervju. Saken är den att jag bor i Örebro och vill egentligen komma in på någon ort närmare än Umeå... Frågan är: Vågar jag stryka Umeå hos VHS? Hur stor är chansen att jag kommer in på någon (vilken som helst) av de andra orterna i höst? Målet är trots allt att komma in i höst... Hur skulle ni gjort?

(Har även postat denna fråga på ett annat forum, men vi ha så många åsikter som möjligt!)
Jag skulle säga att du har goda chanser att komma in med 1,9 på något annat ställe, med tanke på att 1,8 räckte i både Lund och Göteborg i våras och nu inför hösten har HA-kvoten dessutom tagits bort.
Camilla_S
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 maj 2008, 16:13

Re: Antagning Läkarprogrammet Ht-08

Inlägg av Camilla_S »

men det är med andra ord långt ifrån säkert att jag kommer in? eller vad menas med goda chanser? vill ha så mycket på fötterna som möjligt innan jag definitivt stryker Umeå...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning Läkarprogrammet Ht-08

Inlägg av Nils »

Camilla_S skrev:men det är med andra ord långt ifrån säkert att jag kommer in? eller vad menas med goda chanser? vill ha så mycket på fötterna som möjligt innan jag definitivt stryker Umeå...
Jag skulle inte använda orden "långt ifrån"...
Det är inte HELT säkert att du kommer in med 1,9 men jag skulle säga att det är riktigt goda chanser för det, särskilt om du söker till alla andra läkarprogram.
Lotta
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 maj 2008, 18:56

Re: Antagning Läkarprogrammet Ht-08

Inlägg av Lotta »

Jag är inne på lite liknande spår, har 1.9 på högskoleprovet och undrar hur chanserna är att jag kommer in i Göteborg. Bör jag ställa mig i kö för studentbostad i andra städer? Gah, det är så svårt att inte veta. Önskar det vore 15 juni idag :P
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning Läkarprogrammet Ht-08

Inlägg av Nils »

Lotta skrev:Jag är inne på lite liknande spår, har 1.9 på högskoleprovet och undrar hur chanserna är att jag kommer in i Göteborg. Bör jag ställa mig i kö för studentbostad i andra städer? Gah, det är så svårt att inte veta. Önskar det vore 15 juni idag :P
Du har mycket goda chanser att bli antagen (men du förlorar inte någonting, förutom några minuter av din tid, på att ställa dig i andra bostadsköer för säkerhets skull).
Lotta
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 maj 2008, 18:56

Re: Antagning Läkarprogrammet Ht-08

Inlägg av Lotta »

Nils skrev:Du har mycket goda chanser att bli antagen (men du förlorar inte någonting, förutom några minuter av din tid, på att ställa dig i andra bostadsköer för säkerhets skull).
Mycket sant. Otroligt bra sida, förresten. Hur har du fått reda på alla reservantagningar?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning Läkarprogrammet Ht-08

Inlägg av Nils »

Lotta skrev: Mycket sant. Otroligt bra sida, förresten. Hur har du fått reda på alla reservantagningar?
Jag frågade. ;)
allegro
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:32

Re: Antagning Läkarprogrammet Ht-08

Inlägg av allegro »

Nils! Jag grejade 1.9 på HP nyligen. Sökte på alla orter med Uppsala, Linköping och Umeå i topp. Vad jag har förstått har jag mycket goda chanser att bli antagen till hösten. Nu vet jag inte om jag kommer känna mig redo att börja redan då, jag har pluggat ett annat program ett tag och jag skulle gärna ge mig ut i världen några månader.

Vad tror du händer till våren? Kommer 1.9 ge mig bra chanser även då? Vet att HA har avskaffats. Men VP införs ju i Umeå och allt fler från de stora kullarna i slutet av 80-talet börjar söka sig till universitetet.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning Läkarprogrammet Ht-08

Inlägg av Nils »

allegro skrev:Nils! Jag grejade 1.9 på HP nyligen. Sökte på alla orter med Uppsala, Linköping och Umeå i topp. Vad jag har förstått har jag mycket goda chanser att bli antagen till hösten. Nu vet jag inte om jag kommer känna mig redo att börja redan då, jag har pluggat ett annat program ett tag och jag skulle gärna ge mig ut i världen några månader.

Vad tror du händer till våren? Kommer 1.9 ge mig bra chanser även då? Vet att HA har avskaffats. Men VP införs ju i Umeå och allt fler från de stora kullarna i slutet av 80-talet börjar söka sig till universitetet.
Umeås förändring borde inte påverka resten av landet så hemskt mycket eftersom Umeå inte hade någon ren HP-kvot till att börja med och det är bara de som har högt på HP men lågt på VP som kommer att söka sig någon annanstans.

Jag skulle säga att du kommer att ha riktigt goda chanser även till våren, antagligen ännu större än nu, eftersom söktrycket alltid är högre till hösten. Det är bara ifall du vill bli antagen till just Umeå som jag skulle rekommendera att du tar chansen ifall du får den eftersom vi inte kan veta säkert hur svår VP-konkurrensen kommer att bli.
Låst