Ångest inför valet

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2008 års hösttermin.
chuzzle
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 maj 2008, 19:02

Ångest inför valet

Inlägg av chuzzle »

Efter att ha totalt gett upp kom jag in på KI i BG-kvoten (BG 20 (icke-kompletterade) + HP 1,4) till hösten. Har tackat ja men är himla osäker på om jag ska börja där eller inte. Om jag börjar där kommer jag helt klart bli trött på plugget efter en termin, då jag verkligen har varit inställd på att inte plugga utan istället jobba som personlig assistent och framförallt slappa i höst.
Om jag tackar nej så finns risken att jag kommer ångra mitt beslut resten av mitt liv då jag inte vet om jag nånsin mer kommer få chansen. Självklart finns det ju hopp om att intagningen blir bättre, till min fördel om 2 år eller så, men bör jag ta risken?
dr_emma
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 jul 2008, 12:44

Re: Ångest inför valet

Inlägg av dr_emma »

Om jag hade varit du hade jag tagit platsen och börjat läsa. Jag vet inte de exakta reglerna kring studieuppehåll, men det är många som gör avbrott i läkarstudierna något år för att jobba, resa et c.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ångest inför valet

Inlägg av Nils »

Som Emma skriver så går det bra att göra studieuppehåll. Min rekommendation är att du börjar läsa på KI och ifall du behöver lite ledighet efter första terminen så kan du göra ett studieuppehåll då; det är MYCKET lättare att få en ledig plats att hoppa in på efter studieuppehåll än vad det är att bli antagen till att börja med (särskilt för BG-kvoten) och det lär inte förändras på bara två år.
Låst