Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2008 års hösttermin.
Okulan
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2008, 19:21

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Okulan »

What, what, what innebär detta att ni kom in som 4e reserv efter andra urvalet? Och jag som står som nr 7.
Anna
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 jul 2008, 22:52

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Anna »

Okulan skrev:What, what, what innebär detta att ni kom in som 4e reserv efter andra urvalet? Och jag som står som nr 7.
Jag var 4e reserv i HP-kvoten efter andra urvalet och blev uppringd idag. Din sjundeplats ser ju ganska bra ut med tanke på att uppropet inte ens har varit ännu. Håller tummarna för dig och hoppas att vi blir kursare!
Okulan
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2008, 19:21

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Okulan »

Nu blev jag mäkta nervös då jag mycket väl kan ha haft mitt gamla telefonnummer reigstrerat på studera.nu då urval II gjordes. Nu har jag iallafall skickat ett mail. Borde nog ringa också, hon lär ju inte lida brist på e-mail i dessa tider.

Förresten borde jag ha rätt goda chanser då jag vet med mig att reserv 6 kommer tacka nej. I praktiken är jag alltså reserv 2 innan uppropet. Hade jag aldrig kunnat tro!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Nils »

Hoppas det går vägen! :)
Anna
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 jul 2008, 22:52

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Anna »

Jag börjar nu få lite lätt panik över det här med boende i Lund. Jag har några kompisar i både Lund och Malmö som jag kan sova hos i början, men det är bara tillfälligt. Nils, har du några tips? Kan tänka mig att det brukar vara några fler som är i samma situation och att man kanske kan gå ihop några stycken och dela en lägenhet. Känns lite trist att glädjen över att vara antagen förtas lite av stressen över boende...
Är det några fler här på forumet som ska till Lund? Hur har ni löst det?

Behöver lite uppmuntran om att det alltid brukar lösa sig!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Nils »

Det är stark bostadsbrist i Lund just nu.

Ifall du inte kan hitta andrahandsboende (via t.ex. BoPoolen) så kan du pröva att leta efter boende i näraliggande orter. Det brukar vara mycket lättare att hitta boende utanför Lund (på någon plats var de t.o.m. tvungna att lägga ner eftersom studenterna var för fixerade vid att bo just i Lund) och pendling med tåg tar bara 15-20 minuter.

Du kan sedan förhoppningsvis få tag på ett eget studentrum i Lund efter någon månad (utflyttningar pågår året runt).
Okulan
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 aug 2008, 19:21

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Okulan »

Otrolig bostadsbrist i hela Sverige tycks det. Uppsala har exempelvis haft ett överskott de senaste två åren, likaså Stockholm. Nu står kötiden p dryga året bara för de sämsta studentrummen.

Jag hörde förresten att det är utbytesstudenter i Lund som universitetet inte lyckats ordna bostad till. Med tanke på att det mer eller mindre ingår i avtalet måste det råda en extrem bristsituation.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Reservplats 14 i lund och 9 i Umeå

Inlägg av Nils »

Lunds kommun har dock försökt göra någonting åt det akuta problemet just nu, t.ex. genom att hyra hela vandrarhemmet Tåget.
Låst