Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Klinik + Preklinforskning

Läkares tillgång och efterfrågan, löner, livslöner, möjligheter, karriärtips, et cetera.

14 dec 2014, 00:13

Detta har jag undrat väldigt länge över, men har tyvärr inte fått något svar.
Hur ser möjligheterna ut att jobba både kliniskt, samt att bedriva grundforskning.
Ytterligare en fråga är vilken/vilka specialitet(er) som går bäst att kombinera tillsammans
med grundforskning.

Är detta för långsökt, eller finns verkligen detta?!

Tacksam för svar! :glad:
DrDoom
Läkarstudent

14 dec 2014, 11:21

Det finns personer som både arbetar kliniskt och bedriver grundforskning.

Grundforskning kan nog kräva att du arbetar nära ett högre lärosäte, om än inte nödvändigtvis ett med läkarprogram (t.ex. sticker Linnéuniversitetet ut bland lärosätena utan egen läkarutbildning). Det begränsar alternativen till ett mindre antal orter.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

18 dec 2014, 01:10

Uppskattar svaret, men ytterligare en fråga!

Hur långt kan man "svänga" egentligen?
Förvisso går grundforskning att kombinera väldigt enkelt med framför allt labbspecialiteter, då detta även kan förväntas
utav de (om jag inte är ute och cyklar).
Men kan t.ex. en kirurg sysselsätta sig med grundforskning och jobba kliniskt samtidgt (50/50?). Förväntas det inte att forskningen som en kirurg genomför ska förbättra behandling av dennes patienter vid olika ingrepp?
Självfallet kan grundforskning som kirurger utför hjälpa behandling utav patienterna, men det kanske ger en bättre effekt för en kirurg att forska kliniskt än basalt.

Så hur ser det ut egentligen? Finns det någon "gräns" eller "hinder" för olika kliniska specialiteter som hindrar de att forska basalt?
DrDoom
Läkarstudent

18 dec 2014, 02:34

Det vet jag tyvärr inte svaret på.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent