Plugga medicin i Skottland med Komvux-betyg?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Evdil
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 maj 2009, 11:14

Plugga medicin i Skottland med Komvux-betyg?

Inlägg av Evdil »

Hur funkar det med antagning till läkarlinjen i Skottland om jag har läst in/upp betyg på Komvux? Blir det helt omöjligt, eftersom jag inte hade bra från början, eller har jag fortfarande en chans om jag fixar erfarenhet och superrekommendationer? Har jag större chans att komma in om jag håller mig borta från typ Glasgow/Edinburgh och letar mig till de mindre universiteten?
Jag vill verkligen läsa medicin, men det känns så mycket lättare att plugga på engelska än svenska (jag går på ett engelskt gymnasium, så jag har mycket lättare att ta till mig information på engelska), men jag vill helst inte plugga i östeuropa - tror för övrigt inte att jag skulle ha råd med alla de där extra avgifterna. Kommer så klart försöka med allt i Sverige också, men Skottland skulle verkligen vara förstahandsvalet...

(:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Plugga medicin i Skottland med Komvux-betyg?

Inlägg av empezar »

Många föreläsningar i Sverige hålls på engelska, och nästan all kurslitteratur är på engelska.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Evdil
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 maj 2009, 11:14

Re: Plugga medicin i Skottland med Komvux-betyg?

Inlägg av Evdil »

empezar skrev:Många föreläsningar i Sverige hålls på engelska, och nästan all kurslitteratur är på engelska.
Oh, vilken tur! Det är bra, för jag snackade med våran "UK-expert" på skolan, och han sa att det, ehm, var ganska rejält omöjligt för mig i Storbritannien. Vi pratade lite om ifall undervisningen skulle vara på engelska i Sverige också, men det var det ingen som visste säkert.

Tack så mycket för ditt svar :D
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Plugga medicin i Skottland med Komvux-betyg?

Inlägg av judithstar »

Evdil skrev: Oh, vilken tur! Det är bra, för jag snackade med våran "UK-expert" på skolan, och han sa att det, ehm, var ganska rejält omöjligt för mig i Storbritannien. Vi pratade lite om ifall undervisningen skulle vara på engelska i Sverige också, men det var det ingen som visste säkert.

Tack så mycket för ditt svar :D
precis som empezar sa så är kurslitteraturen på engelska, vi har även haft några föreläsningar på engelska. går själv t1 i umeå.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Plugga medicin i Skottland med Komvux-betyg?

Inlägg av Nils »

I stora drag är litteraturen (till nästan 100%) på engelska och undervisningen på svenska.
Skriv svar