Ansökningsprocessen till Skottland?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Guest

Ansökningsprocessen till Skottland?

Inlägg av Guest »

Hej Rrezarta

Undrar lite om ansökningsprocessen till skottland, måste man ha gått typ IB el. nåt för att kunna konkurrera eller är svenska kurser bra nog?
Tack
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Ansökningsprocessen till Skottland?

Inlägg av Nyberg89 »

Det finns skolor som kräver IB och vänd till till respektive universitet för att ta reda på vad som krävs.

(De ser också gärna att man har motsvarande matte E, men alla skolor har inte heller samma krav så det kan variera)
Guest

Re: Ansökningsprocessen till Skottland?

Inlägg av Guest »

Du söker via UCAS .. googla det och gå in på deras hemsida. Sök på courses/programmes och sök på medicine. Så hittar du de olika universiteten med läkarprogram. Det finns i Edinburgh, Glasgow, Dundee & Aberdeen.

Glasgow & Aberdeen har minst 36 IB-poäng= 19p i snitt (utan meritpoäng)
Edinburgh har 37 IB= 19,31
Dundee har 38=19,5-19,6

(OBS, allt utan meritpoäng. Meritpoäng gäller inte utomlands!)

Du skapar en profil där du måste skriva in personuppgifter, grundskolebetyg, gymnasiebetyg, eventuellt några högskolekurser- med andra ord alla kurser som du har tagit + betyg.

Du skall även ha någon form av engelskt certifikat ex. TOEFL, CAE prov som du gör vid ett instititut och får betyg i det, för att visa att du är kunnig i Engelska.

Sedan skall du även göra UKCAT, vilket är ett prov för medicin, lite som ett "antagningsprov" men är som högskoleprovet (engelska, problemlösning & mattefrågor). Du måste klara viss poäng, medel, för detta prov och du får bara göra det EN GÅNG per sökperiod. Så plugga HÅRT inför denna!!

För själva ansökan behöver du:
1)Ett bra personal statement, personligt brev på en a4.
2)Referens, en lärare/rektor som rekommenderar dig (Du skall skriva in referensens kontaktuppgifter + email så kontaktar UCAS Den personen och så skickar referensen brevet till dem)
3)Jobberfarenhet- ju mer du har jobbat, speciellt inom vården, desto mer meriterande.

Dessa tre aspekter är de viktigaste (tillsammans med betygen givetvis). SUPERVIKTIGT med jobberfarenhet & bra referensbrev. Ju högre UKCAT resultat du har, ju högre upp på listan hamnar du.

Skottland brukar acceptera studenter från Sverige, de kräver inte IB men du skall ha Fys A+B, Bio A+B, Kemi A+B & Matte A-D (oftast E också). Breddningskurser är alltid bra att ha men när jag sökte så var det inte ett måste.

IB-kriterien som man hittar på deras hemsida är bra för att jämföra antagningskraven & intagningspoäng.

Ansökan skickar man senast in 15 okt tror jag. Så starta tidigt, förbered för UKCAT, skriv bra brev, jobba hårt & se till att din referens både berömmer dig men inte överdriver heller.

Ifall du klarar alla dessa aspekter väl, och universitetet är intresserad så kontaktar de dig via mejl ifall de har frågor (preliminära betyg etc). Du blir även inkallad till intervju.

Sedan kollar du på UCAS, på din profil ifall du har fått erbjudande eller inte. Du söker i oktober, men besked får du mellan januari-mars.

Det var nog allt,

Lycka till & förbered i god tid!!
Rrezarta
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 dec 2012, 13:10

Re: Ansökningsprocessen till Skottland?

Inlägg av Rrezarta »

Hej!
Vad kul att jag fått en tråd med en fråga till just mig haha
Ber om ursäkt för att jag inte sett det tidigare!

Till att börja med får jag säga att jag själv gått IB och att jag vet att IB-studenter ofta blir positivt särbehandlade under antagningsprocesserna vid ansökan i Storbritannien. Med det sagt vet jag även om att det är otroligt mycket svårare att få bra betyg genom IB än det svenska systemet! Vet du med dig att du är en sådan student som lärare ofta gillar (och kanske ger lite för höga betyg till) så tycker jag du borde välja NV. IB är dock väldigt lärorikt och jag tror man egentligen blir bättre förberedd om man gått IB.

Olika skolor ber såklart om olika betyg o.s.v. På skolornas hemsidor kan man oftast navigera sig till courses>entry requirements. Där listas oftas IB betyg exklusive ToK/EE points (bara core points från de sex ämnena du valt) och vad du behöver för betyg i de individuella ämnena.

Vissa av skolorna måste du kontakta för att få reda på entry requirements för sveska systemet (räkna med att dem kanske inte vet vad de snackar om och att du kanske måste förklara hur systemet fungerar till viss del), men på t.ex. aberdeen står det att du behöver minst mvg(/A?) i fyra - och VG(/B el. C?) i max två- av följande ämnen:
Engelska, Svenska, Fysik, Kemi, Biologi och Matte (Jag antar att de menar i alla delkurserna)
http://www.abdn.ac.uk/medicine/prospect ... ts/#sweden

St. Andrews vill visst ha "an average of MVG" vilket antagligen innebär ungefär 19.0 eller något innan meritpoäng.
http://medicine.st-andrews.ac.uk/prospectus/#

TOEFL eller IELTS (språktest i engelska) behövs också, där du måste få ett specifikt betyg. Det kan du oftast göra på olika universitet eller skolor i Sverige. Gå in på deras hemsidor så hittar du mer info!

Alla skolor i Skottland begär också att du gör UKCAT (ett färdighetstest med läkarinriktning, eller vad man nu ska kalla det. Liknar HP till viss del). Detta kan göras på en del test-center i olika delar av sverige (och ett ställe i danmark som kanske ligger närmre om du bor i Skåne). Test centern hittar du på UKCAT's hemsida.

Jag skulle inte räkna med att man kan ha (mycket) lägre betyg för att söka till Skottland än till Sverige, så räkna inte med det. Har du dock ett väldigt bra Personal statement och Reference Letter (dessa är två brev som skickas in med anmälningen som du gör genom UCAS.ac.uk. Det första är ett personligt brev du skriver om dig själv o.s.v. och det andra är ett brev en "referens" (t.ex. en lärare) skrivit om dig och dina kompetenser) och du dessutom gör bra ifrån dig på intervjun, kan du nog ha en chans, trots att de inte känner till det svenska skolsystemet så bra.

Glöm inte att sista ansökningsdag brukar vara den 15 Oktober, året innan du ska börja, så man måste vara ute i god tid med att be lärare skriva personligt brev, ge dig ett "förväntat betyg" i de kurserna du inte är färdig med än, göra UKCAT (görs på sommaren) och TOEFL test etc.

Dessutom vill jag rekommendera att man ansöker för att börja direkt efter gymnasiet, även om du hade tänkt ta ett sabbatsår (om du clickar i "deferred entry" i din ansökan innebär det att du vill börja ett år senare). En tjej jag kände som gick IB hade fått högre förväntade betyg än vad hon faktiskt fick i slutändan och hon lyckades få ett "unconditional offer" från Dundee University (det innebär att de inte väntar på att dina slutgiltiga betyg kommit in, utan du är intagen basera endast på förväntad prestation och personliga brev. Detta är ganska ovanligt för Medicine). Hade hon väntat ett år och sökt in då hade hon troligen inte kommit in överhuvudtaget, så det är alltid bättre att söka in så tidigt det går för att öka dina chanser att komma in!

Bra att veta är att Medicine finns på följande Skottländska universitet:
Aberdeen
St. Andrews
Dundee
Edinburgh
Glasgow

Det var nästan allt jag vet om att söka in till Skottland! Hoppas det var till hjälp och lyckades svara på din fråga någorlunda :glad:
Rrezarta
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 dec 2012, 13:10

Re: Ansökningsprocessen till Skottland?

Inlägg av Rrezarta »

Ska nog klargöra att man alltså någon månad efter sista ansökningsdag får en inbjudan till intervju hos de universitet som är intresserade. Man får då finansiera en resa till universitetet själv. De flesta universiteten hjälper dig med boende och det går ibland att flytta datumet för intervju ifall du blir bjuden till flera intervjuer och inte vill behöva åka ut dit vid två separata tillfällen, utan vill avverka samtliga intervjuer samtidigt.

Efter intervjuerna får du svar från universiteten:
Conditional offer (du kommer troligen in om du lyckas få de betyg som förväntas)
Unconditional offer (du är antagen!)
Rejection (eller det heter kanske något annat, men det är ett nej i alla fall)

Sedan, i Maj (eller är det kanske Mars?), måste du välja ett universitet som ditt förstahandsval och ett som andrahandsval. Dessa är de två universiteten du kan komma in på, från och med då. Kommer du inte in på ditt förstahandsval har du bara det andra som "safety".
Skriv svar