Krav för studier i Skottland? PLEASE HELP

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
lost

Krav för studier i Skottland? PLEASE HELP

Inlägg av lost »

Heej!
jag planerar att söka in till läkarprogrammet någonstans i Skottland, då svenska medborgare inte beöhver betala studie avgifter. Hur gör jag om mina betyg till UKs betyg.
Vet ni någon man kan kontakta för att ta reda på hur man söker in och vad som krävs. jag är helt lost och vet inte vart jag ska börja..
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Krav för studier i Skottland? PLEASE HELP

Inlägg av Nyberg89 »

lost skrev:Heej!
jag planerar att söka in till läkarprogrammet någonstans i Skottland, då svenska medborgare inte beöhver betala studie avgifter. Hur gör jag om mina betyg till UKs betyg.
Vet ni någon man kan kontakta för att ta reda på hur man söker in och vad som krävs. jag är helt lost och vet inte vart jag ska börja..
Märks att du inte tagit reda på fakta utan spånar vilt. Du måste betala tuition fees, precis som de som bor i Skottland och resten av EU. Däremot har non-EU högre avgift.

Lättast i Skottland är St Andrews om jag minns rätt.

St Andrews:
Minimum: overall average of MVG, to include MVG in the final year of study in Chemistry and in one of Biology, Mathematics or Physics. MVG must be offered in one other subject in the final year of study. Biology and Maths must be offered, if not at MVG then at VG.
All study from the final 3 years of study will be considered. Please supply a school transcript directly to the University at the time of application.
A qualification in English is required and if non-native English speakers are not offering English at an advanced study level they will require an IELTS score of 7 in each of 4 components at one sitting.

Till det behöver du också skriva UKCAT.
Gäst

Re: Krav för studier i Skottland? PLEASE HELP

Inlägg av Gäst »

Jaha okej tack så mycket!

Om jag har fattat rätt så kan man endats göra detta UKCAt testet en gång per år och man ska även göra den året innan man vill börja sina studier? det är alltså försent att göra testet i år ifall jag vill söka in till medical school för nästa år..

Det verkar som om processen att söka in till UK är svårare och längre än att söka nånstans i östra Europa alltså Polen, Rumänien och Ungern. Har du tips på några bra skolor i dessa länder som?? Det finns så mycket på nätet att jag inte vet vart jag ska börja och min SYV är inte till så mycket hjälp...
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Krav för studier i Skottland? PLEASE HELP

Inlägg av Nyberg89 »

Gäst skrev:Jaha okej tack så mycket!

Om jag har fattat rätt så kan man endats göra detta UKCAt testet en gång per år och man ska även göra den året innan man vill börja sina studier? det är alltså försent att göra testet i år ifall jag vill söka in till medical school för nästa år..

Det verkar som om processen att söka in till UK är svårare och längre än att söka nånstans i östra Europa alltså Polen, Rumänien och Ungern. Har du tips på några bra skolor i dessa länder som?? Det finns så mycket på nätet att jag inte vet vart jag ska börja och min SYV är inte till så mycket hjälp...
Processen kräver att man planerat en del.

Jag har inte så bra koll på alla skolor eftersom jag aldrig studerat vid dem, men vill tipsa om Tjeckien (Charles och Masaryk).
Rrezarta

Re: Krav för studier i Skottland? PLEASE HELP

Inlägg av Rrezarta »

Nyberg89 skrev:
Märks att du inte tagit reda på fakta utan spånar vilt. Du måste betala tuition fees, precis som de som bor i Skottland och resten av EU. Däremot har non-EU högre avgift.

Lättast i Skottland är St Andrews om jag minns rätt.

St Andrews:
Minimum: overall average of MVG, to include MVG in the final year of study in Chemistry and in one of Biology, Mathematics or Physics. MVG must be offered in one other subject in the final year of study. Biology and Maths must be offered, if not at MVG then at VG.
All study from the final 3 years of study will be considered. Please supply a school transcript directly to the University at the time of application.
A qualification in English is required and if non-native English speakers are not offering English at an advanced study level they will require an IELTS score of 7 in each of 4 components at one sitting.

Till det behöver du också skriva UKCAT.
Där har du faktiskt helt fel! Tekniskt sett ska man betala tuition fees, men om man inte pluggat på högskolenivå tidigare betala SAAS (typ deras CSN) ens tuitions för en! Så det blir gratis så länge man är EU medborgare (men inte från England, Wales eller Nordirland)

Ville till St. andrews men kom inte in :olycklig: :tunga:
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Krav för studier i Skottland? PLEASE HELP

Inlägg av Nyberg89 »

Rrezarta skrev:
Där har du faktiskt helt fel! Tekniskt sett ska man betala tuition fees, men om man inte pluggat på högskolenivå tidigare betala SAAS (typ deras CSN) ens tuitions för en! Så det blir gratis så länge man är EU medborgare (men inte från England, Wales eller Nordirland)

Ville till St. andrews men kom inte in :olycklig: :tunga:
De betalar inte för dig, de är villiga att "ta bort" en liten del samt låna ut till resten av avgifterna (upp till £15,000).
Rrezarta

Re: Krav för studier i Skottland? PLEASE HELP

Inlägg av Rrezarta »

Nyberg89 skrev:
De betalar inte för dig, de är villiga att "ta bort" en liten del samt låna ut till resten av avgifterna (upp till £15,000).
Nej -jag vidhåller - du har faktiskt fel:
"Eligible Scottish domiciled students and EU students, studying at an institution in Scotland, are entitled to free tuition. We will not usually pay your tuition fees if you have previously been on a full-time higher education course and had help from public funds to do so "

Läs under rubrik "... study in scotland":
http://www.saas.gov.uk/student_support/ ... ees_inside

Sen finns det visst ytterligare en artikel, specifikt om just medicine:
http://www.saas.gov.uk/student_support/ ... th_bursary
Förstod jag den texten rätt verkar det som om det inte är SAAS som betalar ens fees i femte (och sjätte) året, utan "Scottish Government Health Directorate" vilket jag antar är den skotska delen av Storbritanniens NHS ( National Health Service)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Krav för studier i Skottland? PLEASE HELP

Inlägg av Nyberg89 »

Se där ja!

Då stämmer det inte att de inte ger subventioner (all over the internet) om de betalar skolgången. Riktigt fint måste jag säga!
Skriv svar