Chans att komma in i England?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Sjukgymnast

Chans att komma in i England?

Inlägg av Sjukgymnast »

Hej, är en 27-årig sjukgymnast som sitter och fundera på om jag valt rätt yrke här i livet, av diverse skäl.

Hur som helt så har jag börjat titta på de 4-åriga läkarutbildningarna i Storbritannien, Graduate Entry, som kräver att man har en bachelor, vissa skolar godkänner precis alla ämnen. Det kravet uppfyller jag ju uppenbarligen, och jag har ju en relevant utbildning och yrkeserfarenhet inom vården som en del skolor kräver. Men nu är problemet att vi i Sverige inte får några andra betyg än godkänd/underkänd och de flesta utbildningarna kräver att man har en 2:1 i betyg. Är det någon som vet om det ändå går att komma in eller är det helt kört? Hur tror ni de ser på ett svenskt betyg utan en riktig betygsskala?
Chansen att jag kommer in är ju ganska liten ändå men man kan ju alltid försöka.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Chans att komma in i england?

Inlägg av Nyberg89 »

Sjukgymnast skrev:Hej, är en 27-årig sjukgymnast som sitter och fundera på om jag valt rätt yrke här i livet, av diverse skäl.

Hur som helt så har jag börjat titta på de 4-åriga läkarutbildningarna i Storbritannien, Graduate Entry, som kräver att man har en bachelor, vissa skolar godkänner precis alla ämnen. Det kravet uppfyller jag ju uppenbarligen, och jag har ju en relevant utbildning och yrkeserfarenhet inom vården som en del skolor kräver. Men nu är problemet att vi i Sverige inte får några andra betyg än godkänd/underkänd och de flesta utbildningarna kräver att man har en 2:1 i betyg. Är det någon som vet om det ändå går att komma in eller är det helt kört? Hur tror ni de ser på ett svenskt betyg utan en riktig betygsskala?
Chansen att jag kommer in är ju ganska liten ändå men man kan ju alltid försöka.
Flera universitet i UK godkänner inte svenska betyg, du behöver också ofta skriva BMAT, UKCAT eller GAMSAT. Självklart behöver du IELTS med +7,0 i alla delar (band scale är 0-9) för att vara godkänd i engelska.

De övriga universiteten:

Birmingham är tveksamma.
Bristol nekar sjukgymnaster.
Liverpool tillåter inte internationella studenter.

Om du arbetat som sjukgymnast ett tag så kan du ju alltid söka Linköping med arbetsarferenhet och hp.
Gäst

Re: Chans att komma in i england?

Inlägg av Gäst »

Flera universitet i UK godkänner inte svenska betyg, du behöver också ofta skriva BMAT, UKCAT eller GAMSAT. Självklart behöver du IELTS med +7,0 i alla delar (band scale är 0-9) för att vara godkänd i engelska.

De övriga universiteten:

Birmingham är tveksamma.
Bristol nekar sjukgymnaster.
Liverpool tillåter inte internationella studenter.

Om du arbetat som sjukgymnast ett tag så kan du ju alltid söka Linköping med arbetsarferenhet och hp.[/quote]

Jo jag vet att det är en massa andra tester också, men det största hindret är ju om de godkänner min sjukgymnastutbildning som grundkrav, gör de inte det så är det ju kört oavsett. Jag antar att detta kan variera mellan de olika skolorna också.
Dock så verkar St Georges acceptera allt om man ha en magisterexamen vilket jag kommer att ha om jag söker.

Anledningen till att jag vill in på just dessa program är att de bara är 4 år istället för 5.5 år, jag kan säkert komma in i Sverige någonstans om jag verkligen anstränger mig att plugga till HP-provet.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Chans att komma in i england?

Inlägg av Nyberg89 »

Gäst skrev: Jo jag vet att det är en massa andra tester också, men det största hindret är ju om de godkänner min sjukgymnastutbildning som grundkrav, gör de inte det så är det ju kört oavsett. Jag antar att detta kan variera mellan de olika skolorna också.
Dock så verkar St Georges acceptera allt om man ha en magisterexamen vilket jag kommer att ha om jag söker.

Anledningen till att jag vill in på just dessa program är att de bara är 4 år istället för 5.5 år, jag kan säkert komma in i Sverige någonstans om jag verkligen anstränger mig att plugga till HP-provet.
Hindret är att du inte läst de kurser de förutsätter att man ska ha läst. Sjukgymnast må vara ett sjukvårdsyrke, men du läste inte direkt allmän kemi, organisk kemi osv.

Sedan behöver du i stortsett MVG i alla kurser från gymnasiet. Dina kurser med godkänt kommer konverteras till ECTS-skalan som inte heller är smickrande för F/P.

Glöm det annars och ta upp en möjlig väg.

Eventuellt sista antagningen till HPSU i Linköping går HT13 (om de inte förlänger det). HP + minst halvtid under 24 månader (sjukgymnast är ett sådant yrke). Till höstantagningen skall man skickat in alla dokument innan 15 april.
Gäst

Re: Chans att komma in i england?

Inlägg av Gäst »

Nyberg89 skrev:
Hindret är att du inte läst de kurser de förutsätter att man ska ha läst. Sjukgymnast må vara ett sjukvårdsyrke, men du läste inte direkt allmän kemi, organisk kemi osv.

Sedan behöver du i stortsett MVG i alla kurser från gymnasiet. Dina kurser med godkänt kommer konverteras till ECTS-skalan som inte heller är smickrande för F/P.

Glöm det annars och ta upp en möjlig väg.

Eventuellt sista antagningen till HPSU i Linköping går HT13 (om de inte förlänger det). HP + minst halvtid under 24 månader (sjukgymnast är ett sådant yrke). Till höstantagningen skall man skickat in alla dokument innan 15 april.
Nu står det ju uttryckligen på vissa skolor att sjukgymnastik är en godkänd utbildning för graduate entry, vissa tillåter ju faktiskt vilken examen som helst... Man behöver dock en viss grundbehörighet på GCSE-nivå, kraven där varierar från skola till skola.

Sedan rangordnar de flesta skolorna strikt efter resultatet på UKCAT eller, vilket test de nu använder, bland alla som uppfyller grundkraven och därifrån vidare till intervju.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Chans att komma in i england?

Inlägg av Nyberg89 »

Gäst skrev: Nu står det ju uttryckligen på vissa skolor att sjukgymnastik är en godkänd utbildning för graduate entry, vissa tillåter ju faktiskt vilken examen som helst... Man behöver dock en viss grundbehörighet på GCSE-nivå, kraven där varierar från skola till skola.

Sedan rangordnar de flesta skolorna strikt efter resultatet på UKCAT eller, vilket test de nu använder, bland alla som uppfyller grundkraven och därifrån vidare till intervju.
Jag tror du misstar dig på fysiolog och sjukgymnast då engelska termerna är snarlika, skriv annars gärna ut de skolor som annars godtar sjukgymnaster så är det bara att se om betygen räcker eller om du har alla kurser som behövs.
Gäst

Re: Chans att komma in i england?

Inlägg av Gäst »

Nyberg89 skrev:
Jag tror du misstar dig på fysiolog och sjukgymnast då engelska termerna är snarlika, skriv annars gärna ut de skolor som annars godtar sjukgymnaster så är det bara att se om betygen räcker eller om du har alla kurser som behövs.
http://www.sgul.ac.uk/courses/undergrad ... quirements
Från St Georges:
Undergraduate bachelors degree Any discipline: BSc, BA, BEng, BBA , MSc etc.

När de skriver Any discipline utgår jag från att de menar Any discipline.

Nottingham nämner inte något vad jag kan se om vilka tidigare examen som är godkända, så länge man fick 2:1.

Swansea:
This programme of study has been specifically planned for graduates of any discipline, who will have acquired study skills and greater life experience than students coming through the more traditional route into medicine. Having studied at university before, graduates are more adaptable and better suited to an accelerated programme of intensive study, bringing a broad background and experience to their studies and, ultimately, professional practice.

De nämner att det är meriterande med biologi och kemi på efter-gymnasial nivå men inte en nödvändighet.

Newcastle:
This course is designed for graduates of any discipline, and for others who have relevant experience which includes a substantial amount of contact with patients gained as an established health care professional within the NHS or equivalent body (eg RGN, RMN, Physiotherapist) with a qualification recognised by a statutory body.

Please note: A Level and GCSE results for graduate applicants will have no direct bearing on the decision to interview or offer a place.

Physiotherapist betyder alltså då sjukgymnast och inte fysiolog.

Det här var några stycken, jag orkar inte gå igenom alla just nu.

Men min ursprungsfråga kvarstår, finns det någon chans att de godkänner min examen som 2:1 eller åtminstone 2:2? Någon som har haft någon tidigare kontakt med engelska universitet om detta?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Chans att komma in i england?

Inlägg av Nyberg89 »

Gäst skrev:
http://www.sgul.ac.uk/courses/undergrad ... quirements
Från St Georges:
Undergraduate bachelors degree Any discipline: BSc, BA, BEng, BBA , MSc etc.

När de skriver Any discipline utgår jag från att de menar Any discipline.

Nottingham nämner inte något vad jag kan se om vilka tidigare examen som är godkända, så länge man fick 2:1.

Swansea:
This programme of study has been specifically planned for graduates of any discipline, who will have acquired study skills and greater life experience than students coming through the more traditional route into medicine. Having studied at university before, graduates are more adaptable and better suited to an accelerated programme of intensive study, bringing a broad background and experience to their studies and, ultimately, professional practice.

De nämner att det är meriterande med biologi och kemi på efter-gymnasial nivå men inte en nödvändighet.

Newcastle:
This course is designed for graduates of any discipline, and for others who have relevant experience which includes a substantial amount of contact with patients gained as an established health care professional within the NHS or equivalent body (eg RGN, RMN, Physiotherapist) with a qualification recognised by a statutory body.

Please note: A Level and GCSE results for graduate applicants will have no direct bearing on the decision to interview or offer a place.

Physiotherapist betyder alltså då sjukgymnast och inte fysiolog.

Det här var några stycken, jag orkar inte gå igenom alla just nu.

Men min ursprungsfråga kvarstår, finns det någon chans att de godkänner min examen som 2:1 eller åtminstone 2:2? Någon som har haft någon tidigare kontakt med engelska universitet om detta?

Swansea kräver att man ska ha läst biologi eller kemi. Står på sidan.

Jag sa aldrig att Physiotherapist betyder fysiolog..

Hur eller hur, så är det du som eventuellt får stå med luckor.

Man brukar säga att Pass/Fail inte översätts till ECTS och det kan därför bli lite kneppigt. Men har för mig att ett Pass motsvarar ett C eller D.

Så i bästa fall 2.2 upper eller 2.2 lower - i värsta fall så skiter de i den.
Skriv svar