Får man vara positiv och glad som läkare?

Frågor, svar, nyheter, artiklar, föredrag, et cetera.
SKL
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 jul 2012, 21:25

Får man vara positiv och glad som läkare?

Inlägg av SKL »

Hej allesammans!

Jag har alltid varit oerhört fascinerad av läkaryrket och läkare i allmänhet. Jag kan inte komma på att jag någonsin övervägt att studera till något annat än just detta. Som så många andra har jag dock mina tvivel. Jag har försökt läst igenom alla trådar med frågor och svar om yrket, men har några ytterligare funderingar:

Jag har uppfattningen att läkare måste vara väldigt allvarliga i sin yrkesroll, vilket jag självklart har förståelse för eftersom det är människoliv man har att göra med. Men jag är en väldigt positiv och glad person, vilket har fått mig att fundera på om läkaryrket verkligen är det rätta för mig. Ni som arbetar som läkare, känner ni ofta att ni måste "hålla tillbaka" på er positivitet och glädje, för att passa in i rollen som en "seriös läkare" och för att göra ett bra jobb?

(Ber om ursäkt om ovanstående fråga framstår som oseriös) Jag förstår självklart att man inte skrattar när man ger någon ett tråkigt besked, men jag tänker mer i allmänhet. Kan läkare ha "roligt" på jobbet?

Fortsättningsvis, undrar jag även om det är väldigt slitsamt att jobba som läkare på ett sjukhus? Jag har hört från släktingar, som är utbildade läkare, att det var så pass krävande att exempelvis jobba jourer, att de inte orkade med det. Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter kring detta ämne?

Tacksam för svar! (& allmänna åsikter om yrket)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Frågor till Läkare/läkarstudenter

Inlägg av empezar »

http://www.underlakare.se har nog fler läkare än vi har här.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Frågor till Läkare/läkarstudenter

Inlägg av Nyberg89 »

empezar skrev:http://www.underlakare.se har nog fler läkare än vi har här.
Överlag så har folk här bättre attityd. (även du empezar)
AT-lakare
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 jan 2012, 22:55

Re: Frågor till Läkare/läkarstudenter

Inlägg av AT-lakare »

Jag har uppfattningen att läkare måste vara väldigt allvarliga i sin yrkesroll, vilket jag självklart har förståelse för eftersom det är människoliv man har att göra med. Men jag är en väldigt positiv och glad person, vilket har fått mig att fundera på om läkaryrket verkligen är det rätta för mig. Ni som arbetar som läkare, känner ni ofta att ni måste "hålla tillbaka" på er positivitet och glädje, för att passa in i rollen som en "seriös läkare" och för att göra ett bra jobb?
Glada och positiva läkare brukar bli uppskattade av både patienter, kollegor och övrig personal, så det är inget du ska vara orolig för. Sen blir det ju så i yrkesrollen att man kanske tonar ner vissa drag av sin personlighet när det passar för att ge ett professionellt intryck.
Skriv svar