Kortärmad rock kontamineras lika fort som långärmad

Frågor, svar, nyheter, artiklar, föredrag, et cetera.
Student85
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 dec 2010, 01:51

Kortärmad rock kontamineras lika fort som långärmad

Inlägg av Student85 »

Bär traditionell läkarrock vad alla andra än säger- det finns nu vetenskaplig grund för att långärmad rock inte alls är ohygienisk såsom hävdats i detta avundsjuka janteland som ett "sken"argument när det i själva verket handlar om avundsjuka hos sjuksköterskor.

Se artikeln :

http://getbetterhealth.com/doctors-garm ... 2011.03.01
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av empezar »

För sent; skadan är redan gjord. När jag diskuterar det här med kursare är det inte sällan man får höra hur den minsann "drar upp bakterier från golvet upp i luften när man svävar fram i korridoren". Kontrar man med en vetenskaplig artikel som sågar deras argument längs fotknölarna får man i stället höra hur onödig rocken är; att de minsann inte behöver en rock för att vara läkare. Och det har ju ingen påstått att man behöver heller. Men det är ju den klassiska "läkaruniformen" som gör oss lättigenkänliga på sjukhuset i situationer där det kan vara gynnsamt för patientsäkerheten, t ex i akutsituationer. När jag samtalar med en läkare/sjuksköterska så vet jag faktiskt inte om jag pratar med en läkare eller om det är en sjuksköterska, eftersom de ser likadana ut. Det är sällan jag vill stirra på personens bröst för att få svar på det. Det känns ohyfsat på flera olika sätt. Sen är ju rocken varm också, och har fickor. Det är underligt att det inte ens (på vissa ställen) kan vara frivilligt att ha en rock.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
ajk

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av ajk »

empezar skrev:Sen är ju rocken varm också, och har fickor. Det är underligt att det inte ens (på vissa ställen) kan vara frivilligt att ha en rock.

jag undrar om du menar att det ska vara fritt fram för personal som inte är läkare också att bära rocken'? den borde vara varm och skön, och ha lika funktionella fickor för sjuksköterskor och undersköterskor också. eller ska de frysa?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av empezar »

ajk skrev:
jag undrar om du menar att det ska vara fritt fram för personal som inte är läkare också att bära rocken'? den borde vara varm och skön, och ha lika funktionella fickor för sjuksköterskor och undersköterskor också. eller ska de frysa?
Det finns väl andra varmare plagg de kan bära. Läkarrocken är en läkaruniform.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
ajk

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av ajk »

haha, wow! fast nej, det är den faktiskt inte...

men jag förstår vad du menar, och jag fick svar på frågan om vad du tyckte om att andra skulle bära rock.. något unket här inne
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av empezar »

ajk skrev:haha, wow! fast nej, det är den faktiskt inte...

men jag förstår vad du menar, och jag fick svar på frågan om vad du tyckte om att andra skulle bära rock.. något unket här inne
Jag menade så klart att den var en läkaruniform, tills avundsjuka sjuksköterskor och dylika arbetsgrupper med mindervärdeskomplex tyckte att alla skulle se likadana ut, och hittade på svepskäl som att läkarrocken skulle sprida smittor på sjukhusen. När detta visade sig vara falskt var läkarrocken tydligen helt plötsligt en jättestor utgift för sjukhusen.

Varför är det ett så stort problem för dig att läkare ska få ha en symbol och något som gör att det syns att man är läkare? Om det nu finns läkare som tycker den här historiska symbolen är viktig, varför kan de inte få tycka det? Vad är det som är så himla hemskt med läkarrocken? Ska vi ta bort polisernas uniform också?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av Nils »

Ett problem som unga läkare har, och då särskilt kvinnor, är att patienter ständigt misstar dem för sjuksköterskor på grund av deras klädsel. Namnskyltar med yrkesbeskrivning räcker uppenbarligen inte till - kanske är texten för liten för att läsas enkelt, kanske är det lätt hänt att den blir skymd av annat, kanske är det onaturligt för människor att inleda samtal med att bryta ögonkontakten för att titta ner på någons bröst under de sekunder det tar att läsa en skylt.

Oavsett vilket så är snabbt och enkelt igenkännande bra både för patienterna och vid stressade situationer för personalen. Yrkesklädsel är i det avseendet överlägsen små namnskyltar. Kläderna har inte någon inneboende status, däremot fyller de en kommunikativ funktion och gör det lättare för människor att veta vem de skall prata med i ett visst ärende.

(personlig åsikt)
ajk

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av ajk »

jag förstår vad ni menar, jag håller bara inte med. känns något bakåtsträvande enligt mig.

idén med att det viktigt att snabbt kunna avgöra vem som är vem (vem som är läkare, sjuksköterska osv.) har jag svårt att förstå. hur många gånger inom vården är det av vikt för patienten eller personal att snabbt som tusan avgöra vem som sjuksköterska eller läkare? och när den situationen dyker upp, hur farligt är det för personalen/patienten att fråga vem som är läkare?

tänkbart scenario:
patient: "vad tycker doktorn om att blanda medicin A med medicin B?"
sjuksköterska: "nej, nej. jag är sjuksköterska, det där får du ta med doktorn där borta!"

känns som att det inte blir så mycket allvarligare än så.

jag ska tillägga att om jag var sjuksköterska skulle jag inte vilja ha rock på mig, just för att även jag har det inpräntat att det är ett läkarplagg och jag skulle känna mig lite löjlig. men kanske om jag hade en mer övergripande tjänst, då kanske det skulle vara bekvämt (typ distriktssköterska). det jag sätter mig emot är någon slags bestämmelse eller reglering att förbjuda andra än läkare att använda rocken. då börjar det istället kännas löjligt att vara läkare..
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av Spock »

En läkare skall man kunna känna igen snabbt på en vårdinrättning. Allt annat är trams. Jag har själv legat inne på sjukhus så jag har egna erfarenheter om detta. Det var otroligt förvirrande och irriterande att inte veta om personalen ,som plötsligt dök upp på rummet och började prata, var läkare eller SSK. Ofta när det kom en kvinnlig läkare, klädd i scrubs, så trodde jag att det var en SSK. En tydlig markering där det står läkare är ju en ide, men sedan har vi ju läkarrocken. Den säger allt direkt. Varför ta bort något som funkar?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av Wiiizzy »

Rock eller inte, det viktigaste tycker jag är att patienten och kollegor enkelt kan se vilket yrke som de olika personerna i personalen har. Det räcker enligt mig inte med namnlapp, dels för att man måste se personen rakt framifrån för att kunna läsa och dels för att skyltar kan vara svårlästa exempelvis för personer med synskador.

Jag orkar inte riktigt lägga mig i debatten om rockens vara eller inte vara. Men om man nu ska slopa rocken tycker jag att den ska ersättas av ett annat plagg som tydligt identifierar en. Plagget kan exempelvis vara färgkodat. Viktigt är då att klädseln är färgat på ett sådant sätt att färgen syns från alla vinklar och inte bara att exempelvis framsidan på kragen är färgad. Om samma system tillämpas i hela Sverige kommer patienterna snart lära sig att se skillnad på exempelvis ssk och läkare.
Skriv svar