Kortärmad rock kontamineras lika fort som långärmad

Frågor, svar, nyheter, artiklar, föredrag, et cetera.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av Spock »

Vet inte hur mycket Tv-serien Scrubs speglar verkligheten i USA men jag har för mig att läkarna där har en särskild färg på sina sjukhuskläder och ssk en annan.
Wiiizzy skrev:Rock eller inte, det viktigaste tycker jag är att patienten och kollegor enkelt kan se vilket yrke som de olika personerna i personalen har. Det räcker enligt mig inte med namnlapp, dels för att man måste se personen rakt framifrån för att kunna läsa och dels för att skyltar kan vara svårlästa exempelvis för personer med synskador.

Jag orkar inte riktigt lägga mig i debatten om rockens vara eller inte vara. Men om man nu ska slopa rocken tycker jag att den ska ersättas av ett annat plagg som tydligt identifierar en. Plagget kan exempelvis vara färgkodat. Viktigt är då att klädseln är färgat på ett sådant sätt att färgen syns från alla vinklar och inte bara att exempelvis framsidan på kragen är färgad. Om samma system tillämpas i hela Sverige kommer patienterna snart lära sig att se skillnad på exempelvis ssk och läkare.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av empezar »

I akuta situationer där man är flera läkare och ssk vid patienten, och där personalen kanske inte känner till varandra (stort sjukhus, inhyrda läkare, etc) är det väldigt viktigt att man vet vem man pratar med. Läkare och sjuksköterskor har ju faktiskt helt olika arbetsuppgifter. Där kan varje sekund vara livsviktig och "vem är läkare?" tar minst en sekund att fråga och minst två sekunder att svara på.

Varför är läkarrock bakåtsträvande? Bara för att det är SKILLNAD på läkare och sjuksköterskor gällande deras YRKESUPPGIFTER betyder ju inte att det ena är bättre än det andra. Jag kan inte förstå varför det skulle vara dåligt att se skillnad på dem.

Angående att som patient inte veta vem som är läkare så kan jag tänka mig att det finns rätt många som inte vill stirra ner läkare/ssk/usk på bröstregionen alltför länge och därmed inte hinner läsa (själv uppskattar jag att det är ca tio procents chans att jag lyckas se vilken titel någon har när jag ögnar deras bröstkorg efter namnbrickan), eller att man inte ens vill fråga för man kanske tror att personen tar illa upp om man frågar, etc. Det finns väldigt blygsamma människor där ute som jag inte tycker man ska glömma.

Sen har vissa läkare (på t ex Akademiska sjukhuset) inte ens någon namnbricka på sig med titel, utan bara bussarong som alla andra. Då är det ju helt omöjligt att veta om man inte frågar rakt ut.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
ajk

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av ajk »

empezar skrev: Varför är läkarrock bakåtsträvande? Bara för att det är SKILLNAD på läkare och sjuksköterskor gällande deras YRKESUPPGIFTER betyder ju inte att det ena är bättre än det andra. Jag kan inte förstå varför det skulle vara dåligt att se skillnad på dem.
empezar skrev: Varför är det ett så stort problem för dig att läkare ska få ha en symbol och något som gör att det syns att man är läkare? Om det nu finns läkare som tycker den här historiska symbolen är viktig, varför kan de inte få tycka det? Vad är det som är så himla hemskt med läkarrocken? Ska vi ta bort polisernas uniform också?
Du säger ju själv att det är en historisk symbol. Att vilja ha tillbaka eller stärka en historisk symbol är för mig bakåtsträvande. Nu har jag inte sagt att det är dåligt enbart för att det är bakåtsträvande (det kanske är bra att vara just det ibland) men det är fortfarande bakåtsträvande. Inte sant? Att det är en historisk symbol är inte heller (enligt mig) korrekt argument för rocken.

Nu är jag bara läkarstudent än så länge så jag har ju faktiskt inte alltför stor erfarenhet av hur det är på sjukhusen. Jag tror ändå att du kraftigt överskattar vikten av att snabbt kunna avgöra vem som är vem. Jag har svårt att tro att den där läkarrocken räddar några liv.

Dock kan jag tänka mig att en mindre hierarkisk vård kanske kan stå för nåt liv här och där i långa loppet på grund av mer trivsel och kanske mer motiverade sjuksköterskor och ett allmänt mer harmoniskt arbetsklimat. För att rocken signalerar makt och status tycker jag ändå.

Jag kan ha helt fel nu, och jag ber om ursäkt för att jag är lite plump nu men, here it goes...
Jag tror att dina åsikter har sina rötter i fåfänga och prestigejakt och du söker fram argument för att försvara dina åsikter. T.ex. som din antydan att rocken skulle kunna vara skillnad mellan liv och död i många situationer. Jag tror att du själv innerst inne tycker att det argumentet är lite i det svagaste laget.

Att jag tror så här är också varför jag ens bryr mig om att att andra bryr sig om rocken. Jag tror att ju mer prestigelösa läkare blir, desto mindre viktigt tycker de också att det är med rocken. Och ju mindre prestigelösa läkare vi har, då tror jag också att vi har en bättre vård.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av empezar »

ajk skrev:Du säger ju själv att det är en historisk symbol. Att vilja ha tillbaka eller stärka en historisk symbol är för mig bakåtsträvande.
Om du inte lägger någon positiv eller negativ värdering i "bakåtsträvande", så visst, läkarrocken är bakåtsträvande. Det är grusvägar också. Annars får du gärna förklara varför det är negativt att vara konservativ.
ajk skrev:Att det är en historisk symbol är inte heller (enligt mig) korrekt argument för rocken.
Precis, för dig. Ska man avskaffa något för att vissa personer ogillar detta (och helt bortse från att vissa gillar det), och bara därför?
ajk skrev:Jag tror ändå att du kraftigt överskattar vikten av att snabbt kunna avgöra vem som är vem. Jag har svårt att tro att den där läkarrocken räddar några liv.
Jag baserar detta på historier från äldrekursare som varit med om situationer där det uppstått frustrerande problem med att förstå vem som är ansvarig för vad i en akut situation. Jag har aldrig påstått att läkarrocken räddar liv. Däremot skulle ovisshet om vem som är ansvarig för vad kunna försvåra livräddningen, och kanske göra så att någon avlider som inte hade behövt göra det. Hur man gör det solklart för personalen vem som är vem spelar ingen roll i det här fallet. Om man ska tatuera "LÄKARE" i pannan på läkare, eller ge dem en färgkodad bussarong är möjliga lösningar, kanske rentav bättre än läkarrock eftersom jag kan tänka mig att en läkarrock mest är i vägen när man har patientkontakt. Det jag främst motsätter mig i den här diskussionen är att man vill göra det så himla svårt att se vem som är vad, och VARFÖR man gör det. För hittills har jag svårt att se att något annat än Jante ligger bakom.
ajk skrev:Dock kan jag tänka mig att en mindre hierarkisk vård kanske kan stå för nåt liv här och där i långa loppet på grund av mer trivsel och kanske mer motiverade sjuksköterskor och ett allmänt mer harmoniskt arbetsklimat. För att rocken signalerar makt och status tycker jag ändå.
Att läkare signalerar makt och status tycker inte jag är något dåligt. Med det sagt är det inte därför jag valt att bli läkare...
ajk skrev:Jag kan ha helt fel nu, och jag ber om ursäkt för att jag är lite plump nu men, here it goes...
Jag tror att dina åsikter har sina rötter i fåfänga och prestigejakt och du söker fram argument för att försvara dina åsikter. T.ex. som din antydan att rocken skulle kunna vara skillnad mellan liv och död i många situationer. Jag tror att du själv innerst inne tycker att det argumentet är lite i det svagaste laget.
Din ursäkt godtages, och ja, du har helt fel. Jag tänker avstå att genomföra någon slags psykoanalys på dig, eftersom det knappast främjar diskussionen.
ajk skrev:Att jag tror så här är också varför jag ens bryr mig om att att andra bryr sig om rocken. Jag tror att ju mer prestigelösa läkare blir, desto mindre viktigt tycker de också att det är med rocken. Och ju mindre prestigelösa läkare vi har, då tror jag också att vi har en bättre vård.
Här är jag av annan åsikt, och det bygger på absolut ingenting alls, precis som ditt påstående. Jag tror inte att anledningen till varför man blir läkare spelar någon roll över huvud taget. Det enda som spelar roll är hur duktig man är på att få patienterna att förstå vad man säger, göra som man säger, känna att de har fått säga sitt och att läkaren har lyssnat och gjort en bra bedömning, och självklart att man ställer rätt diagnos. Om man gör det för att man vill tjäna pengar och köpa en Audi Q7 med bling-bling-fälgar spelar då ingen roll alls. Sen om du tror att det finns en korrelation mellan anledningen till att man söker till läkare och hur bra läkare man sedan blir (hur mäter man det?) så får det stå för dig. Jag är själv rätt led på just den diskussionen, eftersom det bara är en massa åsikter (oftast utan verklighetsanknytning), och självklart råkar man själv alltid tillhöra kategorin som kommer bli en fucking awesome doctor.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av Nils »

En personlig önskan inför diskussionens fortsättning:
Inom vetenskapen anses god argumentation handla enbart om saken och inte om budbäraren. Det skall inte spela någon roll vem som gör ett påstående, eller varför; det som skall räknas är påståendets rimlighet och vilka omständigheter / bevis / resonemang som talar för och emot det. "Budskapet är allt och budbäraren är irrelevant", typ.


Diskussioner spårar snabbt ur när de börjar handla om personer istället för själva diskussionsämnet. Undvik det framöver. Vid behov kommer administrativa åtgärder att användas.
/ Nils som moderator
Gäst

Re: Kortärmad rock kontamineras lika fort som traditionell l

Inlägg av Gäst »

Borta i det stora landet i väster är man inte rädda för att yrkeskategori ska synas tydligt:

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/mod ... ardklader/
Skriv svar