Vad i KI:s schema är QUIZ?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
idolin
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 okt 2008, 13:37

Vad i KI:s schema är QUIZ?

Inlägg av idolin »

Hallo!

Kollade in schemat för termin 1 på KI. En fråga: vad r QUIZ för något? Något sorts prov?
idolin
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 okt 2008, 13:37

Re: Vad i KI:s schema är QUIZ?

Inlägg av idolin »

Sorry, hittade svaret själv. Om jag förstår det rätt alltså någon sorts dugga fast internetbaserad?
Camilla_S
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 maj 2008, 16:13

Re: Vad i KI:s schema är QUIZ?

Inlägg av Camilla_S »

Ja du, Quizen på KI är lite av en sort för sig =) Det är precis som du själv skrev, ett internetbaserat självtest. Det är obligatoriskt att genomföra, men på nåt sätt anonymt. Fungerar som en enkät, där du svarar och kursledningen får en procentuell fördelning över hur många som svarade vad, men vad jag har hört inte vem som svarade vad. Det finns således ingen gräns för att bli godkänd, utan du får själv avgöra om du tycker att du ligger på en lagom nivå eller inte.

Kan tillägga att innan quizen kom var det muntliga duggor på de avsnitt det nu är quiz på. Sen är det upp till var och en vad man föredrar!
idolin
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 okt 2008, 13:37

Re: Vad i KI:s schema är QUIZ?

Inlägg av idolin »

Jaha, vad intressant. Skönt kanske att det inte är någono godkänt-gräns men ändå bra att bli testad och få en uppfattning av om man hänger med eller inte.

Passar på att fråga dig lite mer, hoppas det är ok. :-)

De här placeringarna på vårdcentral som man har redan från början, hur ofta är det? Någon dag i månaden eller kanske oftare?

Är många som träffas på kvällar alt. träffas på helger för grupparbeten o.d.? Om jag börjar plugga på KI kommer jag till exempel ha svårt att jobba med folk på kvällar/helger, men jag antar att det kanske finns några till med småbarn på utbildningen som är i samma sits. :-)

Annars, känner du dig nöjd med utbildningen så här långt? Är det bra lärare, intressanta föreläsningar och trevlig stämning?

Tack på förhand! Om du inte orkar svara så är det helt ok, blev många frågor. :-)
Camilla_S
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 maj 2008, 16:13

Re: Vad i KI:s schema är QUIZ?

Inlägg av Camilla_S »

Fråga på du bara, jag hängde ofta här innan jag blev antagen och har fått mängder av hjälp!

Vårdcentralsplaceringen är 1 dag/mån och den vc du blir tilldelad gäller i två år. Det var flera i min klass som har barn som var oroliga inför placeringen, men jag har inte hört några klagomål sen vi fick beskeden. En grupp är placerade i Strängnäs, jag tror att de är längst bort. Jag har min placering i Märsta, vilket är en bit bort det med. Jag brukar dock vara hemma runt 17 på mina vc-dagar (bor centralt). Så det blir inte extremt långa dagar... De flesta är trots allt placerade inom rimliga avstånd, det är bara extremfallen som man hör talas om.

Jag vet inte riktigt hur alla grupper arbetar, men ofta finns det tid i schemat avdelat för grupparbetena. Min grupp har inte pluggat på helger/kvällar någon gång under hela terminen. Däremot har vi träffats för att ha kul, men det är ju en annan femma :D

Jag är jättenöjd med mitt val, det känns helt rätt. Jag tycker att tempot är rätt högt, men det finns de som läser utbildningar parallellt, så det är ju olika hur man uppfattar saker. Man får en skön start i och med kollot (missa inte det...!) och den första kursen Upptakten. Då har man gott om tid att lära känna varandra, inga större krav på prestation förutom små inlämningsuppgifter och en del intressanta föreläsingar.

Böcker och dylikt är ingen större idé att köpa före terminsstart, för som sagt, på Upptakten krävs ingen litteratur. När det sedan behövs så kan du höra dig för med dina faddrar (som du träffar på kollot och är en ovärdelig källa för info) vilka böcker som funkar och vilka man behöver.

Hoppas det hjälpte! Jag kikar in här ibland, så tveka inte att fråga mer om nåt dyker upp :D
idolin
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 okt 2008, 13:37

Re: Vad i KI:s schema är QUIZ?

Inlägg av idolin »

Tusen tack för svar!

Läste du på lite extra från gymnasiekemin innan du började? Är det gymnasie-3:ans kurs som är den nödvändiga då?
Camilla_S
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 maj 2008, 16:13

Re: Vad i KI:s schema är QUIZ?

Inlägg av Camilla_S »

Ja, jag läste lite i kemiboken innan jag började. Väldigt lite måste jag dock tillägga! Jag kan inte säga att det har haft någon större betydelse, då som jag tidigare nämnt, Upptakten ligger först. Efter det läste vi om cellen och lite embryologi, sen drog mag-och tarmkanalen igång. Det är framförallt vid avsnitt 6 på DFM1 som den tyngsta kemin kommer igång - och då har du troligtvis redan glömt det du repeterade innan du började :D Jag har läst lite vid behov då jag känt att jag saknat vissa basala kunskaper... men visst, repitition är ju aldrig fel :wink: Kanske lägga lite krut på att repetera cellen innan, jag tror att det ger mer initialt än just kemin - om du nu måste välja.

Är antagningen klar så du vet att du är antagen? Om så är fallet kan jag bara gratulera dig till att ha kommit in på en superkul utbildning!
idolin
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 okt 2008, 13:37

Re: Vad i KI:s schema är QUIZ?

Inlägg av idolin »

Hej!

Tack igen för att du är så snäll och svarar!

Antagningen blir klar nästa vecka, men jag hoppas att mitt 2,0 på HP ska räcka. Jag har pluggat en utbildning på KTH redan och jobbat i 6 år, så det känns lite speciellt om det blir plugg igen, men jag ser verkligen fram emot det, ska bli så kul! Hoppas nu bara att det inte händer nåt alldeles konstigt som gör att 2,0 inte räcker till. Men, jag har 5 år på mig innan HP-resultatet går ut så någon gång borde det gå vägen! :-)
Skriv svar