Byte från Umeå Universitet till Karolinska Institutet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
jens84
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 dec 2008, 07:58

Byte från Umeå Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av jens84 »

Hej, jag har lite funderingar på att byta från Umeå till KI typ efter termin 3 eller 4 någon gång så jag undrar om det är någon som bytt/känner någon som har bytt studieort från Umeå till Stockholm? Isåfall Vilken termin och hur mycket fick ni tillgodoräkna?
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Byte Umeå till KI

Inlägg av johanni »

Hej

Är det möjligt att läsa T1 på läkarprogrammet i Umeå och sedan hoppa av lagom till terminens slut för att söka läkarprogrammet på KI till våren? Eller medför detta några problem? Jag räknar inte med att kunna tillgodoräkna mig något.
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Re: Byte

Inlägg av cortege »

johanni skrev:Hej

Är det möjligt att läsa T1 på läkarprogrammet i Umeå och sedan hoppa av lagom till terminens slut för att söka läkarprogrammet på KI till våren? Eller medför detta några problem? Jag räknar inte med att kunna tillgodoräkna mig något.
Hej Johanni.

Nej detta fungerar utmärkt. Jag har hört att läkarprogrammet i Umeå fokuserar mycket mer på cellbiologi, medan KI fokuserar hårt på biokemi.

Så efter T1 på både Umeå och KI kan du snarare räkna med att ha en finare bredd på din utbildning. Åtminstone kan du rättfärdiga ditt byte på detta sätt. =)
Livet går vidare.
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Ev byte (Umu till KI)

Inlägg av johanni »

Hej

Har precis påbörjat läkarstudier vid UmU och funderar på att byta till KI nu till våren av olika skäl, bla pga att jag är väldigt intresserad av forskning och kanske senare att arbeta internationellt. Min fråga är därför följande:
Vilket är bäst? Att jag börjar om läkarutbildningen från scratch på KI eller att jag försöker tillgodoräkna mig det vi läser här på T1 i Umeå? För min del spelar en extra termin hit eller dit ingen roll då jag är så pass ung. Läste lite i en text som Nils hade skrivit att det inte ser så bra ut på CV:t om man har gått en extra termin, men samtidigt kan jag tycka att det inte ser så bra ut om man har flaxat runt mellan olika lärosäten.

Tacksam för svar
Gäst

Re: Ev byte

Inlägg av Gäst »

johanni skrev:Hej

Har precis påbörjat läkarstudier vid UmU och funderar på att byta till KI nu till våren av olika skäl, bla pga att jag är väldigt intresserad av forskning och kanske senare att arbeta internationellt. Min fråga är därför följande:
Vilket är bäst? Att jag börjar om läkarutbildningen från scratch på KI eller att jag försöker tillgodoräkna mig det vi läser här på T1 i Umeå? För min del spelar en extra termin hit eller dit ingen roll då jag är så pass ung. Läste lite i en text som Nils hade skrivit att det inte ser så bra ut på CV:t om man har gått en extra termin, men samtidigt kan jag tycka att det inte ser så bra ut om man har flaxat runt mellan olika lärosäten.

Tacksam för svar
Tja Johan!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ev byte

Inlägg av Nils »

En extra termin på grund läroplansskillnader vid byte till annat lärosäte är inte en belastning, enligt en äldre svensk läkare i USA som jag har pratat med om just detta - särskilt när det gäller byte till ett lärosäte som anses vara bättre eller på grund av medicin-relaterade orsaker (t.ex. att det finns en forskningsgrupp som man vill gå med i vid det andra lärosätet för att fördjupa sig i ett visst område). Det kommer bara att se bra ut ifall du lyckas "byta upp dig" till Karolinska Institutet, oavsett om det blir en termins fördröjning till examen.
:)
Delagardi
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 jul 2011, 13:07

Re: Ev byte

Inlägg av Delagardi »

Gäst skrev: Tja Johan!
Vilken av alla Johan? Finns en del i klassen :flinar:
Snubben

Fråga: Byte från Umeå till KI

Inlägg av Snubben »

Hej jag läser termin 2 i Umeå Universitet och skulle vilja byta till KI så att jag kan vara närmare hem familj och vänner. När är det som mest smärtfritt att byta? Vill inte läsa en termin för mycket i onödan eller byta en termin tidigare och då missa tillfället att kunna tillgodoräckna mig två terminer etc.

Skulle vilja byta så snabbt som möjligt, dvs mellan T2 och T3 eller mellan T3 och T4.

Är det någon som har erfarenhet av detta?
När är det som mest smärtfritt att byta?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Fråga: Byte från Umeå till KI

Inlägg av Nils »

Det brukar vara som smidigast (d.v.s. minst krångel och kompletterande uppgifter) att byta vid gränsen mellan preklin och klin men nackdelen är att olika lärosäten når fram dit olika snabbt och därför kan man bli tvungen att hoppa ner en termin. KI är där efter termin 4, så ifall preklin slutar senare i Umeå så är det "så tidigt som möjligt" som gäller - med reservation för att olika tidpunkter kan fungera olika smidigt beroende på vilka kurser man har hunnit läsa. Har tyvärr inte järnkoll på preklin för vare sig Umeå eller Karolinska...
gast

Re: Fråga: Byte från Umeå till KI

Inlägg av gast »

Lånar tråden
Betyder detta att man kan hoppa upp en termin om man läser på ett lärosäte som börjar klin termin 5 till ett lärosäte som börjar klin termin 6?
Skriv svar