Byte från Umeå Universitet till Karolinska Institutet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Fråga: Byte från Umeå till KI

Inlägg av Nils »

Sannolikt inte. Jag skulle gissa att de då vill att du ska komplettera sådant som de anser att du kan ha missat helt eller åtminstone bara läst ytligt om.
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Re: Fråga: Byte från Umeå till KI

Inlägg av Wolthura »

Överflyttning till KI
Information till studenter som önskar överflyttning från annan utbildningsort till Karolinska Institutet

Programnämnden för läkarprogrammet vid KI har 2009-05-06 fattat beslut att tills vidare inte erbjuda platser för antagning till senare del av utbildningen. Beslutet omfattar programmets samtliga terminer. Orsaken till beslutet är att det inte finns lediga kursplatser i tillräcklig utsträckning för att anta nya studenter.

Studenter som är antagna vid andra lärosäten hänvisas till att söka läkarprogrammet vid Karolinska Institutet via ordinarie antagning. Vid en eventuell antagning har dessa studenter rätt att få sina tidigare studier prövade för tillgodoräknanden.

Källa: http://pingpong.ki.se/public/courseId/5 ... em=3849792
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Fråga: Byte från Umeå till KI

Inlägg av Backworldsman »

Till det bör tilläggas:

"Läkarprogrammens utformning varierar mellan lärosätena i Sverige, exempelvis så läser studenterna vid KI all patologi på termin 3 (kursen Den sjuka människan 1). Bla detta begränsar möjligheterna att tillgodoräkna tidigare läkarstudier.

Vid beviljade tillgodoräknanden kan du eventuellt erbjudas en plats på högre termin, termin 2-10. Detta sker endast i mån av plats.

Det är inte möjligt att ansöka om studiemedel för de kurser eller moment som tillgodoräknas.

Eventuella tillgodoräknanden av Integrerad deltentamen bedöms enligt Programdirektorbeslut [...]"

Källa: http://pingpong.ki.se/public/courseId/5 ... em=3849899

Direkta byten verkar alltså inte möjligt men om du blir antagen till termin ett via den ordinarie antagningsprocesen så verkar det fortfarande finnas en möjlighet till att få hoppa in på en högre termin genom att tillgodoräkna dig tidigare studier vid andra läkarprogram.
Gäst

Byte från Umeå - tillgoräkning

Inlägg av Gäst »

Hej
Ni som bytt till KI från Umeå efter termin 2 eller 3, hur mycket har ni fått tillgodoräkna er av det ni läst?
Ume

Byte från Umeå Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av Ume »

Hej!
Jag vill byta från Umeå till Karolinska efter att ha läst 4 terminer här i umeå. Är det någon som har någon erfarenhet av detta eller känner någon som har det? Hur mycket av Umeås första 4 terminer får man tillgodoräkna sig på karolinska? (Att behöva plugga lite dubbelt för att ta igen saker är inte ett problem). Jag har tillräckligt bra på HP för att bli antagen till våren också.

Mejlade stvl på karolinska men de vägrade svara. Copy pastade texten som står på deras hemsida som svar: "vi gör bedömningen först när den sökande har blivit antagen till programmet."

Vore trist att söka till karolinska och därmed förlora min plats vid Umeå (då man ju bara kan bli antagen till max 45 HP per termin). För att sedan inte kunna tillgodoräkna mig särskilt mycket och få hoppa ner någon eller några terminer.

Mycket tacksam för svar!
Gäst

Byte från Umeå Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av Gäst »

Ume skrev:Hej!

Vore trist att söka till karolinska och därmed förlora min plats vid Umeå (då man ju bara kan bli antagen till max 45 HP per termin). För att sedan inte kunna tillgodoräkna mig särskilt mycket och få hoppa ner någon eller några terminer.

Mycket tacksam för svar!
Kan inte svara för byte av ort men antagningsprocessen fungerar inte så som du tror. Om du söker KI via antagning.se kommer du INTE förlora din plats vid Umeå. Spärren 45 HP gäller bara antagning, hänsyn tas inte till tidigare antagna program.
Ume

Byte från Umeå Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av Ume »

Jo, men i Umeå (och typ alla andra universitet?) så måste vi söka varje kurs som vi ska läsa nästa termin inom programmet. Om man missar det eller blir struken så får man endast börja på nästa kurs vid mån av plats. Och Umeå tar ju in exv. biomedicinarstudenter Och har antagning till senare delen av programmet som dom fyller upp med.
Jspr

Byte från Umeå Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av Jspr »

Jo, men i Umeå (och typ alla andra universitet?) så måste vi söka varje kurs som vi ska läsa nästa termin inom programmet.
Wat? det låter ju helt sjukt. En av de viktigaste grejerna med att läsa på ett program är ju att man inte behöver hålla på och trixxa med antagningsprocesser. Jag har läst program i Uppsala och KI. Ingen av de har ett sånt system, man söker in till starten och sen behöver man aldrig mer besöka antagning.se
KIaren

Byte från Umeå Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av KIaren »

Jspr skrev:Wat? det låter ju helt sjukt. En av de viktigaste grejerna med att läsa på ett program är ju att man inte behöver hålla på och trixxa med antagningsprocesser. Jag har läst program i Uppsala och KI. Ingen av de har ett sånt system, man söker in till starten och sen behöver man aldrig mer besöka antagning.se
Jag tror det här är vanligare än man anar (för oss som har upprop :tunga: ). Umeå, Örebro och vissa program i Uppsala/SU kör med sådant system. Jag vet inte varför man har såhär, hade väl varit enklare för samtliga parter med ett traditionellt upprop?

Till TS: Kan bara svara på tillgodoräknanden generellt då jag bytte från ett annat lärosäte. De är hårda med att inte ge information innan antagningen, så kolla på kurswebben och stäm av med lärandemålen är mitt tips. Jag tror att du bör kunna tillgodoräkna dig en hel del från termin 1-4 men det brukar bli några obligatoriska moment/delar av tentor man får resta. En viktig faktor som spelar in är hur djupt de olika kurserna går och naturligtvis hur mycket kurserna täcker in varandra. VFU bör gå att tillgodoräkna relativt smärtfritt, åtminstone för de första kurserna.

Uppskatta redan nu hur många som tar uppehåll/kommer tillbaka inför T5 då det går att efterregistreras i mån av plats på en kurs. Det händer att kurserna inte blir helt fyllda. Jag tipsar även om att ha alla papper utskrivna i god tid då TG med kursplaner, studieintyg och blanketter tar en hel del tid i anspråk när man väl sitter där.

Lycka till!
Jolle

Byte från Umeå Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av Jolle »

Bytte du från umeå till ki till slut eller? Försöker göra ett likadant byte nu efter fyra terminer i umeå. Skulle vara skönt om man visste hur mycket/lite man får tillgodoräkna sig
Skriv svar