Plugga på gamla tentor?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Plugga på gamla tentor?

Inlägg av Gäst »

DFM1 tentan börjar närma sig och har hört mycket om att det är jätte bra att plugga på gamla tentor. Jag förstår dock inte varför. Ja, man förstår upplägget och hur djupt man behöver svara, men att använda tentor för inlärning känns helt fel. Många av kurskamraterna planerar att bara plugga utifrån frågor på gamla tentor, men brukar frågor verkligen repeteras? Det låter ju helt ologiskt. Någon som har rekommendationer på hur man kan lägga upp plugget?
Michelle P
Inlägg: 32
Blev medlem: 02 maj 2018, 09:08

Plugga på gamla tentor?

Inlägg av Michelle P »

Jag tänker mig att det är ungefär samma taktik som instuderingsfrågor
Jspr

Plugga på gamla tentor?

Inlägg av Jspr »

För att det ger ett ramverk kring vad som tidigare ansetts som särskilt relevant kunskap att examinera. Frågorna repeteras sällan men de kan uppvisa ett visst släktskap och det hjälper ofta att strukturera inläsning kring dessa. Känner dock att det är lite oklart vad som känns ologiskt för din del av detta.
Revlic
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 okt 2015, 22:58

Plugga på gamla tentor?

Inlägg av Revlic »

"Frågorna repeteras sällan"? Fel, frågorna repeteras extremt mycket, det är just därför man pluggar gamla tentor, man memorerar svaren utan större förståelse, vilket också är varför det "känns helt fel". En vecka efter tentan är allt glömt.
Skriv svar