Relevant för kortare väntetid på AT

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Guest

Relevant för kortare väntetid på AT

Inlägg av Guest »

Hej, jag undrar vad som kan vara relevant att hålla på med parallellt med studierna för att sticka ut och vara en mer attraktiv läkarstudent när man ska söka AT. Jag tänker främst då på typ sommarjobb eller deltidsjobb vid sidan av, forskning eller annat som kan förkorta ens väntetid.
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Relevant för kortare väntetid på AT

Inlägg av Hakke1 »

Hej Guest! Är en fråga som inte har några direkta svar på då sjukhusen har olika profiler de antagligen jobbar efter. T.ex. är forskning antagligen ett större plus i ett CV vid ansökan till AT i universitetsstäderna (främst Sthlm) än om du försöker dig på Norrlands inland. Generellt kan man väl säga följande:
-Majoriteten behöver vik:a minst ett halvår efter examen för att få AT och det vik:et kan avgöra väntetiden rätt mycket. I Stockholm leder ett "narkosår" eller vikariat på akuten/medicin/kirurgen snabbare till AT än vik på psyk/geriatrik (min uppfattning när jag pratat med äldrekursare).
-Underläkarvik:et efter T9 - riktigt bra! Sök dig ut i landet till ett mindre sjukhus/ort där du kan tänka dig att jobba som även har AT. Mycket bra tillfälle att visa upp dig och skaffa kontakter på orten. Om du är Stockholmsstudent och istället valt att söka Stockholmsjobb kan du fortsätta med vik:et under T10/11 parallellt med studierna, speciellt vanligt inom psyk/geriatrik.
-USK-jobb är alltid bra att ha; om inte annat kan det på vissa AT-orter ge någon extra hundralapp i lön per månad om du saknar annan vårderfarenhet.
-Kåraktivitet där du haft ansvarsposter tyder på att du har goda ledaregenskaper, något som är bra att ha som läkare.
-Forskning är essentiellt om du vill ha forskar-AT, men plus i kanten till de stora universitetsorterna som tidigare nämnt.
Lakarstudenten

Relevant för kortare väntetid på AT

Inlägg av Lakarstudenten »

Bra svar ovan!
Lite off topic men:
Tycker det är rätt pinsamt att man ska "behöva" göra annat vid sidan av studier eller efter studierna vänta, ibland över 1 år för att få göra allmäntjänstgöring som på ngt vis ska vara en obligatorisk del av själva utbildningen.

Plötsligt har man ökat platserna på programmet men inte ökat AT platser. Det bådar endast för en sämre framtidsutsikt för oss som skall bli läkare.

Jag har träffat studenter som jobbat som underläkare med en lön runt 22k i Stockholmsområdet i 1-2 år innan de fick AT i Stockholmsområdet. Är det rimligt efter 5.5 års utbildning som också är en av de tuffaste i landet?

Idag tar jag för givet att jag ska behöva flytta till någon liten ort där jag inte alls vill bo i över 18 månader för att få avsluta min utbildning. Är det inte ett jävla skämt egentligen?
Jag är ung, har ingen familj så jag kan säkert göra detta men just att det är ett "måste" är rätt pinsamt.

Kommer säkert möta massa som nu skriver "men det är bra för blabla, man lär sig mycket tjosansvejsan" men ingen av mina vänner som pluggar handel eller civilingenjör måste åka upp till Kiruna i 1.5 år för att bli klar med sin utbildning :tummener:
"Byt till handel då". Nej jag gillar medicin, jag ser fram emot mitt yrke. Men att man försökt lösa "problemet med få läkare inom vården" med att bara öka utbildningsplatser och inte ens kolla längre fram vad som sker med AT är förskolenivå.

Tack för tipsen dock Hakke!
Vet du (eller någon annan) om man fortfarande kan utföra AT utomlands?
Hörde om någon som för ett par år sedan gjorde AT i Danmark tex då denne tröttnat på att vänta hemma.
Även hört att det kanske ska gå att göra i andra länder?
Jspr

Relevant för kortare väntetid på AT

Inlägg av Jspr »

Förskolenivå? Njea, det finns ekonomiska intressen som styr detta givetvis med en rejäl dos inkompetens bakom det.

Utöka antalet utbildningsplatser går bra centralt. Utöka AT ligger inte på samma politiska nivå utan är beslut som ska fattas inom landstingsbudgeten. Jag vet inte hur mkt erfarenhet du har av att jobba inom landsting men det är lite som att pissa i 40m/s motvind när det gäller att realisera saker som kommer kosta pengar.

22k i månaden, gärna lite överambitiös och ångestdriven, som dessutom kan gå jour när det krisar låter ju som alldeles utmärkt arbetskraft i deras öron.
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Relevant för kortare väntetid på AT

Inlägg av Hakke1 »

Har ett par bekanta som gör AT i Danmark just nu och en kursare som börjar till våren, så det går absolut! Systemet där är att ATn är ett år långt och delas upp i två olika 6-månadersplaceringar som man blir lottad till, samt att man inte söker till specifika orter som man gör här- man söker AT och blir placerad/utlottad till den ort man sedan gör sin AT i (som jag förstått det). Det ska eventuellt även gå att göra i Turnus (AT) i Norge men vet inte hur det funkar rent praktiskt; d.v.s. hur man söker osv.

Edit: vad gäller UL-löner i Stockholmstrakten var minimilönen för sommarvik efter T9 23500 kr i somras och klättrar upp några tusenlappar efter examen.
Skriv svar