Blir det roligare efter preklin?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
KIStudent

Blir det roligare efter preklin?

Inlägg av KIStudent »

Går T1 och än så länge har vi väl inte kommit så långt.
Ändå känner jag att de flesta föreläsningarna är rätt trista och det är bara ett par av dem som, när man går ut, känner att man faktiskt lärt sig något.

Visst kan jag plugga mig igenom allt men motiverad eller intresserad blir jag inte direkt av mag-tarmkanalens biokemi detaljer.

Blir det intressantare sen på klin? Jag vet att detta lägger grunden för allt osv, men just nu känner jag lite ångest för att plugga 5,5 år till om allt ska handla om molekyler i magen (negativ generalisering men ni fattar).
whodis
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 aug 2015, 07:44
Kontakt:

Blir det roligare efter preklin?

Inlägg av whodis »

Vad är det då du gillar med medicin?
janne
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jul 2015, 14:21

Blir det roligare efter preklin?

Inlägg av janne »

Jag vill lägga till med frågor om hur förändringen blir till klin-delen. Rent praktiskt, hur ser det ut i framförallt KI, 4 dagar på sjukhus och en dag undervisning eller hur är det? Och de dagar ni är på sjukhus, är det så att ni skuggar en läkare? Om man blir utplacerad i exempelvis Huddinge, tillbringar man all tid där eller är man i Solna också.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Blir det roligare efter preklin?

Inlägg av Nils »

@ KIStudent:

Det är på de kliniska terminerna som "den riktiga läkarutbildningen" börjar, de prekliniska terminernas syfte är att ge nödvändiga förkunskaper. Det är på de prekliniska terminerna som man börjar träna sig i läkaryrket och deltar i den kliniska verksamheten på nästan heltid. Jag har hört flera säga att de tycker att de kliniska terminerna är när det roliga börjar medan jag inte har hört särskilt många säga sig längta tillbaka till de prekliniska terminerna.

Svaret på din fråga är alltså att du fortfarande har det roliga framför dig, om det är patienthandläggning och administration som du tycker om.
:)
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Blir det roligare efter preklin?

Inlägg av svante »

Jag tycker att man (vi) lärt oss jättemycket på de första månaderna.
Jag kan förstå att det ibland känns långt ifrån praktisk kunskap men det är ju viktigt att förstå de processer som gör att vi faktiskt fungerar / inte fungerar.
Utan basal kunskap i biokemin skulle man ju inte ha möjlighet att förstå vad som gör folk sjuka.

PS. T2 har mindre biokemi ^^
whodis
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 aug 2015, 07:44
Kontakt:

Blir det roligare efter preklin?

Inlägg av whodis »

Precis som skrivs ovan så är preklin viktigt för att förstå patogenes och patofysiologin bakom, även om nu du kommer att glömma bort nästan allt när väl du börjat att arbeta.
Skriv svar