Vart bor studenter och hur tar de sig till KI?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
janne
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jul 2015, 14:21

Vart bor studenter och hur tar de sig till KI?

Inlägg av janne »

Som rubriken lyder: Vart bor ni KI-studenter? Många bor i Flemingsberg några meter från KI Huddinge, stämmer det att de flesta läkarstudenter bor där?

I så fall tar de bussen mellan huddinge och solna eller pendlar de och just med pendlandet är det Karlberg och sen en hurtig promenad på morgonkvisten som gäller?

De som bor kvar hemma en bit från Solna, pendlar dessa eller är det jobbigt i längden i och med KI:s långa dagar? Och är dagarna långa i KI eller är det en myt?


Tackar för svar! Eller supertacksam med tanke på de hundra frågor jag ställt
KI-student

Vart bor studenter och hur tar de sig till KI?

Inlägg av KI-student »

Bostadsmarknaden i Sthlm är trasig och att kunna välja exakt vart man vill bo är svårt om man inte belånar sig/är född in i pengar/har jävligt bra kontakter. Således är alla spridda över hela regionen och somliga pendlar från närliggande mellanstora städer afaik.

Jag tillhör en av de kategorierna ovan och bor på Kungsholmen och cyklar till KI Solna på 10min (väl medveten om att jag har det bra atm).

Dagarna är ibland långa och ibland korta :tunga: , beror mkt på om du kommer vilja hänga kvar och läsa efter att dagens batch av föreläsningar är avklarade eller sporta med MF eller ngt. Märk även väl att bara en liten del moment/föreläsningar är obligatoriska och helt valfria att komma till om man vill. En typisk dag med vad som erbjuds är från kl08.30 till kl15ish, du kan kolla schema på läkarprogs sida på pingpong-KI.
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Vart bor studenter och hur tar de sig till KI?

Inlägg av svante »

Hej,
Att flytta till stockholm är inte det lättaste eller det roligaste.
Om du har det i åtanke ställ dig i varenda bostadskö som du kan, börja med studentbostadsköerna.

Själv bor jag i lägenhet i andra hand som jag hittade genom mitt sociala nätverk (kompisar, familj). Det är helt klart det sättet som går fortast men är jävligt svårt om man inte är från stockholm från början. Hyr man i andra hand från nån man inte känner så kostar det 10000+ för en etta inannför tullarna.

Ett annat alternativ är att dela boende med andra studenter. Det är en del som fått tag i 2:or eller 3:or i förorten, där brukar man kunna dela till rimliga priser. Titta först och främst på ställen som har bra kommunikation med campus i Solna om du ska läsa läkarlinjen, tandläkarna verkar vara i huddinge mer.
KiStud

Vart bor studenter och hur tar de sig till KI?

Inlägg av KiStud »

Bor i Huddinge, närmare bestämt flemingsberg centrum. Jag rekommenderar verkligen att du gör samma sak, det tar inte lång tid att få bostad här och det är oerhört lugnt, trevligt och superbillig köpcentrum! :)
om du är kille kan jag säga hands down att de snyggaste tjejerna är i Huddinge campus. Iaf så tar jag KI-pendelbussen direkt till solna. Det är oerhört bekvämt och skönt att åka med den och jag vet att jag inte kommer ha besvär senare när jag ska välja sjukhus då jag har Huddinge sjukhus 3 min från min dörr. Inget annat sjukhus har så nära studentbostäder som Huddinge <3 Dessutom är det garanterat att jag får sjukhuset då alla bor norrut och ingen vill åka pendel ända hit. Därmed ingen stress att man köpt lägenhet i regionen av ett annat sjukhus som man kanske inte garanterat får (de sjukhus som fler pers vill ha sker lottning). Finns vissa som bor i danderyd (norrut) o måste åka ääända till huddinge, vilket suger rejält. Nej men kör på Huddinge, mitt största tips. Billigare lägenheter också!
T10

Vart bor studenter och hur tar de sig till KI?

Inlägg av T10 »

Var man är och hur långa dagarna är beror mycket på vilken termin du är på. Pre-klinterminerna är mycket på KI i Solna, inte så långa och i te så mycket obligatoriskt.

Under de kliniska terminerna är man utspridd på främst KS, Huddinge, SöS och Danderyd. Man får önska sjukhus och lottas sedan (såvida du inte har barn, då får du välja). Lättast att få välja till är förstås Huddinge, eftersom ingen vill vara där. Hade jag kunnat välja vart jag skulle bo skulle jag valt t ex Älvsjö, där det är bra pendelavstånd åt bägge hållen. Hur långa dagarna är varierar ENORMT mellan olika placeringar, från att du bara är med på rond på morgonen till att du har 8-17.30+ en obligatorisk kvällsjour.
janne
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jul 2015, 14:21

Vart bor studenter och hur tar de sig till KI?

Inlägg av janne »

Intressant, tackar så mycket för att ni alla tog er tiden att svara!
Skriv svar