Hur ofta är man i Huddinge och Solna?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
janne
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jul 2015, 14:21

Hur ofta är man i Huddinge och Solna?

Inlägg av janne »

Hej alla KI studenter! Undrar något som jag inte hittat information om här på forumet: hur mycket kommer man vara i Huddinge respektive Solna under utbildningen? Som jag har förstått är det termin 4(?) man blir utplacerad, hur ofta är man då i skolan? Och är "skola" i Solna eller Huddinge då? Sen undrar jag under den prekliniska tiden: är man oftast i Solna? Hörde att man har en kurs i T3 som är i Huddinge? Kan man förvänta sig vara en del i Huddinge under T1 och T2?
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Hur ofta är man i Huddinge och Solna?

Inlägg av Hakke1 »

Tjena Janne!

T1+2+större delen av 3 är man i princip bara på KI Solna. Man har någon enstaka "Professionell Utveckling"-dag i Huddinge.
Sista delen av T3 är patologi och den läses på KS Solna eller Huddinge. Beroende på vilket sjukhus du har fått för T3-T7 kommer du hamna på olika ställen. De som får KS Solna + Danderyd läser patologin på KS Solna, Huddinge + Södersjukhuset på KS Huddinge.

T4 inleds med en 6-7v lång kurs i farmakologi+mikrobiologi, och den läser alla på KI Solna. Detta är även den sista tiden man är tillsammans som "helklass" - sedan splittras man upp på sitt sjukhusval.

T4-T7 (medicinsk diagnostik+medicin+kirurgi) är man främst på det sjukhus man valt. Dermatologi läser alla på KS Solna, Infektion läser DS+KS på KS Solna och tror (?) att SÖS+HS läser denna på KS Huddinge. Sedan har man totalt 10v SVK (Studentvalda Kurser) under denna period och de 3 kurserna läser man på det sjukhus kursen går på.

T8 (exjobb) inleds med 2v gemensamma föreläsningar på KI Solna som långt ifrån alla går på. Sedan hamnar man där man valt att göra sitt exjobb.

T9-T11 är ett virrvarr av sjukhus och man kommer göra placeringar lite överallt i Stockholm känns det som.

Varje termin har minst en "Professionell Utveckling"-dag och en "Vetenskaplig Utveckling"-dag, och dessa är blandat utspridda över KI Solna + KI Huddinge.

Hoppas jag lyckats bena ut det litegrann åt dig!
janne
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jul 2015, 14:21

Hur ofta är man i Huddinge och Solna?

Inlägg av janne »

Tack för ett fantastiskt bra svar!
Skriv svar