Frågor om DFM2

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Hello222

Frågor om DFM2

Inlägg av Hello222 »

Hej på er,

har lite funderingar kring DFM2. Vad har ni för tips inför DFM2? Vilka böcker rekommenderas? Är DFM2 svårare än DFM1? Vilken bok är det man bör ha inför moment 1? Är det fler som får underkänt på DFM2-tentan jämfört med DFM1-tentan?

Tack på förhand
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Frågor om DFM2

Inlägg av Ahlstein »

Hej!

Jag skulle säga att en anatomisk atlas med latinsk nomenklatur är nästan obligatorisk, själv använde jag Thiemes och tyckte den var bra. En del körde bara Anatomisk bildordbok och det verkar ha fungerat för dem också. Själv föredrog jag lite större och färglagda bilder. Som andra bok skulle jag säga en fysiologibok. Jag läste inte så speciellt mycket i min, andra läste desto mer. Jag själv hade Guyton medans andra förespråkade sin boron boulpaep. Gillar man utförliga faktaredogörelser av typer The Cell är den utmärkt :) Ska dock ge den tummen upp för väldigt fina illustrationer!

Om DFM2 är svårare eller lättare än DFM1. Jag personligen tycker DFM2 var lättare och betydligt roligare. Har inte koll på statistiken för tentorna men pluggar man kontinuerligt och hänger med så ska det inte vara några större problem :)
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Frågor om DFM2

Inlägg av Wolthura »

Hejsan!

Ahlstein skickade mig en uppmaning på messenger om denna tråd och här kommer en litteratursammanfattning om DFM2! http://medikusstudenten.blogspot.se/p/termin-2.html

Jag tycker att DFM2 var lättare, för att den var roligare. Tidsmässigt sett var det nog samma (antal pluggtimmar). DFM1 är nog lättare att klara för den har lite lägre G %, men jag tror att det är ungefär lika många som inte klarar den här. Det verkar ligga på ca 2/3 - 3/4 G, 1/4 - 1/3 U för de mesta duggor och tentor.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Fd DFM2-student

Frågor om DFM2

Inlägg av Fd DFM2-student »

Kan tillägga att det var hela 50% som kuggade den ordinarie tentan för VT15. Försök att inte halka efter är mitt råd. Det är en del detaljkunskap som ska in och det blir mycket enklare om du börjar tidigt! Lycka till! :)
Skriv svar