Behöver man anatomiböcker?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Behöver man anatomiböcker?

Inlägg av Gäst »

Ska börja på KI men har tidigare pluggat utomlands.
Köpte då anatomiböcker som Sobotta Atlas och Moore Clinical Anatomy.

Behövs någon av dessa böcker i plugget ? Annars tänkte jag sälja dem till en vän som ska plugga utomlands, dem är ju värda en rätt så bra peng!
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Behöver man anatomiböcker?

Inlägg av Wolthura »

Jag använde Thiemes Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature 2/e), den tycker jag är jättebra! Finns även som skull and head variant, skitbra. Angående atlas är det mer för T2 och framöver (när det gäller KI). Kolla även in https://www.kenhub.com/ Jag har inte Moore och jag har hittills inte saknat den (ska börja T4). Många i klassen har Sobotta och tycker att dom är jättebra. Vad gäller försäljning skulle jag aldrig sålt min atlas!
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Behöver man anatomiböcker?

Inlägg av Wiiizzy »

Behöver och behöver... njae, men det är ganska najs att ha.
Dessutom är anatomiatlasen kanske den enda boken som aldrig blir för gammal, så den kan du sitta och slå i om 40 år.
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Behöver man anatomiböcker?

Inlägg av Crayon »

Du behöver förstås kunskapen, hur du sen införskaffar den kunskapen är upp till dig. Ett gediget anatomiatlas tycker jag dock borde stå i varje läkarstudents bokhylla. Moore's är inte nödvändigt att ha.
Gäst

Behöver man anatomiböcker?

Inlägg av Gäst »

Sobotta som jag har är dock med engelsk nomenklatur...
Man lär sig på latin i Sverige?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Behöver man anatomiböcker?

Inlägg av Nils »

Latin är standard för anatomi i Sverige.

(Å andra sidan så är de engelska namnen ofta bara anglicerade varianter av de latinska, till exempel översätts latinska "nucleus caudatus" som "caudate nucleus" och "os hyoideum" som "hyoid bone" - det vill säga, adjectivet sätts först och angliceras medan vävnadstypen översätts till engelska. Med lite språklig färdighet så kan en engelsk anatomibok vara nästan lika användbar som en med latinska termer.)
Gäst

Behöver man anatomiböcker?

Inlägg av Gäst »

Vore det inte bättre om vi skulle lära oss engelsk nomenklatur?
För varje svensk läkare som vill jobba utomlands så skulle ju detta vara en fördel + att man talar ju oftast bara i svenska termer gällande anatomi "svanskotan" inte sacrum tex.

Har detta aldrig diskuterats?
Förvisso finns det ju tradition i att det latinska språket är en del av det medicinska yrket.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Behöver man anatomiböcker?

Inlägg av Nils »

Det beror helt på var man skulle arbeta. De latinska namnen är den (främsta) internationella standarden, särskilt utanför de engelskspråkiga länderna.
Skriv svar