Kurslitteratur T2

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
r4ll3
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 jun 2014, 06:17

Kurslitteratur T2

Inlägg av r4ll3 »

Tjo! Har nyss avklarat T1 på KI och köpte bara Biochemistry av Richard A. Harvey, vilket jag tycker var det enda nödvändiga i efterhand.

T1
Cellbiologi, embryologi och genetik - Sammanfattningar från Dropboxmappen
Mag- och tarmkanalens:
histologi - Neurosidan KI gjort för oss + sammanfattningar på epitel och körtlar
anatomi - Sammanfattningar från Dropboxmappen
Fysiologi - Sammanfattningar från Dropboxmappen
Ämnesomsättningen/biokemi - Biochemistry + Sammanfattningar

Cellbiologibok, embryologibok och histologi kändes helt enkelt överflödigt när det fanns så pass bra sammanfattningsmaterial till godo (den som gjort sammanfattningarna på Dropbox har verkligen gjort ett dunderjobb).

T2
Nu inför T2 så har jag förstått det som att anatomi, fysiologi och immunologi är i fokus, vilket låter som roliga ämnen. Vilka böcker såg ni som nyttiga under T2? Vad för fysiologibok bör införskaffas? Vad för anatomibok? KI rekommenderar båda böckerna i fysiologi men det låter överflödigt, Medical physiology : principles for clinical medicine av Bell, David R.; Rhoades, Rodney borde väl räcka? Boronboken känns lite väl köttig.

Basic Immunology är en självklarhet, eller Grundläggande immunologi som är den svenska "motsvarigheten"?

Och Histology : a text and atlas: with correlated cell and molecular biology?

Vilken av dessa rekommenderas för anatomi:
Anatomisk bildordbok
Clinically oriented anatomy
?
gast

Kurslitteratur T2

Inlägg av gast »

Boron är köttig men det är en mycket bra bok som är värd att slita med

Anatomisk bildordbok är ett bra komplement men du vill gärna ha en annan bok också. Kolla lite i vilka anatomiböcker och se vilken du gillar mest. Rekommenderar Sobotta eller Netter.

MvH
g96

Kurslitteratur T2

Inlägg av g96 »

Kan ni ge en link till dropboxsmappen?
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Kurslitteratur T2

Inlägg av svante »

Ja de där sammanfattniningarna skulle man vilja se.
r4ll3
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 jun 2014, 06:17

Kurslitteratur T2

Inlägg av r4ll3 »

Tack för svar!

Sharing is caring mappen:
https://www.dropbox.com/sh/ywx4tixajz3qkte/M4L_klly7U

Jag kan varmt rekommendera sammanfattningarna i cellbiologi, embryologi och genetik, samt för mag- och tarmkanalens fysiologi, histologi och anatomi. För ämnesomsättningen går det lika bra att använda "Biochemistry" fullt ut.

Hus75 tycker jag personligen inte var så jättebra skrivet. Föredrar boken isåfall men brukar använda hus75 för att lärandemålen ju tas upp där (så man vet vad man ska läsa på).
Skriv svar