Antal sökande utanför Stockholm

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av Ahlstein »

Hallå! Jag håller verkligen med om att KI har ett bra läkarprogram. Går just nu T3. Tänkte kommentera Termin1:s inlägg angående anatomin avsnitt 1a. Det är sant att denna inte är fokus på tentamen och att den tenteras av passivt. Dvs man förväntas förstå anatomiska regioner som nämns i frågorna på tentamen. Dessutom lägger den en grund för termin 2. Så att hoppa över detta avsnittet helt tycker jag låter väl drastiskt! Däremot upptakten, njut av ledigheten och repetera istället gymnasiekunskaperna enl de instruktioner som ges.
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av Hakke1 »

Som Svante säger så är nog KI det läkarprogram med störst andel av locals, men det är absolut inte ett problem! (som jag var rädd för innan jag började). Man kommer finna nya vänner ändå oavsett då den absoluta majoriteten av dina nya kurskamrater kommer vara supertrevliga och väldigt öppna till en början att lära känna nytt folk. Det finns även goda möjligheter att engagera sig i kåren (i något/flera av utskotten t.ex.) eller i fadderverksamheten när du gått klart första terminen för att lära känna både äldrekursare och folk från andra program på KI. Ett tips är, precis som Termin1 säger, att använda Upptaktstiden till så mycket sociala aktiviteter som möjligt för att lära känna dina nya kursare; Mottagningsutskottet har ett gediget aktivitetsprogram för er de första 3 veckorna av terminen med saker som passar alla smaker! :ja:

Kul att ni som är relativt säkra på att ni kommer in på KI är taggade! Kan ju hinta om att vi faddrar redan har börjat planera introduktionskollot åt er, och tycker självklart att ni ska komma ut till Barnens Ö med oss! (mer info i informationsbrev senare). Kollot får skyhöga betyg termin efter termin, och alla faddrar är supertaggade på att göra er första tid på KI till en underbar en! :tummeupp:
Gäst

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av Gäst »

Så det är bra sammanhållning after all?
Har hört att studentlivet och sammanhållningen vid KI är totalt D Ö T T tidigare.
Har därför funderat på Lund och liknande för jag vill verkligen inte flytta själv till Stockholm och sedan gå i skolan för att återvända hem till mitt lilla rum och plugga i ensamhet och så spendera mina kommande 6 år när alla går hem till sig själva för alla stockholmare har annat för sig...

Blev lite rörigt inlägg men ni förstår nog vad jag menar...

Kommer komma in på KI men i nuläget är jag inte direkt exalterad över det av ngn anledning...
Känns mer som "jaha då ska man välja KI för man har möjlighet till det och det är bästa skolan att "ta examen från". Men utbildningsmässigt eller sammanhållning så har jag inte hört något speciellt om skolan...
Gäst

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av Gäst »

Ovanstående inlägg är hela anledningen till att jag startade denna tråden så du är inte ensam. Går i exakt samma tankar som dig fast funderar istället på Göteborg isåfall då de enligt rykten har lite PBL precis som KI. Lär välja KI hursomhelst, men lite motivation från personer som redan går där vore guld värt.

/ OP
r4ll3
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 jun 2014, 06:17

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av r4ll3 »

"Termin1" måste ju vara ett troll.

De anatomiska kunskaperna är ju jätteviktiga, särskilt för primärvårdsdagarna, varför man ska skippa dem låter ogenomtänkt. Det är inte så att man lagt dem där utan anledning utan de är till för att man rent teoretiskt ska ha en förståelse för när man lyssnar på hjärtan och lungor, tar puls och blodtryck och lite andra saker. Dessutom kommer man ha gott om tid att studera inför tentan såvida man inte har väldigt dålig disciplin eller är inkompetent (det verkar gå rykten om att DFM1-tentan är betydligt svårare än vad den egentligen är, varför vet jag inte).

Angående val av lärosäte kan jag inte alls förstå diskussionen, varken om vad som är "status" eller "bra studentliv". Du pluggar väl för att bli läkare, och där har ju lärosäte inte särskilt stor betydelse utan det har nog större betydelse hur man själv är som person och vart man siktar. Engagera sig kan man göra i MSF och läkarsektionen i KI liksom andra lärosäten, jag ser ingen skillnad. Folk som byter lärosäte för att något är mer "status" kastar ju bara bort tid IMO.
Gäst

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av Gäst »

Frågan många nog ställer sig, jag med, är ifall det är värt strulet med att flytta till Stockholm för att gå på KI.

Stockholm har en bostadsmarknad som är ett skämt, man kommer ha långt till skolan troligtvis och studentlivet ska tydligen vara rätt ljummet.
Kanelbulle

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av Kanelbulle »

Gäst skrev:Frågan många nog ställer sig, jag med, är ifall det är värt strulet med att flytta till Stockholm för att gå på KI.

Stockholm har en bostadsmarknad som är ett skämt, man kommer ha långt till skolan troligtvis och studentlivet ska tydligen vara rätt ljummet.
Det är definitivt inte värt strulet med att flytta för att studera på KI, trust me. Stanna kvar där du är eller flytta till någon mindre ort för att studera (så som Linköping eller Örebro). Du kommer att ha en mycket roligare och minnesvärd studietid, samtidigt som du kommer att ha sparat en slant (i Stockholm kommer dina studiemedel huvudsakligen gå till hyran).
Enda anledningen som jag tycker att man ska välja KI för (om man inte är från Stockholm), är om man har ett genuint intresse för att forska. Där är möjligheterna större på KI än de andra lärosätena.
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av Crayon »

Om du pluggar till stor del för att ha roligt, träffa vänner och festa samt är nöjd så länge du blir läkare i slutändan så är det antagligen inte värt det att flytta till Stockholm. Vill du däremot få alla chanser att bli jäkligt bra med smarta och högt motiverade studiekamrater, kända föreläsare med spjutspetskompetens, ett överflöd av forskningsmöjligheter samt siktar på en karriär utomlands så småningom, då är det helt klart värt besväret att söka till KI. Det går därför inte att ge ett definitivt besked om det är värt det eller inte, det beror på dig och dina prioriteringar.
Gäst

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av Gäst »

Vill absolut ha möjligheterna att gå steget längre, jobba utomlands m.m.
Därför känns KI intressant!

Men ja, man byter väl ut "roligt under studietiden" och billigare boende mot förhoppningar om att KI på ens diplom ska ha betydelse för framtiden :P
Gäst

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av Gäst »

Känns som att många skriver att det inte är värt att söka KI bara för att de själva ska ha en större chans att ta platsen :flinar:

Vare sig du gillar det eller inte så kommer KI alltid vara synonymt med Sveriges främst universitet för läkarstudier och nästan garanterat det mest välkända utomlands samt bäst möjligheter för forskning. Tanken om detta kommer alltid finnas där även fast allt kanske inte stämmer i praktiken angående kvalité så ser jag ingen anledning att välja nummer två på listan. KI är det självklara valet, speciellt när det nu verkar som att de har mindre PBL än andra universitet.
Dessutom får man inte glömma all underhållning och allt som Stockholm erbjuder gentemot en småstad generellt med stora biosalonger, nöjen och restauranger.
Bostadsbristen är ett problem, men det är inte omöjligt att bo inneboende tills man har samlat tillräckligt med ködagar på sssb.se för ett rum i kollektiv och pendlingen behöver inte vara så extremt långt som man tror.

KI är det självklara valet för mig även fast jag fruktar att det kommer vara fyllt med personer med superioritetskomplex. Dvs människor som ser ner på andra människor just pågrund utav att de nu läser läkare och inte minst just på Karolinska. Det är min största rädsla.
Skriv svar